کشف سیاره ای سیاه تر از قیر که نور خورشید را منعکس نمی کند

کشف سیاره ای سیاه تر از قیر که نور خورشید را منعکس نمی کند
  • 1396/6/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

زمانی که سیاره های خارج از منظومه شمسی را تصور می کنیم از دو حال خارج نیست: سطح این سیارات پر از اقیانوس های عظیمی است که با لایه بسیار ضخیمی از یخ پوشانده شده اند یا در مقابل شاهد دریاهایی بسیار بزرگی هستیم که هر لحظه صخره ها در آنها ذوب می شوند و رودهایی از مواد مذاب در آنها جاری است.

گویا آی تی – شکی نیست که چنین سیاراتی بالاخره در گوشه ای از کهکشان وجود دارند اما سیاره فراخورشیدی به نام WASP-12b در هیچ کدام از طبقه بندی های فعلی سیارات قرار نمی گیرد. جدیدترین تلاش تحقیقاتی انجام شده برای مطالعه این سیاره هم نتوانسته ماده یا مواد تشکیل دهنده آن را مشخص کند اما پژوهشگران متوجه شده اند که WASP-12 خالص ترین رنگ سیاه را داشته و کمترین میزان از نور خورشید را منعکس می کند به طوری که از نظر میزان جذب کم نور خورشید، حتی آسفالت تازه فرش شده قادر به رقابت با آن نیست.

تیم پژوهش پروژه که توسط پژوهشگران دانشگاه مک گیل کانادا و دانشگاه اکسیتر انگلستان هدایت می شود برای بررسی سیاره WASP-12b و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن از تلسکوپ فضایی هابل استفاده کرده اند. پژوهشگران متوجه شدند این سیاره آن چنان تاریک و سیاه است که تقریبا در سیاهی فضا ادغام شده و به سختی می توان متوجه وجود آن شد.
دانشمندان با استفاده از طیف نگار (اسپکتروگراف) هابل قادر به اندازه گیری مقدار نور منعکس شده این سیاره ( به اصطلاح توان بازتاب یا آلبیدو) شده اند. مقدار توان بازتاب این سیاره در بالاترین مقدار تنها ۰٫۰۶۴ آلبیدوست. این رقم فوق العاده پایین بوده و این سیاره را حتی سیاه تر از آسفالت تازه می کند. این مقدار بسیار کم آلبیدو نشان می دهد هنوز راه زیادی تا کشف زوایای پنهان WASP-12b و سایر سیارات فراخورشیدی داریم.

حال کار کشف علت اصلی سیاه بودن بیش از حد این سیاره شروع شده است. پژوهشگران این نظریه را مطرح کرده اند که شاید نزدیکی بیش از حد این سیاره به ستاره اش علت این پدیده باشد. WASP-12b دو برابر بزرگ تر از سیاره مشتری بوده و فاصله بسیار نزدیکی به ستاره اش دارد به طوری که هر دور چرخش کامل آن تنها یک روز زمینی طول می کشد. این فاصله کم موجب می شد دمای سطح این سیاره تا ۲۶۰۰ درجه سلسیوس هم برسد؛ به این معنی که شاید اتمسفر علت اصلی جذب این مقدار از نور خورشید باشد که موجب گرم شدن باورنکردنی این سیاره می شود.
این سیاره مرموز و ستاره اش حدود ۱۴۰۰ سال نوری از زمین دور هستند و به همین خاطر عملا امکان سفر و بررسی آن از فاصله نزدیک حداقل در آینده نزدیک میسر نخواهد بود. تا آن زمان باید صبور بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *