آموزش فروش: میانبرهای بازاریابی برای تعجیل در فروش

آموزش فروش: میانبرهای بازاریابی برای تعجیل در فروش
  • 1396/6/6
  • مهدی پیوندی
  • 0

رشد و ترویج کسب و کار یک شبه امکانپذیر نیست. ایجاد آگاهی نسبت به برند، اعتمادسازی و تکمیل چرخه فروش نیاز به زمان دارد. اما گاهی عجله دارید و نیاز دارید که فروش تان به سرعت روی غلتک بیفتد. شاید مشکلی در نقدینگی پیدا کرده باشید یا بنا به دلایلی می خواهید موجودی انبار را به سرعت به فروش برسانید، یا شاید یک رقیب در شُرف ورود به بازار است یا باید ارقام فروش پیش بینی شده برای یک فصل را محقق کنید. فارغ از دلیلی که این فروش اورژانسی را توجیه می کند، نکته های بازاریابی این مطلب از سلسله مباحث آموزش فروش به شما کمک خواهد کرد تا بدون اینکه برنامه های رشد بلندمدت خود را به خطر بیندازید، محصولات تان را سریع تر به فروش برسانید.

فروش سریع

  1. میانبر در قیف فروش

هدایت مشتری از نقطه آغاز تا خط پایان وقت گیر است. اگر می خواهید جنس خود را به سرعت بفروشید، روی افرادی تمرکز کنید که در انتهای راه یا قیف فروش قرار دارند؛ یعنی مشتریان فعلی تان. در واقع، این ماهیگیری در جایی است که ماهی وجود دارد.

کاربرد و منافع این استراتژی به کوتاه مدت محدود نمی شود، بلکه در بلندمدت نیز اثرات مثبتی را از خود نشان خواهد داد. هنگامی که مثلاً از یک کد تخفیف استفاده می کنید تا توجه مشتریان جدید را جلب کنید، معمولاً فروش شما one-off یا یک مرتبه ای است؛ به این معنی که افرادی که جذب می شوند به تخفیف شما علاقمند هستند، اما لزوماً به مشتریان دائمی تبدیل نخواهند شد. اما ایجاد انگیزه در مشتریان فعلی برای خرید مجدد می تواند رابطه شما با آنها را عمیق تر کند. برای تقویت تاثیر این روش، پیشنهادهای خود را بر اساس خریدهای آنها در گذشته ارائه کنید.

یک ابزار مقرون به صرفه دیگر، تبلیغات retargeting یا هدفگیری مجدد است. این تبلیغات به افرادی نشان داده می شوند که قبلاً از سایت شما بازدید کرده اند تا تشویق شوند که یک پله بالاتر بروند. این افراد قبلاً علاقه خود به برند شما را نشان داده اند، بنابراین تمرکز روی آنها موثرتر از مشتریان کاملاً جدید خواهد بود. توجه کنید که نرخ کلیک تبلیغات هدفگیری مجدد، ۱۰ برابر نسبت به تبلیغات نمایشی یا display ads بیشتر است.

 

  1. استفاده از بازاریابی دهان به دهان (word of mouth)

آیا دوست دارید که مشتریان فعلی تان برای شما بازاریابی کنند؟ این همان چیزی است که وقتی مشتریان فعلی، کسب و کار شما را به یک دوست پیشنهاد می کنند یا نظر مثبت خود را در صفحات خود در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند انجام می شود.

مردم به دوستان خود بیش از هر تبلیغی اعتماد می کنند. برای تسریع فروش، به مشتریان فعلی تان یک تخفیف و همچنین یک کد تخفیف دیگر یا هدیه ای که بتوانند با دوستان خود به اشتراک بگذارند ارائه کنید. این یک فرصت مناسب برای تعمیق روابط تان با مشتریان فعلی را در اختیار شما قرار می دهد و در عین حال، با مشتریان جدید نیز شروع مناسبی را تجربه خواهید کرد.

به منظور افزایش تاثیر این روش، تخفیف شما باید جذاب باشد و به راحتی بتوان آن را به اشتراک گذاشت.

 

  1. استفاده از رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی، اطلاع رسانی درباره موفقیت ها، پیشنهادات تازه و همچنین رساندن صدای برند به گوش مشتریان بالقوه و بالفعل را نسبت به گذشته آسانتر کرده اند. به عقیده هفتاد درصد از بازاریاب ها، رسانه های اجتماعی موثرترین کانال غیر ایمیلی هستند. در عین حال، باید به مشتریان خود چیزی بیش از کد تخفیف بدهید. مثلاً می توانید منابع و آیتم های محتوایی سودمند و همچنین تصاویر، ویدیوها و اطلاعات جالب توجهی از روند کار و فعالیت های شرکت خود را به طور مرتب از این طریق در اختیار دنبال کنندگان تان قرار بدهید و تعامل دوجانبه را حفظ کنید.

البته جذب دنبال کننده به حساب های شما در رسانه های اجتماعی هم یک شبه انجام نمی شود، اما پس از انجام می توانید از این کانال برای تقویت رابطه ها و افزایش و تسریع فروش استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که با اثبات، قبولاندن و یادآوری تخصص و توانمندی های خود به مشتریان بالقوه و بالفعل تان می توانید برای خرید به آنها انگیزه بدهید. علاوه بر این، همیشه برای بازاریابی خود پشتوانه داشته باشید؛ یک کد تخفیف در کوتاه مدت می تواند فروش را افزایش بدهد، اما اگر کیفیت شما نقصان داشته باشد همه مشتریانی که جذب کرده اید را از دست خواهید داد. اگر برای چیزی بازاریابی می کنید که پشتوانه دارد (که البته بهترین پشتوانه، همان کیفیت محصول است)، در غالب موارد می توانید آن را با سرعت هرچه تمام تر به فروش برسانید.

نظر شما چیست؟ در مواقعی که برای فروش محصولات یا خدمات خود عجله دارید از چه راهبردهایی استفاده می کنید؟ لطفا دیدگاه های خود درباره مطالب بخش آموزش فروش را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *