بررسی ارتباط ترافیک سایت و معیارهای رتبه بندی نتایج گوگل

بررسی ارتباط ترافیک سایت و  معیارهای رتبه بندی نتایج گوگل
  • 1396/6/20
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

زمانی که سایت Moz مطالعاتی در مورد هم بستگی رتبه بندی (عوامل و معیارهای رتبه بندی) را آغاز کرد، قصد داشت معیارهایی را در نظر بگیرد که تا قبل از آن بررسی نشده بودند. خوشبختانه، SimilarWeb دقیقا اطلاعات مورد نیاز را در اختیار داشت. برای اولین بار، Moz توانست هم بستگی بین رتبه بندی سایت ها را با میزان ترافیک و جذب افراد به آن مورد بررسی قرار دهد.

گویا آی تی – با استفاده از داده های رتبه بندی Moz در مورد بیش از ۲۰۰۰۰۰ دامنه و ترکیب آن با معیارهای امتیازدهی متعدد SimilarWeb – شامل ترافیک، تعداد صفحات نمایش داده شده، نرخ دفع کاربر، مدت زمانی که کاربر در سایت سپری می کند و رتبه به دست آمده – این مطالعه در مورد فاکتورهای رتبه بندی نشان داد که این معیارها چگونه می توانند رتبه های بهتری را برای یک سایت رقم بزنند.

ابن معیارها با پارامترهای سنتی بهینه سازی موتورهای جست و جو (SEO) که سایت Moz در گذشته آن را اندازه گیری می کرد، تفاوت دارند؛ از این نظر که این معیارها بر اساس رفتارهای کاربران شکل گرفته اند. این یعنی به جای آنکه خصوصیات استاتیکی مانند طول عنوان مقالات و یادداشت ها در سایت ها سنجیده شوند، معیارهای جدید بر اساس آنکه کاربران چگونه با وبسایت ها تعامل داشته باشند تغییر می کنند. ما معیارهای مبتنی بر تعامل کاربران را مهم می دانیم و متوجه هستیم که موتورهای جست و جو می توانند با استفاده از ان ها صفحات وب را رتبه بندی کنند.

هر بازاریاب و متخصص بهینه سازی موتورهای جست و جو (SEO) می خواهد بداند که آیا بین رتبه بندی سایت های جست وجو و ترافیک واقعی آن رابطه ای وجود دارد با خیر. در این نوشته ما به بررسی رابطه بین رتبه بندی وب سایت ها و جذب ترافیک می پردازیم تا متوجه شویم کدام معیارها بیشترین هم بستگی را با رتبه بندی های موجود دارند.
ترافیک مرتبط با رده های بالا (رتبه های بهتر)

در مطالعه انجام شده ما هر دو نوع بازدید مستقیم و ارگانیک از وب سایت جست و جو را در طول یک دوره سه ماهه بررسی کردیم. نتایج مربوط به ترافیک SimilarWeb نشان می دهد که به طور کلی بین بازدید از وب سایت ها و رتبه بندی جست و جو در گوگل، هم بستگی قوی وجود دارد.
اگر بخواهیم نتیجه را به طور خلاصه بیان کنیم، هر چه ترافیک دریافتی یک سایت بیشتر باشد، معمولا رتبه آن هم در جست و جو ها بالاتر است (در اولین نتایج جست و جو ظاهر می شود). با نگاهی دقیق تر می توان گفت که انتظار می رود سایت هایی مانند آمازون و ویکیپدیا در نتایج رده های بالایی داشته باشند، در حالی که سایت های کوچکتر، رتبه هایی پایین تر خواهند داشت.

معنای این توضیحات، آن نیست که گوگل در الگوریتم جست و جوی خود، از معیارهای ترافیک و جلب توجه کاربران به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده می کند، بلکه این موضوع نشان می دهد که رابطه ای بین این دو پارامتر وجود دارد. به عنوان فرضیه پردازی، می توان دلایل بسیاری برای وجود این ارتباط بیان کرد:

• برند

به این معنا که گوگل ترجیح می دهد برندهای مورد اطمینان، محبوب و جا افتاده را بیشتر مورد توجه قرار دهد.
• سیگنال های احتمالی در رابطه با رتبه بندی با توجه به نظرات کاربران که بر این اساس تمایل به انتخاب برندهای شناخته شده در نتایج جست و جو بیشتر است، و همین موضوع باعث بالاتر بردن رتبه ی آن ها می شود.

• کدام یک زودتر به وجود آمد

مرغ یا تخم مرغ؟ ممکن است تنها دلیل بالا بودن رتبه این سایت ها آن باشد که گوگل آن ها را به عنوان رتبه های اول انتخاب کرده است.
صرف نظر از دلیل واقعی، به نظر منطقی می رسد که هر چه وب سایت شما بیشتر دیده شود، مورد اطمینان و شناخته شده باشد، می توانید عملکرد بهتری در نتایج جست و جو داشته باشید.

در حالی که رابطه ی بین میزان مشارکت کاربران در یک سایت و رتبه ی آن در نتایج جست و جوی گوگل به اندازه ی هم بستگی بین ترافیک و این نتایج نبود، اما میان این دو پارامتر هم یک هم بستگی مثبت برقرار است. در مطالعه انجام شده، ما سه معیار متفاوت از مشارکت را با توجه به سایت SimilarWeb مورد بررسی قرار داده ایم.

• مدت زمان سپری شده در سایت(Time on site)

نسبت ۰٫۱۲ نمی تواند نشان دهنده ی هم بستگی قوی در محدوده این مطالعه باشد، اما نشان می دهد که احتمال دارد بین مدت زمانی که یک بازدیدکننده در سایت سپری می کند، با رتبه بندی آن در جست و جوی گوگل، ارتباط ظریفی وجود داشته باشد.

• تعداد صفحات نمایش داده شده از سایت (pageviews)

مشابه زمان سپری شده در سایت، در این مطالعه مشخص شد که هم بستگی بسیار ظریفی (۰٫۱۰) بین تعداد صفحاتی که یک بازدید کننده به آن سر می زند، با رتبه بالای سایت وجود دارد.

• نرخ دفع بازدیدکننده (bounce rate)

در نگاه اول هم بستگی -۰٫۰۸ بین نرخ دفع بازدیدکنندگان و رتبه بندی ها بسیار بی ربط و کم اهمیت به نظر می رسد، اما در واقعیت چنین نیست. توجه داشته باشید که نرخ دفع پایین تر معمولا نشانه ی خوبی از جلب توجه کاربر است. بنابراین، با افزایش نرخ دفع،( چیزی که ما اغلب برای جلوگیری از آن تلاش می کنیم) رتبه بندی با افت وجود خواهد شد، و عکس این رابطه هم درست است.
این یعنی سایت هایی که نرخ دفع کاربر پایین تری دارند، و کاربران مدت زمان بیشتری را در آن سپری می کنند، و به صفحات بیشتری در آن سر می زنند – فاکتورهای امتیازی که به معیارهای SimilarWeb شباهت دارد – معمولا در نتایج جست و جوی گوگل، در رده های بالاتری قرار می گیرند.
در حالی که این هم بستگی های جداگانه قابل توجه نیستند، در مجموع می توانند این ایده را شکل دهند که معیارهای مربوط به مشارکت و تعامل کاربر می تواند در رتبه بندی ها اهمیت داشته باشد.

اگر بخواهیم واضح تر صحبت کنیم، معنای این اعداد آن نیست که گوگل یا دیگر موتورهای جست و جو به طور مستقیم از معیارهایی مانند نرخ دفع یا کلیک به داخل سایت در الگوریتم های خود استفاده می کنند. در عوض، می توان این طور تصور کرد که گوگل از تعدادی شاخص کاربری استفاده می کند تا میزان معتبر بودن، رضایت کاربران و کیفیت نتایج سایت ها را بسنجد.
این همان استدلالی است که جامعه ی بهینه سازی موتورهای جست و جو یا SEO در حال حاضر در مورد نرخ کلیک های ورودی به سایت مطرح می کنند و ممکن است گوگل نیز آن را به عنوان یک سیگنال برای رتبه بندی سایت ها به کار ببرد. برای داشتن دیدگاهی بهتر و متعادل تر از این بحث، ما خواندن نظرات و تحلیل های اِی جی کوهن را در این لینک توصیه می کنیم.
احتمال دارد که گوگل از سیگنال های پاندا مانند برای مشارکت کاربر استفاده کند. اگر نرخ هم بستگی دفع کاربر یک سایت منفی باشد، به این معنا خواهد بود که آن وب سایت باید نرخ دفع پایین تری داشته باشد، زیرا وب سایت سالم بوده و عملکرد خوبی دارد. به طور مشابه، اگر زمانی که کاربر در یک سایت سپری می کند و تعداد صفحات بازدید شده توسط کاربر بیشتر باشند، این وب سایت احتمالا باید در صفحات نتیجه جست و جوی گوگل، رده ی بالاتری داشته باشد.

هم بستگی رتبه های جهانی

رتبه بندی جهانی SimilarWeb از طریق ادغام داده ها بر اساس ترکیبی از ترافیک وبسایت از شش منبع مختلف و سطح مشارکت و درگیری کاربر محاسبه می شود. ما معیارهای مشارکت کاربر را در این فهرست می گنجانیم تا مطمئن شویم که تصویر درست و دقیقی از بازار داریم.
اگر وب سایت در رتبه بندی SimilarWeb رتبه کوچکتری داشته باشد، معمولا این وب سایت بازدیدکنندگان بیشتری داشته و به خوبی می تواند توجه کاربران را به خود جلب کند.
از آن جایی که رتبه بندی جهانی، ترکیبی از معیارهای ترافیکی و جذب افراد به وب سایت است، تعجبی ندارد که به عنوان یکی از خصوصیاتی معرفی شود که در این مطالعه بیشترین هم بستگی را با تعامل کاربران با سایت نشان داده است. مجددا، حتی اگر هم بستگی در حدود -۰٫۲۴ و منفی باشد، رتبه ی کوچکتر (بهتر) در رتبه بندی جهانی یک نشانه خوب است. وب سایتی که در رتبه بندی جهانی، رده ی اول را به خود اختصاص داده است، بهترین جایگاه را در وب دارد. این یعنی هرچه رتبه بندی جهانی کوچکتر تر باشد، رابطه با رتبه بندی های دیگر بهتر خواهد بود.

به عنوان یک یادداشت جانبی، رتبه بندی وب سایت SimilarWeb راهنمایی های خوبی برای تخمین رتبه وب سایت و تعیین معیارها برای تنظیم آن ارائه کرده است. با استفاده از این جداول شما متوجه می شوید که در هر شاخه صنعتی یا هر کشور، کدام وب سایت در بالاترین رده قرار دارد.

روش کار

مطالعه ی فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جست و جو توسط Moz به بررسی رابطه ی بین نتایج و لینک های جست و جو در وب، سیگنال های رسانه های اجتماعی، ترافیک بازدیدکنندگان و سیگنال های مصرف و فاکتورهای مربوط به استفاده از صفحات می پردازد. این مطالعه مجموعه داده هایی را جمع آوری کرده و بررسی هایی را در مورد موتورهای جست و جوی گوگل به زبان انگلیسی انجام داده است. این بررسی ها عمدتا بر نتایج جست و جوی ایالات متحده متمرکز بوده اند.
مجموعه داده ذکر شده متشکل از ۱۶۵۲۱ جست و جو از ۲۲ گروه از واژگان تبلیغاتی گوگل بوده است. واژه های کلیدی از میان واژه های اصلی، عبارتی و نامتعارف (طولانی) در جست و جو ها برداشت شده اند. جست و جوهای انجام شده، در سه دسته ی نادر (کمتر از ۱۰۰۰ مورد در ماه) تا متداول (بیش از ۲۰۰۰۰ بار در ماه) و بسیار متداول قرار دارند که واژگان کلیدی گروه آخر بیش از یک میلیون بار در هر ماه جست و جو شده اند.

در این مطالعه، متداول ترین نتایج جست و جو در ایالات متحده برای هر نوع از مجموعه داده ها استخراج شده است، به طوری که موقعیت یا ویژگی های شخصی سازی در موقعیت در آن تأثیری نداشته و نتایج بدون در نظر گرفتن تنظیمات شخصی سازی در جست و جو مد نظر باشد.
SimilarWeb آمارهای مربوط به ترافیک و مشارکت کاربران را در بیش از ۲۰۰۰۰۰ وب سایت مورد بررسی قرار داده است و ما بیش از ۹۰ درصد از آن ها را مورد بررسی قرار داده ایم. پس از آنکه داده های ترافیکی را به دست آوردیم، با استفاده از واژه های کلیدی در ابزار Google AdWords به دنبال نوعی هم بستگی بودیم تا متوجه شویم معیارهایی مانند ترافیک جست و جو، زمان سپری شده در سایت، تعداد صفحات نمایش داده شده در سایت و نرخ دفع کاربران – به ویژه در مورد جست و جوهای ارگانیک- چه تأثیری بر رتبه بندی های گوگل دارند.

نتیجه گیری

ما بین وب سایت هایی که معیارهای بالایی از ترافیک کاربران را در پلت فرم دیجیتال SimilarWeb نشان می دادند و وب سایت هایی که در صفحات نتایج جست و جوی گوگل، جایگاه بالاتری داشتند (زودتر از سایت وب سایت ها در نتایج جست و جو نشان داده می شدند) متوجه نوعی هم بستگی مثبت شدیم. بعلاوه، similarWeb نشان داده است که محبوبیت یک برند با جایگاه بالاتر آن در نتایج جست و جوی گوگل هم رابطه ای مستقیم دارد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *