همه چیزهایی که باید در مورد کمپ جدید شرکت اپل بدانید

همه چیزهایی که باید در مورد کمپ جدید شرکت اپل بدانید
  • 1396/6/9
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اپل برای استانداردهای بالایی که در طراحی دارد معروف است و به نظر می رسد جدیدترین و بزرگترین پروژه ی این شرکت- یعنی محوطه اپل یا Apple Campus- هم از این موضوع مستثنی نباشد.

گویا آی تی – در این محوطه، یک پارک، یک تونل بزرگ، پارکینگ، کافه، سلولهای خورشیدی، یک اپل استور و البته یک تالار کنفرانس (آدیتوریوم) وجود دارد. اگر می خواهید بدانید که کارکنان اپل با افتتاح محل کار جدید خود، منتظر چه چیزهایی هستند به خواندن این متن ادامه دهید.
اپل نخستین شرکتی نیست که ساختمان اصلی خود را روی زمین بنا کرده است. بیشتر فضای زمینی به مساحت ۱۷۵ جریب (هر جریب معادل ۴۰۴۷ متر مربع است) که برای پروژه کنار گذاشته شده است، در محوطه قبلی کمپانی Hewlett Packard قرار دارد. برای اینکه فضا برای محوطه جدید باز شود، حدود ۶۵/۲ میلیون فوت مربع از اداره و ساختمان های تحقیق و توسعه باید تخریب شود.

استیو جابز نمی خواست مقر جدید اپل شبیه ادارات قدیمی باشد
استیو جابز در آخرین سخنرانی خود اعتراف کرد که ساختمان بیشتر کمپانی ها را “نسبتا خسته کننده” می داند و نمی خواهد شرکت خودش هم به یکی از همان شرکت ها تبدیل شود. او می خواست ساختمان جدید قابلیت تطبیق با افزایش کارکنان را داشته باشد و هسته اصلی پروژه را به صورت یک ساختار دایره ای توصیف کرده است که قرار است محل کار ۱۲۰۰۰ کارمند باشد. طبق اظهارات او، ساختمان جدید اپل ” تا حدی شبیه فضاپیمایی است که به زمین نشسته است”.
چه کسی می خواهد این محوطه را ترک کند؟
یک تونل به طول ۷۷۵ فوت با بلوک های سفید Wolf Road ، محوطه و پارکینگ موجود در زیر حلقه را به یکدیگر متصل می کند. طبق گزارش ها، پیش از آنکه ساخت و ساز آغاز شود، نمونه ای از تونل ساخته شده و مورد تأیید جانتان ایو قرار گرفته است.
سخنرانی استیو جابز در مورد محوطه جدید اپل، آخرین حضور او در نشست های عمومی بوده است.
در ژوئن سال ۲۰۱۱، بنیان گذار فقید اپل طرح های مربوط به ساخت محوطه جدید را برای مقامات شهر کوپرتینو توضیح داد. جابز تنها چند ماه بعد در پنجم اکتبر ۲۰۱۱ از دنیا رفت. در این جلسه او به حضار توضیح داد که چرا مکان و زمین پروژه برای او بسیار خاص و ویژه است.
جابز در این سخنان گفت: “زمانی که من ۱۳ ساله بودم، هیولت و پاکاردبرای من نوعی بت بودند. من با بیل هیولت تماس گرفتم چون او در پالو آلتو زندگی می کرد. من با او صحبت کردم و از او خواستم که برای ساخت یک فرکانس سنج، قطعاتی را در اختیار من بگذارد. او این کار را انجام داد، اما علاوه بر آن، چیزی به من داد که بسیار مهم تر بود: او آن تابستان یک فرصت شغلی به من داد.”

در ساخت این پروژه بر سلامت و بهداشت تأکید ویژه ای می شود
محوطه جدید دارای یک سالن یوگای دو طبقه و یک مرکز سلامت و تناسب اندام به مساحت ۱۰۰۰۰۰ فوت مربع است که خدمات پزشکی و دندان پزشکی را برای کارمندان ارائه می کند. تیم کوک مدیر عامل اجرایی اپل، به سایت Wired گفته است:” من به فعال بودن افراد اعتقاد خاصی دارم. فعالیت چیزی است که باعث می شود افراد احساس بهتری داشته و پر انرژی تر باشند. همه چیز به تثبیت مشتری بستگی دارد و در این رابطه، مشتری ها افراد ما و کارمندان ما هستند.”
ماجراجویی خود را انتخاب کنید
ساختمان دایره ای شکل که جابز با عنوان”حلقه” از آن یاد کرد و در مورد آن بسیار هیجان زده بود، مساحتی در حدود ۸/۲ میلیون فوت مربع دارد و هیچ لابی برای آن طراحی نشده است. به جای آن، ۹ ورودی متفاوت برای کارمندان و بازدیدکنندگان وجود خواهد داشت که می توانند از بین آن ها یکی را انتخاب کنند.
فضای خارجی ساختمان یک اولویت است
کل محوطه توسط حدود دو مایل مسیر برای قدم زدن و دویدن احاطه می شود. بعلاوه قرار است در فضای داخل حلقه، چند باغستان، چمن زار و یک برکه وجود داشته باشد. قرار است شرکت اپل حدود ۹۰۰۰ درخت مقاوم در برابر کم آبی را در محوطه بکارد، بنابراین منظره بیرون از داخل ساختمان، بیشتر فضای سبز است. ظاهرا، علاقه اپل به تهیه درختان موجب کمبود آن ها شده است.

از بازدیدکنندگان استقبال می شود
دیگر چه نیازی به دیزنی لند است؟ قرار است محوطه ی جدید اپل، بخشی به نام پارک اپل داشته باشد که بازدید از آن محدود به کارمندان این شرکت نیست. به طور طبیعی، یک اپل استور نیز در آن وجود دارد و کافه ای هم برای مرکز بازدید طراحی شده است.
در صورت وقوع زلزله، اگر در این محوطه باشید، خطری شما را تهدید نمی کند
ساختمان حلقه‌مانند روی مجموعه ای از کمک فنرهای بزرگ فولادی ساخته می شود که باعث می شود ساختمان بتواند در صورت وقوع زلزله، در هر جهت حدود ۵/۴ فوت حرکت کند، بدون اینکه عملکرد آن مختل شود.
این مکان می تواند محل رونمایی تمام گجت های جدید باشد.
قرار است در فضای محوطه، یک سالن نمایش با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر ساخته شود که نام آن سال تئاتر استیو جابز خواهد بود. این سالن، یک استوانه‌ی شیشه‌ای به ارتفاع ۲۰ فوت است که قطری برابر با ۱۶۵ فوت داشته و سقف آن از جنس فیبر کربن متالیک است. قرار است این سالن در بالای یک تپه، در یکی از مرتفع ترین نقاط محوطه بنا شود و منظره چمن زار ها و ساختمان اصلی در آن مشخص باشد. استیو جابز به رونمایی از محصولات خود در سالن مشهور بود، و به جای آن که قرار باشد در آینده فضایی برای آن اجاره شود، شرکت می تواند از سالن مخصوص خود در محوطه استفاده کند.
فضای پارکینگ بسیار بزرگ است
قرار است به طور کلی ۱۱۰۰۰ فضا برای پارک اتومبیل های ۱۴۰۰۰ کارگر در دو گاراژ بسیار بزرگ فراهم شود. به عنوان مقایسه می توان گفت که مجموع فضای اداری و آزمایشگاهی حدود ۳۱۸ متر مربع خواهد بود، درحالی که پارکینگ ها مساحتی به اندازه ۳۲۵ متر مربع را به خود اختصاص می دهند.
طراحی محوطه، با همان دقتی که در طراحی محصولات به کار گرفته می شود، انجام شده است.
برای شرکتی مثل اپل که تا این اندازه به زیبایی اهمیت می دهد، تعجبی ندارد که طراح اصلی اپل، جانتان ایو، همراه با معمار برجسته انگلیسی، نورمن فاستر بر کار تیم طراحی نظارت می کنند. حتی ریزترین جزئیات در این پروژه مهم هستند، مانند رنگ پانل های شیشه ای پنجره ها و بهترین زاویه برای شیشه پنجره ها، به طوری که پس از بارش باران، لکه هایی روی آن ها ایجاد نشود.
انرژی ساختمان توسط خورشید تأمین می شود
ساختمان حلقه ای شکل به طور کامل از انرژی خورشیدی استفاده خواهد کرد که بیشتر آن از ۸۰۵۰۰۰ ردیف سلول خورشیدی در سرتاسر محوطه تأمین می شود.
امکان پذیرایی در فضای باز وجود دارد
کافه ی موجود در محوطه جدید دو در شیشه ای بزرگ خواهد داشت که هرکدام از آن ها ۴۴۰۰۰۰ پوند وزن دارند و به دلیل سیستم ماشینی زیر زمینی، بدون هیچ سر و صدایی باز و بسته می شوند. این درها در ماه های گرم تر سال باز خواهند شد تا کارمندان بتوانند در فضای باز غذای خود را صرف کنند.
این محوطه در چند زمینه رکورددار بوده است
قرار است محوطه جدید اپل بزرگترین سیستم بهره گیری از انرژی خورشید روی کره زمین را داشته باشد. بعلاوه، قرار است این ساختمان، بزرگترین ساختمانی در دنیا باشد که به طور طبیعی تهویه می شود، به این معنا که برنامه ای برای گرمایش یا تهویه مطبوع آن در طول نه ماه از سال در نظر گرفته نشده است. این ویژگی با هدف سازگاری محوطه با محیط زیست، و متنفر بودن استیو جابز از تهویه مطابقت دارد.

هرگز نمی دانید در این محوطه چه چیزی در انتظار شما است
امکانات صرف غذا برای کارمندان و بازدید کنندگان در محوطه جدید تحت نظارت فرانچسکو لانگونی، رئیس بخش تدارکات خوراکی شرکت قرار داشته است. اما به نظر می رسد که لانگونی هم یک مخترع باشد. در سال ۲۰۱۰، درخواستی برای دریافت مجوز برای یک جعبه پیتزا ثبت شد، که طراحی ویژه آن اجازه می داد رطوبت داخل جعبه دفع شده و از خیس شدن غذا جلوگیری به عمل آید. خبر مجوز و طراحی این جعبه، پس از آنکه سایت Wired بررسی هایی در مورد پشت صحنه ی ساختمان های جدید انجام داد، آشکار شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *