رونمایی از جدیدترین موشک بالستیک میان قاره ای روسیه

رونمایی از جدیدترین موشک بالستیک میان قاره ای روسیه
  • 1396/5/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

روسیه با ساخت یک موشک بالستیک قاره پیما و بلند برد، گام تازه ای برای به روز رسانی زرادخانه‌ی هسته ای خود برداشته است. این موشک برای غلبه بر سیستم های ضد موشکی طراحی شده است. با موشک Rs-28 Sarmat یا شیطان ۲، که می تواند قطب های زمین را پشت سر بگذارد و با یک ضربه تگزاس را با خاک یکسان کند، آشنا شوید.

گویا آی تی – رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین همیشه در مورد آنکه وضعیت کشور خود را چگونه می بیند بسیار صریح بوده است. او باور دارد که محاصره شدن روسیه توسط نیروهای ناتو و انبارهای موشک های هسته ای با شعار”محافظت از اروپا در برابر ایران”، توانایی های هسته ای روسیه توسط سیاست خارجی متخاصم ایالات متحده، تهدید می شود. او اخیرا در جمع برخی از روزنامه نگاران اینگونه اظهار نظر کرده است:” شما چطور متوجه نیستید که دنیا در حال کشیده شدن به سمتی است که دیگر بازگشتی ندارد؟”

” در طول چند دهه گذشته به دلیل تعادل ژئواستراتژیک بین قدرت ها، از درگیری های بزرگ در سطح جهان جلوگیری شده است… اما من نمی دانم که این روند چه عاقبتی خواهد داشت. اما می دانم که ما باید از خود دفاع کنیم و باز هم می دانم که آن ها چگونه این نگرش را به صورت “خشونت کشور روسیه” نمایش خواهند داد. اما بدانید که این پاسخ ما به اقدامات شما خواهد بود. آیا واضح نیست که من موظف به تضمین امنیت مردم کشورم هستم؟”
این مطالب می توانست مقدمه چینی هوشیار کننده ای برای این خبر باشد: روسیه نخستین تصاویر از موشک بالستیک بین قاره ای خود، به نام RS-28 Sarmat را منتشر کرده است، که واقعا از قابلیت های استثنایی برخوردار بوده و با لقبی که ناتو به آن داده است هماهنگی دارد: شیطان ۲٫
Rs-28 با وزنی بیشتر از ۱۰۰ تن، یک موشک با قابلیت پرتاب از سکو و برد بسیار زیاد است. این موشک طوری طراحی شده است که بتواند حول قطب های شمال یا جنوب پرواز کند، تا بتواند به اهدافی از جهات غیر منتظره می آیند، حمله کند. حداکثر برد این موشک چیزی در حدود ۱۰۰۰۰ کیلومتر (۶۲۱۴ مایل) است. این موشک بسیار سریع است، و سرعت آن می تواند بیش از عدد ماخ ۲۰ یا حدود ۱۵۲۲۰ مایل بر ساعت (۲۴۵۰۰ کیلومتر بر ساعت) باشد، به این معنا که هفت برابر سریع تر از موشک SR-71 Blackbird حرکت می کند.
ظرفیت بار این موشک، در حدود ۱۰ تن است، که موجب می شود بتواند ۱۰ کلاهک سنگین را با هم حمل کند، یا مقادیر بسیاری از سلاح های مقابله با دفاع های موشکی را همراه داشته باشد که از آن در برابر سامانه های ضد موشکی محافظت کنند. در تئوری، طبق اظهارات مجله روسی Sputnik، این موشک می تواند به اندازه ای مهمات هسته ای با خود حمل کند که برای نابود کردن زمینی به وسعت تگزاس، یا فرانسه در یک ضربه کافی باشد.

شیطان ۲ به طور ویژه ای طراحی شده است تا بتواند به سیستم های دفاع موشکی آمریکای شمالی نفوذ کند، و طبق اظهارات مقامات روسیه، به عنوان پاسخی مستقیم در برابر سیستم حمله Prompt Global آمریکا ساخته شده است. این سیستم به آمریکا اجازه می دهد تا حملات موشکی غیر هسته ای را در تمام نقاط کره زمین، تنها ظرف یک ساعت ترتیب دهد.
پروژه ی RS-28 از زمان امضای قرار داد بین دولت روسیه و شرکت طراحی موشک ماکیوف در سال ۲۰۱۱، در دست اجرا بوده است. زمان اولیه رونمایی از این موشک، سال ۲۰۲۰ تعیین شده بود، که اکنون به سال ۲۰۱۸ تغییر یافته است، و برخی منابع می گویند روسیه انتظار دارد شیطان ۲ تا سال ۲۰۲۱، تمامی زرادخانه های هسته ای زمینی اش را پوشش دهد.
بسیاری از ما کم سن و سال تر از آن هستیم که زندگی در دوره جنگ سرد را به یاد آوریم، دوره ای که در آن تنش های هسته ای بین اتحادیه شوروی و ایالات متحده آمریکا به نقطه جوش رسیده بود و به نظر می رسید که دنیا در آستانه‌ی پایان یافتن باشد.
اما به نظر می رسد که در ورای نمایش عجیب و غریب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، این قضیه مطرح است که دو ابرقدرت هسته ای بزرگ دنیا، برای شاخ به شاخ شدن در چند منطقه ژئوپولتیک آماده می شوند- که سوریه بزرگترین آن ها است.
ما امیدوار هستیم که در نهایت عقل و منطق بر دنیا حاکم شود، و این پیشروی به سوی پرتگاه مقابله هسته ای همانند نسخه قبل با یک ناله و نه یک انفجار، به پایان برسد. و صد البته که نه یک انفجار به اندازه تگزاس.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *