معرفی نسل جدید خودروی BMW 730Li

معرفی نسل جدید خودروی BMW 730Li
  • 1396/7/4
  • زهرا معبودی
  • 0

پس از آنکه شرکت مرسدس بنز در سال ۱۹۷۲ سری S را معرفی کرده بی ام و برای رقابت با این محصول در سال ۱۹۷۷ تولید سری ۷ را شروع کرد. سری ۷ به عنوان قویترین مدل در بین خودروهای بی ام و معرفی میشود ولی تاکنون نتوانسته با سری S مرسدس بنز رقابت کند. سردمداران این خودروساز آلمانی همواره در تلاش هستند تا این سری را در بهترین شرایط کیفی تولید کنند. نسل ششم که آخرین نسل از این مدل محسوب میشود در سال ۲۰۱۵ با کد G12 7 به بازارهای جهانی عرضه شد. نسل جدید این سری با دو کد Li و i که معرف نوع خودرو از لحاظ طولی است معرفی گردیده.

خودروی BMW 730Li

پس از تصویت ممنوعیت ورود خودروهایی با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی هوادارن بی ام و امیدی به دیدن نسل جدید این خودرو نداشتند ولی با عرضه ی BMW 730Li با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی شرکت پرشیا خودرو، نمایندگی شرکت بی ام و در ایران، این خودرو را به کشور وارد کرد و چندی بعد این خودرو در سطح شهر مشاهده شد.

کلاس BMW 730Li جزو سدان های اتاق بزرگ رده بندی میشود که رقبای قدری همچون آئودی A8، مرسدس بنز سری S، لکسوس سری LS و هیوندای سنتنیال را در کنار خود دارد.

در مقاله پیش رو سعی کردیم تا شما را با تمامی جوانب این خودروی جذاب آشنا کنیم.

خودروی BMW 730Li

نمای بیرونی خودروی BMW 730Li :

شرکت بی ام و سری جدید ماشین های خود را با طراحی متفاوتی به بازار ارائه کرد. این دگرگونی در طراحی از سری ۷ آغاز شده که در سری ۵ نیز شاهد آن هستید. جلو پنجره ی این ماشین همان طرح آشنا و همیشگی بی ام و یعنی کلیوی است که البته در این مدل ابعاد آن تغییر کرده و بزرگتر شده است. بعلاوه اینکه این جلو پنجره از نوع فعال است یعنی بصورت خودکار برای بهبود عملکرد خنک کاری موتور باز و بسته میشود. داخل چراغ جلو شاهد دو چراغ اصلی هستیم که زیبایی خاصی به نمای جلوی ماشین. البته سپر برآمده که قسمت های از آن کروم کاری شده، چراغ های مه شکن سه تکه و طراحی زیبای کاپوت نیز به جذاب شدن هر چه بیشتر این نما کمک کرده است.

خودروی BMW 730Li

نمای جانبی شامل خطوط مختلفی است که طراحان بی ام و با هوشمندی آنها را جایگذاری نموده اند. یکی از این خطوط خط L کرو کاری شده در پایین درب های خودرو است و دیگری خطی است که از گلگیر جلو با عبور از دستگیره ها به گلگیر عقب میرسد. نکته دیگر و جذاب این نما وجود رینگ های آلومینیومی و ۱۰ پره است که زیبایی خاصی به این مدل داده بخشیده. شیشه های این مدل بزرگ طراحی شده است که میتواند به بهبود دید جانبی راننده کمک زیادی کند . در مورد نمای عقب خودرو نیز خیالتان راحت باشد زیرا بی ام و در این قسمت نیز سنگ تمام گذاشته. طراحی چراغ های عقب عالیست که در کنار آن یک نوار کروم کاری شده چراغ ها را به هم متصل میکند. در پایین سپر نیز چراغ های مه شکن وجود دارند که در انتهای آنها نیز نواری کروم کاری شده به چشم میخورد. البته بیشترین قسمتی که از تزئینات کروم بهره میبرد قسمت اگزوز این مدل است که اگزوزهای درون سپر همراه با نوارهای متعدد کروک کاری شده حس لوکس بودن را بیش از پیش به بیننده القا می کند.

خودروی BMW 730Li

نمای داخلی خودروی BMW 730Li:

هنگامی که پا به درون این خودرو میگذارید با متریال های مختلفی از جمله چرم و چوب روبرو هستید که همگی در مقیاس کیفی بسیار بالایی ارائه شده اند که از این خودروی لوکس چیزی جز این بر نمی آید. غربیلک فرمان نیز از جنس چرم و چوب بوده  که در کنار کلیدهای تنظیم صدا و قطع و وصل کردن تلفن همراه، در هنگام رانندگی، بهتری حس را به شما منتقل میکند. در بالاترین نقطه ی داشبورد یک صفحه نمایش بزرگ با قابلیت لمسی وجود دارد که با کمک آن میتوانید از ویژگی ها و امکانات بسیار بالای سری ۷ بهره ببرید.

خودروی BMW 730Li

همانند اکثر خودروها این مدل نیز از ۴ دریچه ی هوا (دو دریچه در وسط و دو دریچه در طرفین) بهره میبرد. در کنار دنده کلیدهای تعبیه شده که با آن میتوانید حالت های مختلف رانندگی از جمله Sport، Comfort، EcoPro و Adaptive را تجربه کنید. کلید دیگری که در این قسمت وجود دارد کلید خاموش کردن سیستم کنترل کشش است. همچنین دکمه های برای تنظیم ارتفاع خودرو و همچنین غیرفعال کردن سنسورها وجود دارد. ترمز دستی در این مدل از نوع الکترونیکی است که در کنار آن از سیستم Auto Hold استفاده شده تا در سراشیبی ها از عقب رفتن ماشین جلوگیری کند. در امتداد این مجموعه و زیر دست راننده یک فضای بسیار جادار تعبیه شده که راننده میتواند از آن به عنوان زیر آرنجی نیز استفاده کند. در کنار تمام این گزینه ها سیستم خوشبو کننده کابین را نیز قرار دهید که بوسیله ۴ رایحه موجود در یک بسته بندی ،که در هنگام خرید به مشتری تحویل داده میشود، فضای داخل کابین را دلنشین تر می کند.

خودروی BMW 730Li

در عقب ماشین با فضایی بسیار جادار روبرو هستید که مطمئناً در این مورد هر خریدار سخت گیری را راضی خواهد کرد. در این قسمت شرکت بی ام و با همکاری شرکت سامسونگ چند تبلت را جایگذاری کرده که میتوانید بوسیله ی آنها به امکانات بسیار زیاد این ماشین دسترسی داشته باشید و حتی میتوانید آنها را جدا کرده و در منزل و یا مکان های دیگر از آنها استفاده نمایید. البته به این نکته نیز باید اشاره کنیم که خودرو های عرضه شده از این سری در ایران در دو مورد ۴ نفره و پنج نفره عرضه شده اند که در مدل ۴ نفره کنسول میانی تا انتها ادامه یافته است. با توجه به اینکه این سری پرچمدار بی ام و محسوب میشوند، با توجه به هزینه ای که میپردازید، میتوانید از امکانات بی شمار این خودرو استفاده کنید که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم: ریموت کنترل دارای صفحه نمایش، درب صندوق برقی، سردنده سرامیکی، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن و سردکن صندلی های جلو و عقب، ماساژور صندلی های عقب و جلو، وکیوم دربها، کروز کنترل هوشمند (دارای سیستم تنظیم فاصله با خودروهای جلو و عقب ماشین)، دوربین جلو و عقب، گرمکن کنسول، سیستم شست و شوی چراغ، پرده های جانبی برقی، نورپردازی داخلی در رنگهای مختلف، مانیتور ۱۰ اینچی لمسی، مانیتور (تبلت) پشت صندلی، سقف پانوراما، تهویه چهارگانه، سیستم هوشمند چرخ های عقب و سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه ی جلو

خودروی BMW 730Li

مشخصات فنی خودروی BMW 730Li :

همانطور که گفتیم سری ۷ وارد شده به کشور از نوع ضعیف ترین آن است که از ضعیف ترین موتور نیز بهره میبرد. به همین خاطر صحبت های مختلفی در مورد توان این خودرو مطرح شد. گروهی عقیده داشتند که با توجه به بدنه ی بزرگ این خودرو باید از یک موتور بزرگ با حجم موتور بالا استفاده کرد. اما حقیقت این است که در دنیای امروزی صنعت خودرو به سمتی پیش میرود که تمایل به استفاده از موتورهای کم حجم در کنار سیستم توربوشارژ دارد.

بی ام و ۷۳۰ Li دارای یک موتور با حجم ۱۹۹۸ سی سی است که در کنار آن یک توربوشارژ دوگانه وظیفه ی تولید ۲۵۸ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور را بر عده دارند همچنین این موتور ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را در دور موتور ۱۵۵۰ تا ۴۴۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۶٫۳ ثانیه است و حداکثر سرعت این ماشین مانند تمامی بی ام و های وارد شده به کشور به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. در مورد مصرف سوخت ترکیبی این خودرو با توجه به موتور ۲ لیتری به اعداد ۵٫۸ تا ۶٫۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسیم که برای خودرویی با این اندازه بسیار مناسب است. به مدد موارد جدیدی که در ساخت این خودرو از آنها بهره گرفته شده وزن این سدان به ۱۷۹۵ کیلوگرم رسیده که فوق العاده بنظر میرسد زیرا معمولا خودروهایی در این کلاس و این ابعاد بدنه دارای وزنی بیشتر از ۲ تن هستند.

خودروی BMW 730Li

تجربه رانندگی خودروی BMW 730Li :

بعد از نشستن پشت فرمان BMW 730Li اولین چیزی که جلب توجه میکند راحتی فوق العاده صندلی هاست که به شما نوید رانندگی های طولانی بدون ذره ای خستگی می دهد. همچنین بزرگ بودن ابعاد ماشین شاید در ابعاد کمی شما را نگران کند ولی سیستمهای ایمنی و سنسورهای متعدد جهت جلوگیری از برخورد در رانندگی به کمک شما خواهند آمد. در حالت اقتصادی (Eco Pro) واکنش پدال ها کمی کند است و برای کاهش مصرف سوخت دنده ها در دور موتور پایین عوض میشوند و در ضمن شتاب ماشین نیز چنگی به دل نمیزدند.

برای بررسی بهترین عملکرد رانندگی به سراغ حالت اسپرت رفتیم. در این حالت واکنش پدالها سریعت میشود. برای هندلینگ و فرمان پذیری بهتر هر چه سرعت را افزایش میدهید ارتفاع ماشین با زمین کمتر میشود. عملکرد ماشین در هنگام حرکت بسیار نرم است بطوریکه به هیچ وجه افزایش سرعت را متوجه نخواهید شد. ما برای کامل کردن تست سرعت را تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دادیم و در آن سرعت نیز هیچگونه لرزش و صدای اضافه حس نکردیم. یکی از سیستم های جدید و هیجان انگیر بی ام و سیستم Gesture Control است بدین صورت که مثلا برای زیاد کردن صدای موسیقی میتوانید انگشت خود را در جهت عقربه های ساعت بچرخونید و بالعکس. اکنون که صحبت از موسیقی شده این نکته را نیز یادآور شویم که بی ام و در این مدل از سیستم صوتی بسیار حرفه ای Harman Kardon استفاده کرده که کیفیت بی نظیری را به شما ارائه میدهد.

تمام سیستم های بی ام و سری ۷ در بالاترین حد خود قرار دارد. فرمان پذیری عالی، سواری نرم و پایداری ماشین همگی در این خودرو وجود دارد. البته این طبیعی است که بی ام و برای پرچمدار خود بهترین ها را در نظر بگیرد. فرمان در طول رانندگی به خوبی در دست قرار میگیرد و امکانات رفاهی به بهتر شدن حس رانندگی با این خودرو کمک میکنند. سیستم های امنیتی نیز سعی میکند از پرت شدن حواس راننده و برخورد جلوگیری کند.

این خودرو دارای سیستم پارک خودکار نیز میباشد که میتواند با توجه به ابعاد بزرگ ماشین در برخی مواقع به کمک شما بیاید. همچنین میتوانید از خودرو پیاده شده و اینکار را با ریموت کنترل خودرو انجام دهید. در نمایشگر جلوی ماشین میتوانید از سیستم iDrive نیز استفاده کنید که امکانات بسیار زیادی در اختیار شما قرار میدهد.

با وجود اینکه بی ام و در ساخت این خودرو از الیاف و آلیاژهای کربن استفاده کرده تا وزن خودرو را به ۱۷۹۵ کیلوگرم کاهش دهد ولی باز نتوانسته به شتاب ۴٫۸ ثانیه مرسدس بنز سری S دست پیدا کند. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که خودروی موجود ضعیف ترین خودرو از سری ۷ بود.

در کل بی ام و سری ۷ خودرویی جادار، راحت، ایمن و جذاب است که اگر با موتور قویتری وارد ایران میشد میتوانست بهترین خودروی وارداتی باشد.

سخن آخر :

با توجه به قیمت نسبتاً مناسب بی ام و ۷۳۰ Li نسبت به رقبا که بین ۶۰۰ تا ۷۶۰ میلیون تومان است میتواند انتظار فروش خوبی از این خودرو داشت. از رقبای این سری از بی ام و میتوان به مرسدس بنز سری S با قیمت نجومی ۲ تا ۳ میلیارد (برای مدلهای کارکرده) و لکسوس LS اشاره کرد که البته از سری جدید آن فقط ۲ دستگاه در کشور وجود دارد.

و در اختیار اجازه دهید نگاهی مجدد به مشخصات فنی این خودرو بیاندازیم :

مدل     BMW 730Li

پیشرانه ۴سیلندر حطی مجهز به توربوشارژ

حجم موتور      ۱۹۹۸ سی سی

حداکثر قدرت   ۲۵۸ اسب بخار در ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه

حداکثر گشتاور  ۴۰۰ نیوتن متر در ۱۵۵۰ تا ۴۴۰۰ دور بر دقیقه

شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۶٫۳ ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی   ۵٫۸ تا ۶٫۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

وزن     ۱۷۹۵ کیلوگرم

قیمت   ۶۰۰ تا ۷۶۰ میلیون تومان بسته به امکانات رفاهی

نظر شما در رابطه با این معرفی چیست؟ دیدگاه خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *