۱۰ مهارت ضروری و کاربردی برای ویرایش عکس در فوتوشاپ

۱۰ مهارت ضروری و کاربردی برای ویرایش عکس در فوتوشاپ
  • 1396/7/5
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

مدت ها است که برنامه ی فوتوشاپ Adobe Photoshop به اصلی ترین نرم افزار ویرایش تصاویر برای عکاسان تبدیل شده است. امکاناتی که این برنامه ایجاد می کند بی شمار است؛ از تنظیمات ابتدایی تا روتوش های بسیار پیشرفته و ایجاد تصاویر ترکیبی خیال انگیز، فوتوشاپ تمام این کارها را می تواند انجام دهد. بنابراین، اگر قصد دارید اصلاحات گسترده ای در تصاویر خود ایجاد کنید، یا حتی در صورتی که بخواهید تصویر دلخواهتان را در چند مورد کوچک تغییر دهید، این ۱۰ ترفند به شما کمک می کند که این کار را سریع تر و کارامدتر انجام دهید.

گویا آی تی – در مطالب قبلی به راه های جلوگیری از هنگ کردن برنامه فوتوشاپ پرداختیم؛ در ادامه به مهارت هایی اشاره میکنیم که هر عکاسی باید در مورد امکانات فوتوشاپ بداند چرا که این ویژگی های فوتوشاپ کمک زیادی به آنها در ویرایش تصاویر و عکس ها می کند.

۱٫استفاده از لایه های تنظیمی (Adjusment Layers)

لایه های تنظیمی روشی حرفه ای برای ویرایش تصاویر شما هستند. لایه های تنظیمی روی لایه ی پیش زمینه (تصویر اولیه) شما قرار می گیرند و به شما اجازه می دهند بدون تغییر دادن تصویر اصلی، یا کاهش کیفیت آن، روی تصویر اصلاحات متعددی انجام دهید. دسترسی به لایه های تنظیمی با کلیک کردن روی آیکون دایره ای نصف سیاه- نصف سفید در پایین پانل لایه ها امکان پذیر است. اگر می خواهید تصویری را با لایه های تنظیمی آن ذخیره کنید، باید آن را با فرمت TIFF یا PSD ذخیره کنید – فایل JPEG، نوعی فایل تخت و فشرده شده است که نمی تواند از لایه های مختلف پشتیبانی کند.

۲٫ تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید


اگر می خواهید یک تصویر رنگی را به سیاه و سفید تبدیل کنید، قطعا با تبدیل فایل خام در Adobe Camera Raw یا Lightroom به توصیر حاصل کیفیت بیشتری خواهد داشت. اما، اگر روی یک فایل JPEG در فوتوشاپ کار می کنید و می خواهید آن را به حالت مونو تبدیل کنید، لایه ی تنظیمی سیاه و سفید یک گزینه ی قدرتمند و مناسب خواهد بود. شما می توانید حالت پیش فرض تبدیل، یا ۱۲ حالت از پیش تنظیم شده را انتخاب کرده و یا به صورت دستی با استفاده از اسلایدرها تنظیم کنید که چگونه هر کدام از رنگ ها به سیاه و سفید تبدیل شوند.

۳٫ فیلتر Camera Raw


فیلتر Camera Raw امکان دسترسی به تمام کنترل های موجود در Adobe Camera Raw را در محدوده ی رابط استاندارد فوتوشاپ در اختیار شما قرار می دهد. این یعنی اگر شما تصویری را به صورت JPEG گرفته اید یا یک فایل خام را تبدیل کرده اید، و می خواهید اصلاحات بیشتری روی آن انجام دهید، می توانید با سرعت و بسیار راحت این کار را انجام دهید. بهترین شیوه برای استفاده از این فیلتر، کپی کردن لایه ی پیش زمینه، یا ادغام لایه های مرئی به یک لایه ی جدید در بالاترین قسمت (انتخاب بالاترین لایه و فشردن همزمان Ctr/Cmd+Alt/Options+shift+E) و سپس رفتن به مسیر Filter>Convert For Smart Filters است. شما می توانید فیلتر Camera Raw را اعمال کرده و اگر می خواهید بعدا تنظیمات خود را ویرایش کنید.

۴٫ قلمو (براش) ترمیم (Healing Brush)


قلموی ترمیم یا Healing Brush یک ابزار عالی برای انجام روتوش است که می توانید اقدامات بسیار ساده مانند برداشت نقاط تا برداشتن اجزای پیچیده را با آن انجام دهید. برای استفاده از این ابزار، دکمه ی Alt/Options را نگه دارید و در نزدیکی محل مورد نظر برای روتوش کلیک کنید تا نمونه پیکسل های جایگزین را برای ترمیم عکس مشخص کنید، سپس روی آن ها کلیک کرده و پیکسل های نمونه را به قسمتی که می خواهید روتوش شود هدایت کنید.
اگر از ویرایش انجام شده راضی نیستید برای برگشتن به یک گام عقب تر دکمه های Ctrl+Z را با هم بگیرید (بهتر است با کار را با جابه جایی های کوتاه قلم آغاز کنید تا بتوانید بدون آنکه نیاز باشد بخش زیادی از تغییرات را به حالت قبل بازگردانید، در صورت نیاز گامی به عقب بردارید). این ابزار با ترکیب کردن پیکسل های نمونه با پیکسل های اصلی کار می کند، و مانند ابزار Clone Stamp Tool تمام پیکسل های نمونه را کپی نمی کند.

۵٫ فضای کار را مطابق دلخواه خود تنظیم کنید


فضای کار (Workspace) پیش فرض عکاسی در فوتوشاپ، شامل تمام چیزهایی است که آدوب فکر می کند ممکن است برای عکاسانی که از فوتوشاپ استفاده می کنند لازم باشد، اما یک سایز مشخص، به ندرت با تمامی شرایط تطبیق پیدا می کند، بنابراین بهتر است شما آرایش پانل را مناسب با کار خود تنظیم کنید. پانل های موجود در سمت راست رابط فوتوشاپ را می توان با درگ کردن آن ها به خارج از محیط، حذف کرد و یا با رفتن به منوی Window در نوار منوی اصلی و انتخاب پانل مورد نظر، آن را به پانل های نمایش داده شده اضافه کرد. سپس می توان آن را در جایگاه مناسبی قرار داده و با سایر پانل ها مرتبط ساخت، و در پایان فضای کار را ذخیره کرد.

۶٫ افکت های Dodge و Burn


یکی از تکنیک های قدیمی تاریکخانه ها، یعنی Dodge & Burn هنوز هم برای تنظیم نور بخش های خاص تصاویر، روشی محبوب به شمار می آید. برای استفاده از ابزار Dodge & Burn شما باید روی لایه ی اصلی تصویر کار کنید، یا یک کپی از آن کار کنید، چون این ابزارها به اصطلاح “مخرب”هستند، و پیکسل ها برای همیشه تغییر می دهند. شما می توانید با استفاده از براش مربوطه در ابزار Dodge بخش هایی از تصویر را روشن تر کنید، و یا با Burn از میزان روشنایی آن بکاهید. این ابزارها را می توان برای تغییر Shadows، Midtones یا Highlights مورد استفاده قرار داد، به طوری که تنها پیکسل های یک محدوده‌ی خاص که با تماس قلمو مشخص می شود، تغییر داده شوند. بهتر است با اکسپوژر های پایین در محدوده ی ۵-۱۰ درصد کار کنید و افکت مورد نظر خود را به تدریج روی تصویر پیاده سازی کنید.

۷٫ ایجاد پیش نمایش (Contact Sheet)


در روزهایی که تصاویر با فیلم ها تهیه می شدند، کانتکت شیت ها یا نسخه های پیش نمایش عکس ها، یک ابزار اساسی برای بررسی و انتخاب عکس های مناسب برای چاپ بودند. و در حالی که نرم افزارهای نمایش کاتالوگی عکس ها مانند Lightroom یا Capture one به شما اجازه می دهد تا تصاویر را به سرعت و بسیار راحت بررسی کنید، هنوز هم این ابزار می تواند برای ساخت کانتکت شیت هایی که قابلیت چاپ، یا ارسالی دیجیتالی به فرد دیگری را هم داشته باشند، مفید باشد. برای ایجاد یک کانتکت شیت، تصاویر دلخواه یا کپی آن ها را در یک فولدر قرار دهید. سپس از منوی فایل مسیر File> Automate> Contact Sheet II را طی کنید و تنظیماتی چون منبع تصویر، اندازه ی کاغذ و آرایش عکس‌ها در آن را مشخص کنید. وقتی تمام جزئیات را انتخاب کردید، فوتوشاپ برای شما Contact Sheet هایی آماده می کند که می توانید به صورت دستی آن را ذخیره کنید.

۸٫ حالت های ترکیبی (Blending Mode)


حالت ترکیبی ابزار ساده و در عین حال قدرتمند برای تغییر شیوه ی تعامل یک لایه با لایه ی پایینی است. شما می توانید حالت های ترکیبی را روی هر لایه ای، شامل لایه های تنظیمی اعمال کنید تا به افکت های مختلفی نظیر تغییر میزان نور، تضاد و زنگ ها دست پیدا کنید. یک روش خوب برای آشنایی با نحوه ی کارکرد این ابزارها، ایجاد یک کپی از لایه ی پیش زمینه ی تصویر، با انتخاب آن و فشردن Ctrl+J است. با فعال شدن لایه ی جدید به منوی کشویی در بالای پانل لایه ها بروید- این منو به صورت پیش فرض در حالت نرمال قرار دارد – و انواع مختلفی از حالات ترکیبی را تجربه کنید.

۹٫ حالت Quick Mask برای انتخاب کردن


انتخاب درست کلید اصلی ویرایش و اصلاحات دقیق روی تصاویر است. ابزارهای مختلفی برای انتخاب کردن وجود دارند، و استفاده از ابزارهایی که انتخاب های پیچیده تر طراحی شده اند، تا حدی دشوار تر است. اما، حالت Quick Mask انتخاب کردن بخش هایی از تصویر را به اندازه ی رنگ کردن یک ناحیه آسان می کند. در سطح پایه، رنگ کردن با یک قلموی سیاه ماسک را ایجاد کرده و قلم سفید آن را حذف می کند، و استفاده از یک قلموی پر یا سخت، یک لبه ی سخت یا نرم را برای انتخاب ایجاد می کند. برای ورود به حالت Quick Mask دکمه ی Q را در صفحه فشار دهید؛ به محض آن که ماسک ایجاد شد، با فشار مجدد دکمه‌ی Q، آن ناحیه اننخاب می شود.

۱۰ برش عکس (Cropping)


کراپ کردن یا برش عکس کار بسیار ساده ای است که با انتخاب ابزار Crop دیگر به توضیح اضافه ای نیاز ندارد، اما چند امکان پیشرفته در آن وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. با فشردن مکرر دکمه ی O روی صفحه کلید، شما می توانید در راهنماهای مختلف موجود، شامل قانون سوم، نسبت طلایی، و مارپیچ طلایی جست و جو کنید، و با کلیک کردن روی علامت چرخ دنده در نوار ابزاری که در بالای رابط کاربری فوتوشاپ قرار دارد، نمایه ها و گزینه های بیشتری برای شما نشان داده خواهد شد.
با کلیک روی آیکون Crop در انتهای سمت چپ نوار ابزار، منویی باز می شود که شامل چند حالت های از پیش تنظیم شده (Preset) است، و اگر شما مرتب تصاویر را به اندازه ی مشخصی کراپ می کنید، می توانید حالت تنظیم شده جدیدی به آن بیفزایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *