ده عادت بد در رانندگی

ده عادت بد در رانندگی
  • 1396/6/9
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

هر راننده ای خواستار آن است که کارکرد خودروی خود را بهبود بخشیده و از آن را در برابر آسیب های احتمالی محافظت کند. به همین دلیل با اقداماتی مانند تعویض روغن، تعویض تسمه های خودرو، محافظت از تایرها و موارد از این قبیل سعی در رسیدگی به امور خودروی خود دارد. اما انجام یک سری عادتِ مضر توسط برخی رانندگان، حتی رانندگان بسیار با تجربه، می تواند بسیاری از این اقدامات را خنثی کند و باعث آسیب به خودرو شود.

گویا آی تی – در این نوشته قصد داریم در مورد این عادت های بد که ممکن است به خودرو آسیب برسانند و برای شما خرج اضافی به همراه داشته باشند صحبت کنیم. با ترک این عادت های مضر می توانید احتمال بروز برخی آسیب های احتمالی به خودرو را کاهش دهید.

۱- عدم استفاده از ترمز دستی:
عدم استفاده از ترمز دستی یکی از عادت های بدی است که می تواند برای خودرو مضر باشد. عدم استفاده از ترمز دستی می تواند باعث انتقال وزن خودرو بر روی پارگینگ پاول (Parking Pawl) شود. پارکینگ پاول یک قطعه ی بسیار کوچک است که به عنوان یک پشتیبان برای ثابت ماندن چرخ دنده ها به کار گرفته شده است. در صورت وارد آمدن فشار زیاد بر روی این قطعه، احتمال شکستن آن وجود دارد و این امر می تواند باعث بی استفاده شده دنده P شود.
بنابراین همواره سعی کنید از ترمز دستی استفاده نمایید، زیرا علاوه بر آن که از وارد آمدن فشار زیاد بر پارکینگ پاول جلوگیری می کند می تواند باعث افزایش عمر قطعات گیرباکس خودرو شود.

۲- افزایش دور به هنگام سردیِ پیشرانه:
پس از روشن کردن موتور، بهتر است به آن فرصت دهید تا به اندازه ی کافی گرم و آماده ی کار شود. در دو- سه دقیقه ی اول به هیچ عنوان پدال گاز را فشار ندهید. افزایش دور به هنگامِ سردیِ پیشرانه موجب تغییرات ناگهانی در دمای قسمت هایی از خودرو می شود که مورد روغن کاری واقع نشده اند.
بنابراین همواره سعی کنید در دو- سه دقیقه ی نخست میزان دور موتور را افزایش ندهید.

۳- استفاده از ترمز در سرازیری:
اغلب رانندگان به هنگام پایین آمدن از سرازیری برای پیشگیری از سرعت زیاد، پای خود را روی پدال ترمز قرار می دهند. این امر موجب ساییدگی و نابودی لنت ها شده و با افزایش حرارت در اجزای سیستم ترمز می تواند موجب تخریب دیسک ترمز شود.
بنابراین همواره سعی کنید در هنگام پایین آمدن از سرازیری، از دنده سنگین استفاده کنید و مدام پا را روی ترمز قرار ندهید.

۴- تعویض دنده عقب به دنده یک پیش از توقف کامل:
یکی دیگر از عادت های مضری که هر راننده ای باید از انجام آن اجتناب کند، تعویض سریع دنده عقب به دنده یک پیش از توقف کامل است. برخی از رانندگان هنگام دنده عقب رفتن، مثلاً هنگام پارک کردن خودرو، در حالی که خودرو هنوز در حال حرکت به سمت عقب است دنده را روی یک قرار می دهند. (در گیرباکس های اتوماتیک روی گزینه ی D قرار می دهند.) این کار موجب افزایش فشار به بخش های انتقال نیرو شده و احتمال آسیب را بسیار زیاد می کند.
بنابراین همواره پس از آن که خودرو کاملاً ثابت ماند، دنده عقب را روی دنده یک قرار دهید.

۵- افزایش سرعت حرکت و ترمز شدید:
بعضی از رانندگان در اغلب موارد بیهوده پدال گاز را بیشتر فشار می دهند و باعث افزایش سرعت می شوند. این افزایش سرعت همواره با ترمز شدید همراه است و این ترمز شدید می تواند موجب تخریب لنت ها شود. بنابراین همواره سعی کنید از گاز دادن بیهوده بپرهیزید تا مجبور به گرفتن ترمز شدید نشوید.

۶- رانندگی با سوخت کم:
متأسفانه برخی رانندگان برای صرفه جویی در هزینه ها باک را پر نمی کنند و به رانندگی با سوختِ کم عادت کرده اند. غافل از آن که رانندگی با سوختِ کم می تواند موجب آسیب به پمپ سوخت شود. (پمپ سوخت در خودروهای جدید درون باک شناور است و رانندگی با سوختِ کم می تواند این پمپ را گرم کرده و باعث خرابی آن شود.)
بنابراین از رانندگی با سوخت کم اجتناب کنید.

۷- تکیه دادن دست به اهرم دنده:
این عادت از جمله عادت های فراگیر میان بسیاری از رانندگان است. استفاده از اهرم دنده برای تکیه دادن دست و استراحت به آن، می تواند فشار بر روی بوش ها را افزایش داده و موجب تخریب اجزای گیرباکس شود.
بهتر است هر دو دست را روی فرمان قرار دهید و فقط هنگامی که قصد تعویضِ دنده را دارید، به اهرم دنده دست بزنید.

۸- حمل بار زیاد:
حمل بار زیاد می تواند موجب افزایش مصرف سوخت شود. علاوه بر این وزن اضافی بر روی خودرو بر هندلینگ و سیستم تعلیق تأثیر می گذارد و فشار را روی آن ها افزایش می دهد.
بنابراین بهتر است از حمل لوازم غیر ضروری در صندوق پرهیز کنید.

۹- استفاده ی غلط از کلاچ:
نگه داشتن بیهوده ی کلاچ می تواند باعث افزایش فشار بر روی صفحه فشار و بازوی رها کننده شده و احتمال آسیب به آن ها را افزایش دهد. این امر در زمان هایی متداول است که مثلاً راننده پشت چراغ قرمز توقف کرده است و آماده ی حرکت می باشد. او پا را روی کلاچ قرار می دهد تا با سبز شدن چراغ بلافاصله حرکت کند. غافل از آن که این حرکت مضرات زیادی برای خودرو به همراه دارد.

۱۰- نادیده گرفتن اعلان های هشدار دهنده:
هر راننده ای باید به لرزش های غیر معمول، صداهای غیر معمول و سایر علائمی که ممکن است نشانی از خرابی قسمتی از خودرو باشند، توجه کافی داشته باشد و درصدد اطلاع از علت آن ماجرا برآید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *