کاربرد فایلهای Swapfile.sys، Hiberfil.sys و Pagefile.sys در ویندوز ۸

کاربرد فایلهای Swapfile.sys، Hiberfil.sys و Pagefile.sys در ویندوز ۸
  • 1396/7/11
  • زهرا معبودی
  • 0

شاید از نسخه های قبلی ویندوز pagefile (پیج فایل) را به یاد داشته باشید. کار پیج فایل این بود که زمانیکه حافظه ی فیزیکی سیستم بطور کامل اشغال می شد فایل هایی را که بصورت طولانی مدت بدون دسترسی می ماندند نگهداری می کرد. این فایل در ویندوز ۸ با نام pagefile.sys در دسترسی است. به غیر از این مورد گزینه ای به نام hibernate در ویندوز وجود داشت که این اجازه را به شما می داد تا هسته ی اصلی ویندوز و نرم افزارها را در محلی ذخیره کنید تا شروع بکار سیستم، نسبت به زمانی که بطور کامل سیستم را راه اندازی مجدد می کنید، سریعتر شود. در ویندوز ۸ نیز این اطلاعات در فایل hiberfile.sys ذخیره می شود.

در ویندوز ۸ شاهد پیچیده تر شدن برخی چیزها هستیم. فایل pagefile.sys همیشه وجود دارد اما فایل hiberfile.sys در صورتی ساخته می شود که شما گزینه ی راه اندازی سریع را فعال کرده باشید. حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که منظور از راه اندازی سریع چیست ؟ این قابلیت ویندوز ۸ را قادر می سازد تا حالت خاموش شدن ترکیبی را به اجرا در بیاورد. دلیل شروع بکار سریعتر ویندوز ۸ نسبت به نسخه های قبلی سیستم عامل ویندوز نیز همین امر است.

برای استفاده از قابلیت جدید خاموش شدن ترکیبی، که بصورت پیش فرض در ویندوز ۸ وجود دارد، باید گزینه hibernation (خواب زمستانی) فعال شود. اگر این گزینه غیرفعال باشد فایل hiberfile.sys در سیستم ساخته نشده و در نتیجه شما قادر به استفاده از قابلیت شروع بکار سریع نخواهید بود.

 pagefile

اتفاق جالبی که در صورت فعال بودن قابلیت راه اندازی سریع (یا فعال بودن hibernation) می افتد این است که حجم فایل hiberfile.sys 75 درصد حافظه ی رم و حجم فایل pagefile.sys 25 درصد حافظه ی رم خواهد بود. دلیل این امر این است که فایل hiberfile.sys حاوی هسته ی سیستم عامل و درایور سخت افزار است. فایل pegefile.sys فقط زمانیکه رم اشغال شده و سیستم عامل در حال اجراست فعال است و فایل hiberfile.sys فقط برای روند بوت شدن و راه اندازی استفاده می گردد.

اگر قابلیت hibernation را در ویندوز ۸ فعال نکرده باشید حجم پیج فایل هم اندازه با حجم رم دستگاه خواهد بود.

 pagefile

در عکس بالا سیستمی که استفاده شده دارای ویندوز ۸ و ۱ گیگابایت حافظه ی رم می باشد که گزینه ی شروع بکار سریع در آن غیر فعال است.همانطور که می بینید حجم پیج فایل هم اندازه با حجم حافظه ی رم (۱ گیگابایت) می باشد. حال که مفهوم این دو فایل را توضیح دادیم اجازه دهید به سراغ فایل بعدی برویم : swapfile.sys . اساس این فایل تقریباً شبیه پیج فایل می باشد ولی با هدفی متفاوت در سیستم تعبیه شده است.

یکی از اصلی ترین وظایف فایل swapfile.sys متوقف کردن و راه اندازی مجددا نرم افزارهایی است که برای دستگاه هایی با قابلیت صفحه ی لمسی تهیه شده اند(Metro apps ). اما چرا اینکار را نیز بر عهده پیج فایل قرار ندادیم ؟ دلیل این است که این نوع فایل یکسری از عملیات های مربوط به پیج فایل را بصورت موثرتر و بهتر انجام می دهد.

اگر بخواهیم تعریف دقیق تری به شما ارائه دهیم باید بگوییم که ویندوز ۸ از دو عملیات paging و swapping پشتیبانی می کند. عملیات paging (صفحه بندی) فایل هایی را که برای مدت زمان زیادی بدون استفاده مانده اند را در خود نگه می دارد در صورتیکه عملیات swapping (مبادله) فایل هایی را که به تازگی از حافظه ی رم خارج شده اند نگهداری می کند. حال تفاوت اینجاست که فایل های نگهداری شده در pagefile شاید تا مدت ها بصورت بلا استفاده باقی بمانند ولی فایل های موجود در swapfile بسیار زودتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

همچنین، عملیات paging برای سیستم هایی با سطح بالا مناسب است در صورتیکه عملیات swapping بیشتر برای سیستمها ی سطح پایین و همچنین تبلت ها کارایی دارد. هر پیج فایل یکسری نیازمندی ها از قبیل فضای متغیر، فضای رزرو شده و سیاست های خواندن/نوشتن را داراست. اگر پیج فایلی مطابق با عکس بالا داشته باشید، به علت حجم ثابت صفحات استفاده شده در صفحه بندی و قطعات بزرگ داده ی استفاده شده در عملیات مبادله، تقسیم بندی به سرعت انجام خواهد شد.

مطابق عکس بالا حجم swapfile برابر با ۲۵۶ مگابایت است. طبق اطلاعات ما، این حجم برای نرم افزارهای سازگار با صفحات لمسی استفاده می شود زیرا در مقایسه با نرم افزارهای عادی ویندوز به صفحه بندی متفاوتی احتیاج دارند. البته شاید در آینده وظیفه ی دیگری نیز به این فایل محول شود ولی تا کنون شرکت مایکروسافت مورد خاصی را در نظر نگرفته است.

مطالب ذکر شده عملیاتی بودند که این سه فایل در ویندوز ۸ انجام می دهند. البته گاهی در این بین اتفاقات جالب و برخی اوقات اتفاقات مشکل زا نیز رخ می دهد. اگر ۱۶ گیگابایت حافظه ی رم داشت باشید، فعال کردن قابلیت راه اندازی سریع نیز ۱۶ گیگابایت به فایل hiberfile.sys اختصاص خواهد داد. حال اگر حافظه ی ذخیره سازی شما از نوع SSD باشد این مقدار فضای زیادی از این حافظه را اشغال خواهد کرد.

خبر خوب اینکه می توانید بوسیله دستور زیر حجم فایل hiberfile.sys را کاهش دهید :

Powercfg.exe /hibernate /size 50

 pagefile

این دستور حجم فایل hiberfile.sys را تا ۵۰ درصد از حجم حافظه ی رم کاهش خواهد داد. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که نمی توانید بیشتر از ۵۰ درصد این حجم را کاهش دهید. اگر رم شما ظرفیت بالایی داشته باشد با اینکار ۸ گیگابایت فضا به نفع خودتان ذخیره خواهید کرد.

موضوع دیگری که نباید نگرانش باشید این است که بر عکس hiberfile در نسخه های قبلی ویندوز، در ویندوز ۸ نیازی به hiberfile های بزرگ ندارید. در نسخه های قبلی هسته ی سیستم عامل به همراه نرم افزارها در این فایل ذخیره می شد، ولی در ویندوز ۸ اطلاعات مربوط به نرم افزارها ذخیره نمی شود پس نیازی به hiberfile بزرگ نخواهد بود.

در رابطه با این آموزش دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *