مقایسه مشخصات گلکسی اس ۸ پلاس و آیفون ۸ پلاس

مقایسه مشخصات گلکسی اس ۸ پلاس و آیفون ۸ پلاس
  • 1396/7/7
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

آیفون ۸ پلاس و گلکسی اس ۸ پلاس را به سبب ویژگی های فوق العاده می توان رقیب یکدیگر انگاشت. این درست است که آیفون ۸ پلاس از قابلیت Face ID برخوردار نیست، اما استفاده از پردازنده ی قدرتمند A11 در آن به همراه اسپیکرهای قوی و قاب شیشه ای سازگار با شارژ بی سیم، آیفون ۸ پلاس را به اسمارت فونی خارق العاده تبدیل کرده اند. اما از دیگر سو گلکسی اس ۸ به سبب دوربین بسیار عالی، طراحی زیبا و حافظه ی بالا از جمله برترین اسمارت فون های موجود در بازار است. به همین سبب برآن شده ایم تا نگاهی به مشخصات این دو اسمارت فون داشته باشیم. با گویا آی تی همراه باشید.

گویا آی تی آیفون ۸ پلاس و گلکسی اس ۸ پلاس را به سبب ویژگی های فوق العاده می توان رقیب یکدیگر انگاشت. این درست است که آیفون ۸ پلاس از قابلیت Face ID برخوردار نیست، اما استفاده از پردازنده ی قدرتمند A11 در آن به همراه اسپیکرهای قوی و قاب شیشه ای سازگار با شارژ بی سیم، آیفون ۸ پلاس را به اسمارت فونی خارق العاده تبدیل کرده اند. اما از دیگر سو گلکسی اس ۸ به سبب دوربین بسیار عالی، طراحی زیبا و حافظه ی بالا از جمله برترین اسمارت فون های موجود در بازار است. به همین سبب برآن شده ایم تا نگاهی به مشخصات این دو اسمارت فون داشته باشیم. با گویا آی تی همراه باشید.

مشخصات

سخت افزارهای هر دو گوشی بسیار قدرتمند هستند. شواهد نشان از آن دارند که پردازنده ی A11 آیفون ۸ پلاس قدرتی بسیار بالا و هوشی عالی دارد و این امر مورد تأکید اپل نیز هست. این پردازنده، ۶ هسته ای بوده که ۲ هسته ی آن جهت پردازش های سنگین و ۴ هسته ی دیگر آن برای پردازش های سبک مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد A11 در حالت تک هسته ای و چند هسته ای، به ترتیب ۲۵ درصد و ۸۰ درصد بیشتر از عملکرد A10 است.
اما گلکسی اس ۸ پلاس، برخوردار از پردازنده ی اسنپ دراگون ۸۳۵ هشت هسته ای است. این پردازنده، که در HTC U11 و LG V30 نیز به کار رفته، بر طبق بنچمارک گیک بنچ، پایین تر از پردازنده ی A11 است. بر طبق بنچمارگ گیک بنچ، کارایی A11 در حالت تک هسته ای و چند هسته ای به ترتیب عبارت است از ۴۱۸۸ و ۱۰۰۶۹، که این مقادیر برای اس ۸ پلاس به ترتیب عبارت اند از ۱۸۳۲ و ۶۳۰۱! این امر نشان از آن دارد که کارایی پردازنده ی ۶ هسته ای A11 تقریباً دوبرابر کارایی پردازنده ی ۸ هسته ای اس ۸ پلاس است.
میزان رم گلکسی اس ۸ پلاس ۴ گیگابایت است. اما میزان رم آیفون ۸ پلاس به طور دقیق مشخص نیست. لیکن گفته ها نشان از آن دارند که میزان رم آیفون ۸ پلاس، ۳ گیگا بایت است. بر روی کاغذ، رمِ ۴ گیگابایتی اس ۸ پلاس بایستی بتواند سرعت بیشتری به گلکسی اس ۸ پلاس به نسبت آیفون ۸ پلاس بدهد، اما از آن جا که پلتفرم این دو گوشی متفاوت است، یعنی یکی اندروید است و دیگری آی او اس، و همچنین به سبب مکانیسم متفاوت آن ها در بهره گیری از منابع می توان گفت کارایی این دو گوشی تقریباً یکسان است.
از لحاظ حافظه، برگ برنده در دست گلکسی اس ۸ پلاس است زیرا مدل بالاتر آیفون ۸ پلاس تنها ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد و امکان استفاده از حافظه جانبی نیز در آن وجود ندارد اما گلکسی اس ۸ از حافظه جانبی ۲ ترابایتی نیز پشتیبانی می کند.
در آخر آن که بلوتوث هر دو گوشی نسخه ی ۵٫۰ بوده و هر دو نیز دارای تکنولوژی NFC هستند.
به طور کلی، به سبب آن که آیفون ۸ پلاس در بنچمارک ها برتر از گلکسی اس ۸ پلاس بوده، می توان در قسمت مشخصات، آیفون ۸ پلاس را برنده دانست.

طراحی، استحکام و صفحه نمایش

گلمسی اس 8
وزن آیفون ۸ پلاس ۲۰۲ گرم است که با این حساب آیفون ۸ پلاس بسیار سنگین تر از گلکسی اس ۸ پلاس ۱۷۳ گرمی است. ابعاد آیفون ۸ پلاس و گلکسی اس ۸ پلاس تا حدودی یکی است (۶٫۲۸* ۲٫۸۹ برای گلکسی اس ۸ پلاس و ۶٫۲۴*۳٫۰۷ برای آیفون ۸). اما با وجود ابعاد تقریباً یکسان، اندازه ی نمایشگرهای این دو گوشی با یکدیگر اختلاف دارند (۶٫۲ اینچ برای اس ۸ پلاس و ۵٫۵ اینچ برای آیفون ۸ پلاس). این امر به سبب آن است که نسبت ابعاد نمایشگر اس ۸ پلاس بسیار بیشتر از آیفون ۸ است. یعنی نمایشگر گلکسی اس ۸ پلاس تا جای امکان کشیده شده و حاشیه ها حذف شده اند. این امر در زیبایی اس ۸ پلاس بسیار مؤثر بوده است.
اما طراحی آیفون ۸ پلاس تقریباً همان طراحی آیفون ۷ پلاس است، از این رو می توان گفت طراحی آن از لحاظ زیبایی به طراحی گلکسی اس ۸ پلاس نمی رسد. البته نبایستی از سنسور اثر انگشت آیفون که در جلو و پایین صفحه قرار گرفته و همچنین طراحی زیبای دوربین دوگانه ی آن به راحتی گذشت.
هم گلکسی و هم آیفون در برابر آب تا حد نیاز مقاوم هستند. ولی اس ۸ پلاس، به سبب آن که قادر به دریافت استاندارد IP68 شده است، به نسبت آیفون ۸ پلاس از مقاومت بالاتری برخوردار است. به گونه ای که می تواند نیم ساعت در ژرفای ۵ متری آب مقاومت کند.
از لحاظ مقاومت در برابر ضربات نیز می توان گفت هر دو گوشی در سطح بالایی نیستند و این به سبب توجه زیاد به ظرافت در طراحی آن ها است.
در قسمت نمایشگر، گلکسی اس ۸ پلاس به آیفون ۸ پلاس برتری دارد. نمایشگر این گوشی ۶٫۲ اینچ با رزولوشن ۲۹۶۰*۱۴۴۰ است و نمایشگر آیفون ۸ پلاس ۵٫۵ اینچ با رزولوشن ۱۹۲۰*۱۰۸۰٫ تراکم پیکسلی نمایشگر اس ۸ پلاس نیز بیشتر از تراکم پیکلسی نمایشگر آیفون ۸ پلاس است. تراکم پیکسلی نمایشگر اس ۸ پلاس ۵۷۰ پیکسل بر اینچ و تراکم پیکسلی نمایشگر آیفون ۸ پلاس ۴۰۱ پیکسل بر اینچ است.
تا همین جای کار، به سبب رزولوشن بالاتر و همچنین تراکم پیکسلی بیشتر، نمایشگر گلکسی اس ۸ پلاس وضوح بیشتری دارد. اما ماجرا به اینجا ختم نمی شود. در گلکسی اس ۸ پلاس از فناوری Super AMOLED Plus استفاده شده و این امر موجب گردیده که نمایشگر گلکسی اس ۸ پلاس کنتراست، وضوح، روشنایی و نمایش رنگ بسیار خوبی داشته باشد.
البته نمایشگر رتینای آیفون نیز به سبب بهره مندی از IPS LCD از روشنایی و وضوح خوبی برخوردار است.
گفتنی است که نمایشگر اس ۸ پلاس قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی HDR را دارد و این در حالی است که نمایشگر آیفون ۸ فاقد این قابلیت است. در عوض، نمایشگر آیفون ۸ پلاس دارای تکنولوژی true Tone است که این تکنولوژی باعث می شود رنگ و شدت نور صفحه مطابق با شرایط نور محیط به صورت خودکار تنظیم شوند.
در آخر گفتنی است که گلکسی اس ۸ پلاس از جک ۳٫۵ میلی متر برخوردار است و این به معنای آن است که برای گوش دادن به موسیقی در این گوشی، احتیاجی به هدفون های بلوتوثی نیست. البته آیفون ۸ پلاس نیز به سبب داشتن یک اسپیکر استریو می تواند تجربه ی پخش موسیقی لذت بخشی را به کاربر اهدا کند.
با توجه به آن چه گفته شد، می توان گفت در این قسمت، این گلکسی اس ۸ است که برگ برنده را در دست دارد.

دوربین

آیفون 8 پلاس
دوربین های هر دو گوشی بسیار عالی و راضی کننده هستند. در آیفون ۸ پلاس از دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده است. لنز واید این دوربین دوگانه دارای دریچه دیافراگم f/1.8 است و لنز تله فوتوی آن دارای دریچه دیافراگم f/2.8. گفتنی است که دوربین آیفون ۸ پلاس نیز همچون آیفون ۷ پلاس، از قابلیت زوم اپتیکال ۴ برابر برخوردار است.
اما دوربین گلکسی اس ۸ پلاس ۱۲ مگاپیکسلی بوده و دوگانه هم نیست. دریچه دیافراگم آن f/1.7 است و فلاشی ال ای دی برای آن تعبیه شده است. دوربین های هر دو گوشی قابلیت اعمال افکت بوکه را دارا هستند.
دوربین آیفون ۸ پلاس از قابلیت Portrait Lighting برخوردار است و قادر است در حالت فیلمبرداری ۴K امکان کپچر فیلم تا ۶۰ fps را فراهم سازد. این مقدار برای رزولوشن ۱۰۸۰ اسلوموشن، ۲۴۰ fps است.
مقادیری که ذکر شد، برای گلکسی اس ۸ پلاس به ترتیب ۳۰ و ۶۰ fps هستند.
دوربین جلو آیفون ۸ پلاس ۷ مگاپیکسل بوده که دارای دریچه دیافراگم f/2.2 است. این در حالی است که دوربین جلو گلکسی اس ۸ پلاس، ۸ مگاپیکسل و دریچه دیافراگم آن f/1.7 است. افزون بر این، گلکسی اس ۸ پلاس از اسکنر ایرس جهت باز کردن قفل، پرداخت ها و … برخوردار است و آیفون ۸ پلاس فاقد این ویژگی ها است. با این حال، اگر نیک بنگریم، برنده ی این بخش آیفون ۸ پلاس خواهد بود.

باتری


باتری اس ۸ پلاس قوی تر از آیفون ۸ پلاس است. این باتری ۳۵۰۰ میلی آمپری امکان ۲۴ ساعت مکالمه، ۱۵ ساعت وای فای و ۱۸ ساعت پخش پیوسته ی ویدئو را برای گلکسی اس ۸ پلاس فراهم می کند. این مقادیر برای آیفون به ترتیب عبارتند از ۲۱، ۱۳ و ۱۴٫
هر دو گوشی از شارژ سریع و شارژ بی سیم برخوردار هستند. افزون بر این گلکسی اس ۸ پلاس قادر به پشتیبانی از لوازم جانبی شارژ بی سیم PMA است. در کل می توان در قسمت باتری، گلکسی اس ۸ را برتر و سرتر دانست.

نرم افزار


آیفون ۸ پلاس از آی او اس ۱۱ بهره می برد و گلکسی اس ۸ از اندروید نوقا. آیفون دارای دستیار صوتی siri و گلکسی اس ۸ پلاس دارای دستیار صوتی Bioxby است. در کل نمی توان هیچ یک از این دو گوشی را در این بخش سرتر از دیگری دانست.

قیمت

قیمت گلکسی اس  و آیفون 8 پلاس
قیمت گلکسی اس ۸ پلاس ۶۴گیگابایتی از آیفون ۸ پلاس ۶۴گیگابایتی، ۵۰ دلار بیشتر است.

حرف آخر

هر دو گوشی می توانند بسته به معیارهای کاربر، گزینه ای مناسب برای خرید باشند. طراحی گلکسی اس ۸ پلاس زیباتر از آیفون ۸ پلاس است اما در عین حال پردازنده ی آیفون ۸ پلاس قوی تر از گلکسی اس ۸ پلاس است. دوربین آیفون ۸ پلاس بهتر از دوربین اس ۸ پلاس است اما وضعیت باتری و امکانات اس ۸ پلاس بهتر از آیفون ۸ پلاس است. تا اینجای کار، فقط معیار شخصی است که می تواند باعث انتخاب یکی از این دو شود. این موارد را اگر در کنار پلتفرم کاملا متفاوت دو گوشی قرار دهیم، اوضاع برای انتخاب سخت تر هم می شود. اما دست آخر، همانطور که گفتیم، این معیار شخصی کاربر است که باعث انتخاب یکی از این دو می شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *