نکات ایمنی مهم در تعمیر کامپیوتر

نکات ایمنی مهم در تعمیر کامپیوتر
  • 1396/6/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تعمیر کامپیوتر، علاوه بر آنکه می تواند یک بعد ازظهر سرگرم کننده برای شما رقم بزند، می تواند موجب صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه ها باشد. اما، این کار هرچقدر هم که سرگرم کننده باشد نباید ایمنی شما را به خطر بیندازد.

گویا آی تی – تعمیر کامپیوتر، علاوه بر آنکه می تواند یک بعد ازظهر سرگرم کننده برای شما رقم بزند، می تواند موجب صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه ها باشد. اما، این کار هرچقدر هم که سرگرم کننده باشد نباید ایمنی شما را به خطر بیندازد.
زمانی که داخل کامپیوتر خود را دستکاری می کنید، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

به یاد داشته باشید که سوئیچ پاور را خاموش کنید

باید همیشه، همیشه و همیشه به یاد داشته باشید که پیش از انجام هر کاری سوئیچ پاور را خاموش کنید. این کار همیشه باید نخستین گام شما باشد.

تا زمانی که پاور خاموش نشده است، حتی کیس کامپیوتر را باز نکنید. بسیاری از کامپیوترها تعدادی چراغ در داخل کیس دارند که ممکن است کاربردهای مختلفی داشته باشند، بنابراین ابتدا چک کنید که هیچ چراغی روشن نباشد. اگر هنوز چراغی روشن است به احتمال زیاد پاور کاملا خاموش نشده است.

بسیاری از واحدهای تأمین برق (منابع تغذیه)، سوئیچی در عقب دستگاه دارند که برق دستگاه و تمام بخش های کامپیوتر شما را قطع می کند. اگر منبع تغذیه ی شما هم این سوئیچ را دارد، مطمئن شوید که پیش از انجام هر کاری در حالت خاموش قرار داشته باشد.

اگر روی یک لپ تاپ، نت بوک یا تبلت کار می کنید، مطمئن شوید که قبل از جدا کردن هر چیزی، باتری را جدا کرده و برق AC را نیز قطع کنید.

برای ایمنی بیشتر دوشاخه پاور را از پریز خارج کنید

به عنوان دومین نکته احتیاطی، بهتر است دوشاخه کامپیوتر را از پریز دیواری یا سه راهی خارج کنید. اگر تا پیش از این کار هر گونه شکی در مورد خاموش بودن کامپیوتر وجود داشته باشد، این مرحله می تواند تمام تردیدها را برطرف کند.

از دود یا بوی سوختگی اجتناب کنید

از منبع تغذیه یا داخل کیس شما دود خارج می شود، یا بوی سوختگی چیزی به مشام می رسد؟ اگر چنین است:

  1. هرکاری که در حال انجام آن بودید را متوقف کنید.

۲٫کامپیوتر را از برق درآورید.

  1. اجازه دهید کامپیوتر خنک شود یا حداقل به مدت ۵ دقیقه برق آن را متصل نکنید.

در نهایت، اگر می دانید که کدام بخش این دود یا بوی سوختگی را ایجاد کرده است، آن را جدا کرده و در اولین فرصت یک قطعه سالم را جایگزین آن کنید. سعی نکنید قطعه ای را که تا این اندازه آسیب دیده است تعمیر کنید، به ویژه اگر این قطعه منبع تغذیه باشد.

زیور آلات فلزی را از دست خود خارج کنید

یک روش آسان برای برق گرفتگی، آن است که با به دست داشتن حلقه، ساعت یا دستبند فلزی با دستگاهی با ولتاژ بسیار بالا، مانند منبع تغذیه کار کنید.

پیش از شروع کار در داخل کامپیوتر، تمام زیورآلات و اجسام فلزی را  از دست خود خارج کنید، به ویژه اگر می خواهید منبع تغذیه دستگاه را امتحان کنید.

از خازن ها دوری کنید

خازن ها قطعات الکترونیکی مینیاتوری هستند که در بسیاری از بخش های یک کامپیوتر وجود دارند.

خازن ها می توانند شارژ الکتریکی را برای مدتی کوتاه پس از خاموش شدن پاور در خود ذخیره کنند، بنابراین بهتر است پس از خارج کردن پریز برق کامیپوتر، چند دقیقه صبر کرده و سپس کار خود را آغاز کنید.

سراغ قطعاتی که قابلیت تعمیر شدن ندارند نروید

زمانی که به برچسب هایی مانند “هیچ قطعه قابل سرویسی در این بخش وجود ندارد” مواجه می شوید آن را یک چالش و یا حتی یک پیشنهاد فرض نکنید. این جمله هشداری کاملا جدی است.

برخی اجزای کامپیوتر طوری طراحی شده اند که حتی توسط تعمیرکاران حرفه ای کامپیوتر قابل تعمیر نیستند. شما معمولا در منابع تغذیه با چنین برچسب هایی مواجه می شوید، اما ممکن است روی مانیتورها، هارد درایو، درایوهای نوری و سایر اجزای خطرناک یا بسیار حساس هم این نوشته را مشاهده کنید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *