علت یابی افزایش صدای داخلی اجزای لپ تاپ

علت یابی افزایش صدای داخلی اجزای لپ تاپ
  • 1396/7/5
  • زهرا معبودی
  • 0

رایانه ها دارای اجزای متحرکی هستند که عملیات مختلف را به پیش می برند که مشهور ترین آن ها، فن ها و یا همان پنکه ها هستند که جهت خنک کردن سی پی یو و مادر برد مورد استفاده قرار می گیرند. به طور معمولی صدای داخلی لپ تاپ شما، آرام است اما گاهی اختلالاتی پیش می آید که صدای اجزای متحرک بلند تر می شود. اگر شما نیز در حال حاضر احساس می کنید که صدای سیستم تان بالا رفته و البته نسبت به روز های اول پر سر و صدا تر شده، توصیه دارم که این مقاله که در برگیرنده علت نویز هاست، را تا انتها بخوانید.

افزایش صدای داخلی اجزای لپ تاپ

نویز فن یا پنکه

گاهی اوقات صدای فن بیش از آن چه که تصورش را کنیم، می شنویم و این بدین معنی است که فن تلاش دارد گرماهای ایجاد شده را سریع تر از محفظه دور کند. افزایش بار پردازنده و کارت گرافیک می تواند علت اصلی گرم شدن های افراطی سیستم و تلاش پنکه برای خنک نگهداشتن آن باشد.

مثلا بازی هایی که از گرافیک سه بعدی استفاده می کنند، می توانند گرمای کارت گرافیک و پردازنده را تا حد زیادی را افزایش دهند.

از طرفی نوع سطحی که لپ تاپ خود را روی آن قرار می دهید نیز می تواند به افزایش گرما کمک کند. وقتی که سطح پوششی به گونه ای باشد که، محفظه های ورود و خروج هوا را بپوشاند و در تهویه هوا اختلال ایجاد کند.

 

گرد و غبار

افزایش گرد و غبار در محفظه های داخلی سیستم هم می تواند موجب این بشود که سر و صدای لپ تاپ بالا برود. وقتی گرد و غبار بر روی سی پی یو و کارت گرافیک جمع می شود، موجب می شود که این سطح مانع خروج سریع گرما شود.

با بررسی ادوات هایی که با این قسمت ها سر و کار دارند می توانید از میزان تمیز بودن آن اطمینان حاصل کرده و بعد اقدام به تمیز کردن آن کنید. توجه داشته باشید که، سعی کنید که ۱۰ دقیقه حداقل سیستم خاموش باشد تا دمای آن به تعادل برسد و بعد میزان گرما را سنجیده و نسبت به پاک کردن آن اقدام کنید. البته استفاده از اسپری هوا در این باره می تواند بسیار کمک کننده باشد.

افزایش صدای داخلی اجزای لپ تاپ

موتور فن معیوب

اگر با پاک کردن گرد و غبار ها و بررسی فن مشکل سر و صدا کماکان وجود دارد این می تواند بخاطر موتور فن معیوب باشد. در واقع سیستم فن به گونه ای تدارک داده می شود که نیازی به سرویس نداشته باشند، اما در نهایت گاهی مکانیسم مورد نظر با مشکل روبرو می شود. یک بلبرینگ آسیب دیده می تواند تا حد زیادی صدای فن را و میزان حرکت آن را تحت تاثیر قرار دهد و آن را بالا ببرد.

به هر حال وقتی فن لپ تاپ شما، کماکان با صدای بلند به کار خود ادامه می دهد به ناکامی سیستم کمک می کند و می تواند علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی به گرمی بیشتر نیز منجر شود.

هارد درایو و سر و صدای آن

هر چند واضح ترین بخش متحرک هر لپ تاپ، فن آن است اما همیشه علت همه صدا ها فن نیست، هارد درایو ها نیز دارای چرخ دنده ها و چرخ هایی است که برای خواندن و نوشتن از روی دیسک مورد استفاده قرار می گیرند. این قطعات به گونه ای هستند که امکان دارد به دلایل مختلفی در طول زمان مشکل دار شوند.

افزایش صدای داخلی اجزای لپ تاپ

در صورتی که موقعی که لپ تاپ شما می خواهد به هارد دسترسی پیدا کند، با سر و صدا مواجه می شوید از طرفی وقتی که این اتفاق رخ می دهد با مشکلات نمایش سیستمی و اختلال در دیتاها مواجه می شوید این نشان می دهد که سیستم شما نیاز به یک سرویس گیری خیلی ضروری دارد. پس در چنین حالتی از داده های مهم خود یک بک آپ گرفته و بعد، سیستم را برای تعمیر نزد یک متخصص ببرید.

آیا شما در این باره تا کنون تجربه ای داشته اید؟ دیدگاه ها و تجربیات خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *