اثرات جنگ هسته ای بر وضعیت آب و هوای زمین

اثرات جنگ هسته ای بر وضعیت آب و هوای زمین
  • 1396/6/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

با ایجاد تنش میان آمریکا و کره ی شمالی باری دیگر ترس ها و نگرانی ها در مورد جنگ هسته ای در جهان و تأثیرات مخرب آن بر همه چیز افزایش یافته است.

گویا آی تی – در این نوشته نگاهی مختصر به تأثیرات مخرب جنگ هسته ای بر وضعیت آب و هوای زمین خواهیم داشت.
پس از وقوع جنگ هسته ای، یکی از مهم ترین مشکلاتی که می تواند گریبان انسان ها را بگیرد تغییرات آب و هوایی زمین است. کاهش دما به اندازه ای خواهد بود که کشاورزان بایستی قید کشاورزی را بزنند، زیرا زمین های آنان چیزی نخواهند بود جز دشت هایی یخ زده. یکی از محققان دانشگاه کلرادو، یعنی اوون برایان تون، بر این نظر است که صرفِ انفجار تنها چند بمب هسته ای در فقط گوشه ای از جهان می تواند دمای زمین را تا ۱۰ درجه کاهش دهد. این کاهش دما در برخی از نقاط زمین می تواند بسیار بیشتر از عدد ۱۰ باشد.
علاوه بر این، آلن روباک، محقق دانشگاه راتگرز، سال هاست که در مورد تأثیرات مخرب جنگ هسته ای بر وضعیت آب و هوایی زمین هشدار می دهد.

عصر یخبندان نو
در دهه ی ۸۰ میلادی، یعنی همان دورانی که میان آمریکا و شوروی سابق تنش فراوانی وجود داشت، یک شبیه ساز نشان داد که وقوع جنگ هسته ای میان این دو کشور می تواند باعث شود که زین پس تابستان ها را با دمای زیر صفر درجه به سر ببریم.
پیش بینی می شود که در صورت اصابت یک بمب هسته ایِ متوسط در یکی از کلان شهرهای جهان،تعداد کشته شدگان بسیار بیشتر از تعداد کشته شدگان جنگ جهانی دوم باشد. افزون بر این، اصابت یک بمب هسته ای در یکی از کلان شهرهای جهان می تواند موجب یک آتش سوزی بزرگ شود، به گونه ای که دود ناشی از این آتش سوزی موجب پراکنده شدن نور خورشید شده و اجازه نمی دهد که قسمت زیادی از نور خورشید به سطح زمین برسد.
آلن روباک و برایان تون اعتقاد دارند که انفجار اتمی هیروشیما و ناکازاکی در طی جنگ جهانی دوم یک نمونه ی کوچک و البته عینی از فجایعی است که در صورت بروز جنگ هسته ای می تواند گریبان انسان ها را بگیرد.
وقوع قحطی و سرمای جان فرسا پس از جنگ هسته ای تنها در شبیه سازی ها دیده نمی شود، بلکه در آمریکا و اروپا، بسیاری از مراکز پژوهشی از بروز چنین پدیده ای پس از جنگ سخن می گویند.
آلن روباک، برای نشان دادن فاجعه ای که جنگ هسته ای می تواند به بار آورد می گوید حتی اگر در یک گوشه از جهان، کشورهای دارای سلاح های هسته ای، تنها از ۰٫۳ درصد از نیروی هسته ای خود استفاده کنند، تغییراتی بر روی محیط زیست رخ خواهد داد که زمین هیچ زمان در طول تاریخ، چنین تغییراتی را تجربه نکرده است.
به اعتقاد آلن روباک و برایان تون، برای تخریب اکوسیستم جهان و وقوع قحطی نیازی به جنگ سراسری نیست، زیرا وقوع جنگ میان هند و پاکستان در نقطه ای کوچک و یا وقوع جنگ میان آمریکا و کره در منطقه ای کم وسعت از خاک کره می تواند کل جهان را با قحطی، سرما و گرسنگی مواجه سازد.
این ها همه در صورتی است که یک جنگ کوچک، تنها میان دو کشور صورت گیرد. حال در نظر بگیرید که کشورهای دیگری نیز به جنگ وارد شوند، که البته می شوند. مگر می شود میان آمریکا و کره جنگ درگیرد و چین و روسیه و … وارد جنگ نشود؟
بدِ ماجرا آن جا است که سرانِ جهان، یعنی همان هایی که می توانند از جنگ هسته ای جلوگیری کنند، توجهی به این فجایع ندارند. روباک و تون بارها اعلام کرده اند که به دفعات به با وزارت دفاع و وزارت امنیت داخلی ایالات متحده صحبت کرده اند، اما به این نتیجه رسیده اند که این وزرا کاری به نتایج تحقیقات ندارند.
نگاهی مختصر به وضعیت جهان و رابطه ی خصمانه ی برخی از سران کشورها نشان می دهد که آرزوی نابودی تسلیحات هسته ای، عملی نخواهد شد.
جالب آن جاست که در تیر ماه همین امسال در سازمان ملل، پیمانی برای منع تسلیحات هسته ای امضا شد و در میان ۱۲۲ کشوری که آن را امضا کردند، و ایران نیز جزو این ۱۲۲ کشور بود، هیچ یک از کشورهایی که از تسلیحات هسته ای برخوردارند، در رأی گیری شرکت نکردند!
تون و روباک گفته اند که پاس پس نخواهند کشید و تحقیقات خود را وسعت بیشتری خواهند داد. آنان امیدوارند که با عرضه ی شبیه سازی هایی دقیق تر، به جهانیان و خصوصاً سران کشورهای دارای تسلیحات هسته ای، بهتر و زنده تر نشان دهند که وقوع جنگ هسته ای، چه بلایی می تواند بر سر زمین و بشریت بیاورد!
افزون بر تلاش های تون و باروک، بیانه ای از سوی انجمن فیزیکدانان جهان صادر شده که آنان در این بیانیه اتمام تهدیدات هسته ای را خواستار شده اند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *