انجماد اطلاعات برای ذخیره آن ها

انجماد اطلاعات برای ذخیره آن ها
  • 1396/6/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پژوهشگران دانشگاه منچستر به روشی پی برده اند که در آن می توان با کنترل خاصیت مغناطیسی هر مولکول، هارددیسک هایی با قابلیت گنجایش اطلاعات بسیار بالا و حجم فیزیکی بسیار کم تولید کرد.

گویا آی تی – در این روش مولکول های بسیار سرد امکان ذخیره سازی حجم بسیار وسیعی از اطلاعات را در فضایی بسیار کوچک فراهم می سازند. با استفاده از این روش می توان بیش از ۳۰٫۸ ترابایت داده را در یک سانتی متر مربع ذخیره کرد.
برای بهره گیری از این روش مولکول ها را باید تا دمای منفی ۲۱۳ درجه سلسیوس سرد کرد. استفاده از این روش در مورد تلفن های هوشمند و دیگر وسایل مشابه امکان پذیر نمی باشد، اما با استفاده از این روش می توان اطلاعات را در سرورهای نگهداری به شیوه ی کارآمدتری نگه داری کرد.
قرار گیری مولکول ها در میدان مغناطیسی یکی از شروط اساسی برای راه اندازی این روش است. در صورتی که مولکول ها در میدان مغناطیسی قرار نگیرند جهت مغناطیسی خود را حفظ نخواهند کرد و در نتیجه امکان ذخیره ی اطلاعات وجود نخواهد داشت. شاید همین محدودیت باشد که استفاده از مولکول ها در ذخیره سازی داده ها را در حال حاضر با استقبال چندانی روبه رو نساخته است. پژوهشگران دانشگاه منچستر، تلاش دارند تا با رساندن دمای مولکول ها به دمای نیتروژن مایع بتوانند مانع از دست رفتن جهت دهی مغناطیسی مولکول ها شوند. در صورتی که دانشمندان موفق شوند دمای مولکول ها را تا منفی ۲۷۰ درجه سلسیوس برسانند، امکان ذخیره سازی اطلاعات با استفاده از این روش حتی در فضا نیز میسر خواهد شد.
یکی دیگر از روش های جالب برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده از ابزار ویرایش ژن با عنوان CRISRP است که توسط محققان دانشگاه هاروارد برای ذخیره یک فایل ویدئویی در دی ان ای استفاده شده است.
علاوه بر این دانشمندان انگلیسی موفق شده اند تا حجم بسیار زیادی از اطلاعات را روی دیسک هایی از جنس شیشه و در فضای بسیار کم ذخیره کنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *