آغاز ثبت نام استارتاپ ویکند موپک

آغاز ثبت نام استارتاپ ویکند موپک
  • 1396/7/2
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

شهرنشینی در جهان به گسترش خود ادامه می‌دهد و این گسترش محدود به کشورهای در حال توسعه نیست بلکه در بخش‌های صنعتی و پیشرفته دنیا همانند اروپا نیز شاهد این گسترش هستیم. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ساکنین کره زمین در شهرها زندگی می‌کنند و این عدد تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰ درصد خواهد رسید. پیش‌بینی شده تا ۱۵ سال آینده بیش از پنج میلیارد نفر از ساکنان زمین ساکن شهرها باشند. بنابراین در چنین شرایطی باید پیش از این که در شهرها با چنین جمعیتی روبه‌رو شویم خود را آماده کنیم.

گویا آی تی – برخلاف آنچه تصور می‌شود ساختمان‌های مرتفع و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل تنها نیاز شهرهای آینده نخواهد بود؛ بلکه بیش از هر چیز در این شهرها به سیستم‌های هوشمند نیاز داریم. در حقیقت بهبود کیفیت زندگی شهری به روش‌های مختلف از زمان بندی در ترافیک، نورپردازی هوشمندانه محیط‌های شهری و استفاده از برنامه‌های کاربردی که برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده است بیش از این زیرساخت‌ها در شهرهای آینده نقش ایفا می‌کند.
گسترش شهرها باعث بوجودآمدن کلانشهرهایی شده که مشکلات کلان نیز تولید خواهند کرد، آنها با اشتهایی سیری‌ناپذیر انرژی، مواد و فضا مصرف خواهند کرد، علاوه بر این به تولید مواد آلاینده و فاضلاب پرداخته و کوهی از زباله به جای خواهند گذاشت. سیستم حمل و نقل دچار مشکل زیادی بیش از حد مسافر شده و به شلوغی و ازدحام، فقدان جای پارک خودرو و ترافیک سرسام‌آور منجر خواهد شد. محققان در حال حاضر در حال مطالعه بر روی ایده شهرهای پایدار، هوشمند، قابل زندگی و آینده‌گرا هستند که در آن افراد می‌توانند با طی مسافتی کوتاه به سر کار روند، زندگی کنند، خرید کنند، غذا بخورند و پیاده‌روی کنند. در واقع به نظر می‌رسد واژه شهر پایدار یا هوشمند بیانگر ویژگی‌ها و مشخصات زندگی آینده بشر و به عبارتی شهرهای آینده است.

از دیدگاه علمی شهر هوشمند شهری است که در آن از طریق به‌کارگیری هوشمندانه منابع طبیعی و با هدف توسعه اقتصادی پایدار و بهبود کیفیت زندگی، روی منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی، حمل و نقل و ارتباطات بر پایه فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری شود. شهرهای هوشمند متناسب با گسترش فناوری‌های نوین و افزایش تقاضای شهروندان به امکانات جدید طراحی می‌شود و این شهرها پنجره‌ای به سوی دنیای جدیدی هستند که در آن آخرین دستاوردهای حوزه فناوری گرد هم آمده‌اند تا بشر بتواند زندگی باکیفیت‌تر و ساده‌تری را تجربه کند. در این شهرها که براساس زیرساخت‌های زندگی الکترونیک طراحی می‌شود نیازهای افراد به روشی هوشمندانه و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا تامین می‌شود. اگرچه زیرساخت‌های فیزیکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای توسعه زندگی شهرنشینی است، اما این روزها شهرها بیش از پیش به ابزارهای ارتباطی مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا نیاز دارند. از این رو مفهوم شهرهای هوشمند به عنوان یک ابزار مهم و راهبردی در روند توسعه ضرورت‌های شهرهای آینده مورد توجه قرار گرفته است. محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، زندگی هوشمند و از همه مهم تر شهروندان هوشمند از معیارهای اصلی شهرهای هوشمند آینده است. امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگی ما براساس ادبیاتی از جنس فناوری تعریف تازه‌ای پیدا کرده است.

یکی از ضرورت‌های زندگی در شهرهای هوشمند آینده اپلیکیشن‌ها هستند. برای مثال اپلیکیشن‌هایی که نزدیک‌ترین پارکینگ را در مسیر تردد به رانندگان نشان می‌دهد، می‌تواند در صرفه‌جویی در وقت و سوخت و از همه مهم‌تر کاهش ترافیک نقش مهمی داشته باشد. اپلیکیشن‌های امکانات شهری از دیگر فناوری‌های موردنیاز برای شهرهای هوشمند آینده است. این برنامه‌های کاربردی به شهروندان کمک می‌کند در نگهداری از امکانات شهری از قبیل درختان و شیرهای آتش‌نشانی نقشی را بر عهده گیرند. از دیگر اپلیکیشن‌های موردنیاز در شهرهای هوشمند می‌توان به نرم‌افزارهای راهنما اشاره کرد که درباره موزه‌ها، پارک‌ها و رستوران‌ها اطلاعاتی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری مسیریابی از دیگر ضرورت‌های توسعه شهرهای هوشمند است. این اپلیکیشن‌ها بهترین مسیر را برای هر راننده‌ای مشخص می‌کند و بر این اساس می‌تواند نقش مهمی در صرفه‌جویی در وقت، کاهش حجم ترافیک و همچنین کاهش آلودگی هوا داشته باشد. یکی دیگر از سیستم‌های کاربردی در شهرهای هوشمند سیستم مدیریت پسماند است. در این سیستم برچسب‌های RFID روی مواد بازیافتی قرار می‌گیرد تا طبقه‌بندی آنها در روند بازیافت تسهیل شود. در نتیجه بطری‌های پلاستیکی ردیابی شده و دیگر ردپایی از آنها در طبیعت یافت نمی‌شود. سیستم‌های هشداردهنده و مدیریت بحران از دیگر فناوری‌هایی است که باید در شهرهای آینده نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

برای ثبت نام در رویداد موپک بر روی لینک کلیک نمایید..

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *