مقایسه مشخصات فنی رنو سیمبل، چری آریزو۵ و بسترن B50F

مقایسه مشخصات فنی رنو سیمبل، چری آریزو۵ و بسترن B50F
  • 1396/6/3
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

هر سه خودرویی که در ادامه به مقایسه ی آن ها خواهیم پرداخت، سدان هستند و قیمتی حول و حوش ۷۵ میلیون تومان دارند. از این رو درصدد برآمدیم تا با مقایسه ای میان این سه خودرو، نشان دهیم که کدام یک از آن ها در کلاس خود، ارزش خرید بیشتری دارد.

گویا آی تی – هر سه خودرویی که در ادامه به مقایسه ی آن ها خواهیم پرداخت، سدان هستند و قیمتی حول و حوش ۷۵ میلیون تومان دارند. از این رو درصدد برآمدیم تا با مقایسه ای میان این سه خودرو، نشان دهیم که کدام یک از آن ها در کلاس خود، ارزش خرید بیشتری دارد.

۱) طراحی ظاهری:
رنو سیمبل طراحی ظاهری قابل قبولی دارد. با وجود آن که پلتفرم مشترکی با رنو لوگان دارد اما ظاهری اروپایی تر به خود گرفته است.

چری آریزو ۵، که با استقبال خوبی در ایران مواجه شده است، از طراحی ساده و یکنواختی برخوردار است. هر چند با دقتی بیشتر می توان تقلید آن از طراحی ظاهری کیا سراتو را دید. در کلیت امر، با وجود سادگی و یکنواختی در طراحی ظاهری چری آریزو۵، وجود خطوط و برخی حجم های به کار رفته روی بدنه، ظاهر این خودرو را اندکی لوکس کرده اند.

در کنار این دو ماشین، بسترن B50F به عنوان یک خودروی چینی، از طراحی ظاهری بهتری برخوردار است. این نکته را در همان نگاه اول به بدنه ی این خودرو می توان دریافت. ایتال دیزاین، طراحی این خودرو را بر عهده گرفته است و به راستی که کار خود را به خوبی به انجام رسانده است. وجود خطوط و حجم های متعدد بر روی بدنه، چراغ های جلوی زیبا و جلو پنجره ی کشیده نمایی زیبا به بدنه ی بسترن B50F بخشیده اند.

درکل در قسمت طراحی ظاهری، می توان بسترن B50F را از دو خودروی دیگر قابل قبول تر دانست.

۲) طراحی داخلی:
داخل کابین رنو سیمبل شباهت زیادی به تندر ۹۰ دارد، هرچند رنو سیمبل از متریال با کیفیت تری به نسبت تندر ۹۰ استفاده کرده است.
طراحی داخلی چری آریزو۵ چیز خاصی برای گفتن ندارد و به راستی که این طراحی برای یک خودروی ۸۰ میلیونی مناسب نیست.
اما بسترن B50F از طراحی داخلی خوبی برخوردار است. با وجود آن که کیفیت به کار رفته در چرم داخل کابین پایین است، اما کیفیت کلی کابین و همچنین مونتاژ آن در سطح بالایی برخوردار است. با وجود آن که بسترن B50F در داخل کابین از فضای خوبی برخوردار است، اما همچنان می توان گفت این رنو سیمبل است که در قسمت طراحی داخلی، می تواند برگ برنده را در دست داشته باشد، هر چند که چری آریزو۵ از امکانات بیشتری به نسبت دو خودروی دیگر برخوردار است.

۳) سواری:
رنو سیمبل از هندلینگ خوبی بهره می برد و از لحاظ آیرودینامیکی از تندر ۹۰ یک سر و گردن بالاتر است. این موارد در کنار عملکرد خوب سیستم ترمز باعث شده اند که رنو سیمبل سواری خوب و لذت بخشی داشته باشد.

چری آریزو۵ نیز سواری معمولی ای دارد و در برخی مواقع در جذب ناهمواری ها خیلی خوب عمل نمی کند. هندلینگ و سیستم تعلیق این خودرو نیز زیاد چنگی به دل نمی زنند.
بسترن B50F از پلتفرم قدیمی مزدا استفاده می کند. با وجود آن که از هندلینگ متوسطی بهره می برد اما به سبب طراحی شاسیِ ضعیفی که دارد، خیلی سواری خوبی برای راننده و سرنشینان به همراه نمی آورد. بنابراین باید گفت در قسمت سواری، این رنو سیمبل است که در رتبه ی نخست قرار می گیرد.

۴) مشخصات فنی:
رنو سیمبل از پیشرانه ی کم استهلاک k4m بهره می برد. این پیشرانه ی ۱٫۶ لیتری قابلیت تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این خودرو نیز مانند تندر ۹۰ از گیرباکس ۴ سرعته ی خوبی برای انتقال نیرو به چرخ ها بهره می برد. مصرف سوخت سیمبل به صورت ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸٫۳ لیتر است. در کل این خودرو به نسبت کلاس خود، از کشش خوبی برخوردار است.

چری آریزو۵ از یک پیشرانه ی ۴ سیلندرِ ۱٫۵ لیتری استفاده می کند. این پیشرانه حداکثر می تواند به قدرتِ ۱۱۵ اسب بخار و گشتاورِ ۱۴۱ نیوتن متر دست یابد. گیرباکس CVT وظیفه ی انتقال نیرو به چرخ ها را در این خودرو بر عهده دارد. مصرف سوخت چری آریزو۵ به صورت ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸٫۵ لیتر است.
اما بسترن B50F از قدرت بیشتری به نسبت دو خودروی دیگر برخوردار است. پیشرانه ی ۱٫۸ لیتری این خودروی چینی، قابلیت تولید حداکثر ۱۴۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. با وجود استفاده از یک گیرباکس ۶ سرعته ی اتوماتیک، تعویض دنده ی بسترن خیلی خوب صورت نمی گیرد و هماهنگی خوبی با موتور ندارد.

۵) حرف آخر:
از میان این سه سدان، می توان رنو سیمبل را بهتر از دو خودروی دیگر دانست. سواری این خودرو آرام و راحت بوده و موتور آن نیز از کشش خوب و مناسبی برخوردار است. از لحاظ استهلاک و مصرف سوخت نیز رنو سیمبل بهتر از دو خودروی دیگر است. بسترن B50F از کشش موتور خوبی برخوردار است و در قیمت طراحی ظاهری بهتر از دو خودروی دیگر است. اما سواری آن و همچنین استهلاک و مصرف سوختی که دارد، می تواند آن را پایین تر از رنو سیمبل قرار دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. خیلی بی سوادین واقعا.
    اصلا دانش نظر دادن راجب خودرو رو ندارید.
    متاسفم براتون.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *