علت صدای زیاد فن لپتاپ چیست؟

علت صدای زیاد فن لپتاپ چیست؟
  • 1396/7/5
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اگر فن لپ تاپ شما با سر و صدای زیاد و یا بیشتر از حالت معمول کار می کنند، ممکن است لپ تاپ شما بیش از حد گرم شده و به جریان هوای بهتری نیاز داشته باشد، و یا ممکن است این فن ها قدیمی شده و دیگر کارایی اولیه را نداشته باشند. شما می توانید با چک کردن فرآینده های (Processes) در حال اجرا بررسی کنید که آیا بستن برنامه ها به بهتر شدن شرایط کمک می کند، و یا با مشکل نشت حافظه مواجه هستید. تمیز نگاه داشتن سیستم تهویه موجب می شود که لپ تاپ شما خنک تر بماند، و از کارکرد بیش از حد فن ها جلوگیری شود.

گویا آی تی – در مطلب قبلی به معنای صدای زیاد اجزای درونی لپتاپ پرداختیم؛ در این مطلب به طور خاص به معنا و علت صدای زیاد فن لپتاپ می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

استفاده بیش از حد از منابع دستگاه

هنگامی شما برنامه های زیادی را به طور همزمان باز کرده باشید، پردازشگر و حافظه ی دستگاه شما باید برای اجرای بدون نقص تمام آن ها، بیشتر کار کنند. این کارکرد بیشتر، حرارت بیشتری ایجاد می کند، بنابراین فن ها باید سریعتر بچرخند تا جریان هوای خنک ورودی را برقرار کرده و هوای گرم تر را به بیرون هدایت کنند. اگر برنامه های زیادی را به طور همزمان اجرا کرده اید، سعی کنید چند مورد از سنگین ترین برنامه ها را از بین آن ها ببندید. اگر استفاده ی بیش از حد از منابع عامل این سر و صدا باشد، فن شما باید پس از گذشت چند دقیقه آرام تر شود.

مخفی بودن فرآیند یا اشکال در انجام آن

گاهی اوقات به نظر می رسد که فن لپ تاپ بدون هیچ دلیل مشخصی با سر و صدای بلند کار می کند. اگر لپ تاپ شما در محیطی خنک قرار دارد که هوا به خوبی در آن جریان دارد و شما برنامه های زیاد – یا هیچ برنامه ای- را اجرا نکرده اید، اما هنوز هم فن شما با نهایت سرعت می چرخد، سری به Task Manager بزنید. گاهی ممکن است روند پردازش در یک برنامه با اشکال مواجه شده و “گیر” کند، یا برنامه ای دچار نشت حافظه باشد، و به این ترتیب تقریبا تمام قدرت پردازشگر شما را به کار گرفته باشد. نشت حافظه زمانی اتفاق می‌افتد که یک برنامه، حافظه‌ای از سیستم عامل دریافت کند ولی قادر به آزاد کردن و برگرداندن آن نباشد. ممکن است به ظاهر حتی اثری از اجرا شدن این برنامه ها یا فرآیند ها قابل مشاهده نباشد. با کلیک روی “CPU” می توانید برنامه ها را بر اساس درصد پردازشگر مورد نیاز، طبقه بندی کنید. اگر برنامه ای را در این لیست می بینید که شما از آن استفاده نکرده اید، و درصد زیادی از پردازشگر شما را به کار گرفته است، آن را انتخاب کرده و “End task” را فشار دهید. اگر پس از چند دقیقه تغییری را احساس نکردید، کامپیوتر خود را خاموش و روشن کنید.

تداخل فن ها

برای آنکه فن‌های لپ تاپ شما به درستی کار کنند، باید به خوبی تهویه شوند تا قابلیت چرخش داشته باشند و هوای گرم را به بیرون هدایت کنند. اگر سیستم تهویه و فن های شما گرد و غبار گرفته باشند، هوای گرم برای خروج دچار مشکل می شود، بنابراین فن ها برای جبران کردن این کندی، با سرعت بیشتری می چرخند و سر و صدا به راه می اندازند. این مشکل را می توان با استفاده از یک قوطی هوای فشرده با برای تمیز کردن گرد و غبار حل کرد. شما در حین انجام این کار گرد و غبار را که به صورت ابرهای کوچک از سیستم تهویه خارج می شوند مشاهده می کنید، پس کار را تا زمانی که دیگر گرد و غباری خارج نشود ادامه دهید. مطمئن شوید که در حین انجام اینکار، کامپیوتر شما خاموش باشد تا از وارد شدن هر گونه آسیب احتمالی به آن جلوگیری شود.

چرخش پر سر و صدای فن ها

اگر فن های دستگاه، علی رغم سرعتی که دارند، در هنگام چرخیدن سر و صدای زیادی ایجاد می کنند، ممکن است قدیمی شده باشند و دیگر کارایی اولیه را نداشته باشند. البته ممکن است آن ها به درستی در جای خود قرار نداشته باشند یا هنگام چرخیدن به چیزی برخورد کنند، به ویژه اگر شما لپ تاپ خود را پیوسته به این طرف و آن طرف می برید یا به آن ضربه وارد می کنید. اگر فن های دستگاه به محض روشن شدن کامپیوتر، با سر و صدای زیاد می چرخند، یا حتی در صورتی که به آهستگی می چرخند، صدایی مشابه کشیده شدن یا سائیدگی به یک سطح را ایجاد می کنند، شاید زمان آن فرا رسیده باشد که نگاهی به مکانیزم های داخلی کامپیوتر شما انداخته شود.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *