تخمین قیمت لپتاپ با توجه به بررسی چند عامل مهم

تخمین قیمت لپتاپ با توجه به بررسی چند عامل مهم
  • 1396/6/21
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

منظور از عوامل تأثیر گذار بر قیمت لپتاپ، امکانات اصلی آن است. در ادامه به عوامل مهمی که در تعیین قیمت یک لپتاپ نقش دارند اشاره خواهیم کرد تا با استفاده از آن ها بتوانید قیمت یک لپتاپ را پیش از خرید تخمین بزنید.

گویا آی تی – منظور از عوامل تأثیر گذار بر قیمت لپتاپ، امکانات اصلی آن است. در ادامه به عوامل مهمی که در تعیین قیمت یک لپتاپ نقش دارند اشاره خواهیم کرد تا با استفاده از آن ها بتوانید قیمت یک لپتاپ را پیش از خرید تخمین بزنید.

۱- پردازنده (CPU)

پردازنده از جمله مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت یک لپتاپ است. در بیشتر مواقع، سایر قطعات سخت افزاری بر طبق نوع پردازنده انتخاب می شوند. بنابراین قیمتِ پردازنده ی استفاده شده در لپتاپِ مورد نظر، تأثیر بسیار زیادی بر قیمت لپتاپ دارد. این نکته را نیز حتماً به یاد داشته باشید که پردازنده های هم نام، مثلاً پردازنده های Core i3 همگی از قیمت یکسانی برخوردار نیستند. برای مثال، پردازنده های Core i7 کمپانی اینتل، همگی دارای قیمت واحدی نیستند، بلکه سری های مختلف از قیمت های مختلف برخوردارند. پس هیچ زمان به صرف این که لپتاپ الف دارای پردازنده ی کور آی ۷ از کمپانی اینتل است و لپتاپ ب نیز دارای پردازنده ی کور آی ۷ از کمپانی اینتل است، هر دو را یکی نینگارید. ممکن است پردازنده های این دو لپتاپ، از دو سریِ متفاوت باشند.

۲- کارت گرافیک

کارت گرافیک نیز یک عامل مهم در تعیین قیمت لپتاپ است. معمولاً هر چه کارت گرافیک قوی تر باشد، قیمت لپتاپ نیز به شدت بالاتر است. بنابراین اگر گیمر نیستید و یا از لپتاپ برای برنامه های سنگین استفاده نمی کنید، می توانید لپتاپی را انتخاب کنید که کارت گرافیکیِ خیلی قوی ای ندارد.

۳- نمایشگر

نمایشگر نیز در تعیین قیمت لپتاپ نقش مهمی دارد. هم از لحاظ اندازه و هم از لحاظ تکنولوژی ساخت. معمولاً هر چه اندازه ی نمایشگر بیشتر باشد، هزینه ی بیشتری هم بایستی بپردازید. اما از لحاظ تکنولوژی ساخت، نمایشگرها یا ال سی دی هستند و یا ال ای دی. قیمت لپتاپ هایی که در آن ها از نمایشگر ال ای دی استفاده شده است، بیشتر از لپتاپ هایی است که از نمایشگر ال سی دی بهره برده اند. در این بین، لپتاپ های کمپانی اپل، با برخورداری از نمایشگر هایی که با تکنولوژی رتینا ساخته شده اند، قیمتی بسیار بیشتر از سایر لپتاپ ها دارند.

۴- هارد دیسک

هارد دیسک نیز بر قیمت لپتاپ تأثیر بسیار زیادی می گذارد. هم از لحاظ گنجایش و هم از لحاظ نوع. منظور از نوع هارد دیسک، دو نوع SDD و HDD هستند. برای بررسی قیمت هارد دیسک ها، می توانید به وب سایت www.cnet.com مراجعه کنید.

۵- سایر موارد

علاوه بر موارد بالا، موارد زیر نیز در تعیین قیمت یک لپتاپ، نقش عمده ای دارند:
• مواد استفاده شده در طراحی بدنه (بدنه های لپتاپ ها با یکدیگر متفاوت هستند و در ساخت آن ها از مواد گوناگونی استفاده شده است. بدیهی است که هر چه زمانِ طراحی این بدنه ها و همچنین قیمت مواد استفاده شده در آن ها بیشتر باشد، قیمت لپتاپ مورد نظر نیز بیشتر خواهد بود.)
• امکانات موجود در لپتاپ (این نکته نیز بدیهی است که لپتاپ هایی که دارای امکانات بیشتری هستند، قیمت بیشتری هم دارند. امکاناتی مانند خروجی HDMI، تعداد پورت های یو اس بی، LAN، باتری قوی و سایر امکانات.)
• ضمانت نامه (ضمانت نامه نیز از جمله عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت است. سعی کنید خیلی به ضمانت نامه های ارزان اعتماد نکنید.)
• قیمت ارز (بدیهی است که قیمت ارز نیز در تعیین قیمت لپتاپ تأثیرگذار است. تمامی لپتاپ های موجود در ایران، وارداتی هستند و به سبب نوسان قیمت ارزهای خارجی، خصوصاً دلار، در ایران قیمت این ارزها نیز در تعیین قیمت لپتاپ مؤثر است. اما همواره نمی توان به فروشنده این اجازه را داد که قیمت بالای محصولات خود را با قیمت بالای ارز توجیه کند.)

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *