مقایسه تخصصی مشخصات ال جی V30 و سامسونگ گلکسی نوت ۸

مقایسه تخصصی مشخصات ال جی V30 و سامسونگ گلکسی نوت ۸
  • 1396/6/11
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بالاخره ال جی از فبلت V30 خود رونمایی کرد، تا پیش از فصل خرید تعطیلات، رقیب تازه ای برای گلکسی نت ۸ سامسونگ پیدا شود. فبلت جدید سامسونگ مشخصات و امکانات حیرت انگیزی دارد که آن را به یک رقیب بسیار قدر تبدیل می کند. اما به نظر می رسد که V30 هم در جلب نظرات کاربران، دست کمی از آن نداشته باشد. در ادامه این دو فبلت را با یکدیگر مقایسه می کنیم تا مشخص شود که محصول برنده کدام است.

گویا آی تی – بالاخره ال جی از فبلت V30 خود رونمایی کرد، تا پیش از فصل خرید تعطیلات، رقیب تازه ای برای گلکسی نت ۸ سامسونگ پیدا شود. فبلت جدید سامسونگ مشخصات و امکانات حیرت انگیزی دارد که آن را به یک رقیب بسیار قدر تبدیل می کند. اما به نظر می رسد که V30 هم در جلب نظرات کاربران، دست کمی از آن نداشته باشد. در ادامه این دو فبلت را با یکدیگر مقایسه می کنیم تا مشخص شود که محصول برنده کدام است.

عملکرد
تا جایی که به قدرت پردازش این دو دستگاه مربوط می شود، هیچ رقابتی وجود ندارد. گلکسی نت ۸ و ال جی V30 هر دو از چیپست اسنپ‌دراگون ۸۳۵ استفاده می کنند که جدید ترین پردازشگر شرکت کوالکوم است (شایعاتی در این رابطه وجود دارد که گوگل پیکسل ۲ با اسنپ‌دراگون ۸۳۶ به بازار خواهد آمد که قرار است سریع تر از سیستم تراشه ۸۳۵ باشد). باید اشاره کنیم که اسنپ‌‌دراگون ۸۳۵ نسبت به نسخه قبلی خود ۳۵ درصد کوچکتر بوده و مصرف برق آن هم ۲۵ درصد کمتر است. بعلاوه، این تراشه می تواند عمر باتری را طولانی تر کند، از تجربیات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی با کیفیتی بالا پشتیبانی کند، قابلیت های دوربین را بالاتر برده و دانلود با سرعت های بسیار بالا را امکان پذیر کند.
اسنپ‌دراگون ۸۳۵ یک تراشه هشت-هسته ای است که از چهار هسته ۲٫۴۵ گیگاهرتزی و چهار هسته ۱٫۹ هرتزی Kryo تشکیل شده است. گلکسی نت ۸ و وی‌سی هر دو از پردازشگر گرافیکی آدرنو ۵۴۰ استفاده می کنند که نسبت به آدرنو ۵۳۰، از سرعت بیشتر و پایداری حرارتی بهتری برخوردار است. آدرنو ۵۴۰ مخصوص بازی های سه بعدی بسیار سنگین، و واقعیت مجازی موبایل، و نمایش ۴k تصاویر طراحی شده است. با اشاره به نکات فوق، این دو فبلت رقیب حداقل روی کاغذ عملکرد مشابهی دارند.

نمایشگر
بدون آنکه اشاره کنیم که ال‌جی و سامسونگ هر دو برای محصولات خود، از طراحی جدیدی استفاده کرده اند، نمی توان در مورد نمایشگر این دستگاه ها نظر داد. همانطور که انتظار می رود طراحی گلکسی نت ۸ تفاوت چندانی با نمایشگر گلکسی اس ۸ ندارد. ظاهرا بزرگترین رقیب اپل نمایشگر بی‌نهایت را به یکی از ویژگی های اصلی محصولات برند خود تبدیل کرده است، بنابراین تعجبی ندارد که نت ۸ با نمایشگری لبه به لبه، و تقریبا بدون هیچ قابی در اطراف آن ارائه شده است.
نت ۸ تاکنون تنها محصول سری نت از سامسونگ است که نمایشگری بزرگتر از ۶ اینچ را ارائه می کند. اگر بخواهیم دقیق تر باشیم، این دستگاه با یک نمایشگر ۳/۶ اینچی AMOLED با رزولوشن ۱۴۴۰ *۲۹۶۰ و تراکم پیکسل ۵۲۱ ppi ارائه شده است. نمایشگر نت ۸ توسط Corning Gorilla Glass 5 محافظت شده و از فناوری لمس سه بعدی (برای دکمه خانه)، HDR10 و Always-on برخوردار است.
مقایسه تخصصی مشخصات ال جی V30 و سامسونگ گلکسی نوت 8
از سوی دیگر، ال جی در جدیدترین محصول خود پس از وی ۲۰ از یک نمایشگر P-OLED استفاده کرده است. این شرکت سازنده گوشی های موبایل ادعا می کند به دلیل استفاده از OLED پلاستیکی، لبه های نمایشگر دستگاه را می توان به شکلی منحنی طراحی کرد تا ارگونومیک بوده و هنگام در دست گرفتن احساس بهتری به فرد منتقل شود. آخرین باری که ال جی از P-OLED استفاده کرده بود، در مدل G Glex2، یعنی دومین نسخه از سری فلکس این شرکت بود. در آن زمان، ال‌جی استفاده از لایه ی پلاستیکی را به شیشه ای ترجیح داد، چون انعطاف پذیری و ضخامت کم پلاستیک به شرکت اجازه می داد تا نمایشگرها را با تنوع ساختاری بیشتری تولید کند.
بعلاوه، ال جی تأکید کرده است که نمایشگر وی-سی توسط Corning Glass 5 پوشیده شده است. این نمایشگر، از رزولوشن ۱۴۴۰*۲۸۸۰ و تراکم پیکسل ۵۳۷ PPi برخوردار است. علاوه بر این، کیفیت صفحه نمایش به دلیل گنجاندن ویژگی های HDR10 و دالبی ویژن تا حد زیادی ارتقاء یافته است. البته ال جی فراموش نکرده است که از فناوری FullVision یا نسبت ابعادی ۱۸:۹ که در مدل جی ۶ آن را معرفی کرد، در مدل وی- سی استفاده کند. بنابراین، وی- سی مشابه جی ۶، تقریبا نمایی بدون قاب دارد.

فناوری دوربین
در مورد این بخش از ویژگی ها، رقابت بین این دو دستگاه بسیار تنگاتنگ است، چون سامسونگ نیز بالاخره تسلیم شده و جدیدترین محصول خود را با یک دوربین دوگانه ارائه کرده است. ال جی مدت ها است که از این فناوری در دوربین ها استقبال کرده است، بنابراین احتمال دارد که وی- سی در این زمینه از گلکسی نت ۸ پیشی گرفته باشد.
تنظیمات دوربین دوگانه در نت ۸ متشکل از دو لنز ۱۲ مگا پیکسلی است. یکی از لنزها از نوع واید و دیگری تله فوتو است. علی رغم آنکه سامسونگ در بازار لنزهای دوگانه تازه کار است، این شرکت ادعا دارد که دوربین های پشت این محصول در تثبیت تصویر OIS و حالت چهره، از دوربین آیفون ۷ پلاس نیز عملکرد بهتری دارد. دوربین های پشت سامسونگ از قابلیت تثبیت اوپتیکال تصویر (OIS) ، فوکوس خودکار، زوم اوپتیکال ۲ برابر و فلش ال‌ای‌دی دوگانه برخوردارند. بعلاوه، این دوربین ها با نرم افزاری به نام Live Focus ارائه شده اند که دقیقا مانند حالت چهره یا Portrait Mode در IOS 10.1 عمل می کند.
مقایسه تخصصی مشخصات ال جی V30 و سامسونگ گلکسی نوت 8
در مقابل، مدل وی‌سی ال جی از تنظیمات شگفت انگیز دوربین دوگانه ی خود صحبت می کند که متشکل از یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی و یک لنز دیگر ۱۳ مگاپیکسلی با فلش ال‌ای‌دی است. لنز ۱۶ مگاپیکسلی دارای قابلیت OIS، فوکوس خودکار با تشخیص فاز و یک روزنه دیافراگم f/1.6 است. لنز دیگر قابلیت فوکوس خودکار را ندارد، اما با روزنه ای کوچکتر f/1.9 ارائه شده است. روزنه f/1.6 بزرگترین روزنه ای است که تاکنون در دوربین گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است، و این موضوع باعث می شود که دوربین پشت وی‌سی بتواند حتی در شرایطی که نور به اندازه کافی وجود ندارد، تصاویر بسیار خوب و با کیفیتی بگیرد.
در بخش جلو، گلکسی نت ۸ دارای یک دوربین دوم ۸ مگاپیکسلی با روزنه f/1.7، قابلیت فوکس خودکار، و اتو HDR است. در طرف مقابل، وی سی یک دوربین ۵ مگاپیکسلی برای گرفتن تصاویر سلفی و برقراری ارتباطات تصویری دارد.

ویژگی های متفرقه
مثل همیشه، برجسته ترین خصوصیت گلکسی نت، قلم اس آن است. سامسونگ این قلم همراه معروف سری نت را حفظ کرده است. این شرکت کره ای اطمینان داده است که قلم اس، به عنوان یک ویژگی تعیین کننده، مفید تر از همیشه خواهد بود. سامسونگ ویژگی پیام زنده (Live Messege) را در این محصول گنجانده و قابلیت های Screen Off memo و توانایی ترجمه را ارتقا داده است، تا متقاضیان بتوانند فراتر از مصارف معمولی، از این قلم ویژه استفاده کنند.
در طرف مقابل، خصوصیت برجسته دستگاه های سری وی عمدتا نمایشگر ثانویه بوده است. متأسفانه، ال جی تصمیم گرفت که این ویژگی را کنار بگذارد و به جای آن Floating Bar یا نوار شناور را معرفی کرده است، که یک نوار نیمه شفاف روی رابط کاربری است. درست مشابه نمایشگر ثانویه، نوار شناور امکان دسترسی سریع به برنامه ها و میان برها را فرآهم می کند.
در غیابت نمایشگر دوم، ال جی مدل وی‌سی را به خصوصیات صوتی پرمیوم مجهز کرده است. در ابتدای این هفته، این شرکت تأیید کرده است که فبلت جدید این شرکت برای بالا بردن کیفیت صدا، مجهز به Hi-Fi DAC است. ال جی فیلترهای دیجیتالی و پیش فرض هایی هم برای پخش صوتی این دستگاه قرار داده است تا کاربران با توجه به کیفیت صدای مورد علاقه خود، گزینه های بیشتری داشته باشند.

سایر ویژگی های برجسته ی نت ۸ شامل رتبه بندی IP68 سخت افزار آن، پشتیبانی از Samsung Pay و Samsung Desktop Experience، شناسایی عنبیه چشم، تشخیص اثر انگشت در پشت دستگاه، شارژ شدن بدون سیم، و سیستم Quick Charge 2.0 هستند. این دستگاه با ۶ گیگا بایت رم و کارت حافظه های ۶۴، ۱۲۸، و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می شود. گلگسی نت ۸ از اندروید ۷٫ ۱٫۱ نوقا استفاده کرده و داری یک پورت USB نوع C و یک باتری ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعتی از نوع لیتیم یونی است. و در پایان اینکه گلکسی نت ۸ در رنگ های مشکی نیمه شب، طلایی افرا، خاکستری ارکیده، و آبی اقیانوسی است.
و اما در مورد وی-سی، این دستگاه فاقد سیستم تشخیص عنبیه است، اما یک حسگر اثر انگشت در پشت گوشی دارد. این دستگاه از اندروید نوقا ۷٫۱٫۲ که جدیدترین نسخه اندروید است استفاده می کند. گوشی جدید ال جی، با درجه بندی IP68 تنها ۴ گیگا بایت رم دارد، در حالی که کارت حافظه آن هم به دو انتخاب ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی محدود است. این دستگاه دارای یک پورت USB نوع C بوده و باتری آن یک باتری ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعت از نوع لیتیوم یونی است که از نسخه Quick Charge 3.0 پشتیبانی می کند. این گوشی در سه رنگ تیتانیوم، نقره ای، و صورتی به بازار ارائه شده است.
با توجه به تمام ویژگی ها و امکانات ذکر شده، به نظر شما از بین گلکسی نت ۸ و ال جی وی-سی کدام بهتر است؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *