نامرئی کردن اجسام با قدرت امواج نور

نامرئی کردن اجسام با قدرت امواج نور
  • 1396/7/16
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

محققان دانشگاه صنعتی وین موفق شده اند با استفاده از امواج نور، امکان نامرئی نمودن اجسام را میسر سازند. این محققان یک الگوی موج تطبیقی را به ماده تابانده و بدین طریق باعث شده اند تا امواج نور از ماده عبور کرده و در نتیجه آن ماده از دید مخفی گردد. ممکن است بتوان از این روش برای ساختِ ردایی نامرئی استفاده کرد. گذشته از این حتی امکان کارکرد مشابه آن بر روی امواج صوت نیز وجود دارد.

گویا آی تی – همانگونه که احتمالاً می دانید ما به واسطه ی امواج نور و برخورد آن به اجسام و بازتابش به شبکیه ی چشم است که می توانیم ببینیم. محققان از طریق همین خاصیت نور و چشم است که توانسته اند اجسام را نامرئی یا به عبارت بهتر غیرقابل دیدن سازند. در صورتی که مسیر نور خمیده شود و از کنار اجسام بگذرد در این صورت امکان مشاهده ی آن جسم وجود نخواهد داشت. اما این روش تنها در مورد اجسام کوچک کاربرد دارد. علاوه بر این چنین روشی ممکن است باعث شود تا مصنوعات بصری ای همانند سوسو زدن نور ایجاد شود.

در تحقیقات اخیر دانشگاه وین از تغییر مسیر امواج نور استفاده نشده است. آندره براندستر یکی از نویسندگان همکار در این تحقیق می گوید که مقصود از این تحقیق این نبوده است که مسیر امواج نور عوض شده و یا با استفاده از نمایش های اضافی بازسازی شود. هدف اصلی در تحقیق دانشگاه وین این بوده است تا نور اصلی را از میان شئ عبور دهند به گونه ای که گویا اصلاً شئ وجود نداشته است. این کار اگرچه در ابتدا اندکی عجیب به نظر می رسد اما با استفاده از تکنولوژی موج خاص و یا موادی ویژه این امکان وجود دارد.

این تیم تحقیقاتی بر روی موادی کار کرده است که در شرایط معمولی نور را جذب کرده و در نتیجه مات به نظر می رسند. این مواد دارای خاصیتی هستند که در نتیجه ی این خاصیت پس از وارد شدن انرژی به آن مواد می درخشند و در صورت کنترل این درخشش امکان عبور امواج از آن ها میسر می گردد.

یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق، با نام کنستانتینوس مارکیس می گوید که نکته ی مهم در این تحقیق این است که انرژی به طریقی منتقل شود که نور بتواند در برخی نقاط هدف به خوبی تقویت شده و در دیگر نقاط امکان جذب آن توسط ماده وجود داشته باشد. الگوی تابش پرتو به ماده برای دستیابی به این هدف از اهمیت زیادی برخوردار است. برای این منظور از یک ویدئو پروژکتور استاندارد با رزولوشنی بالاتر از حد معمول استفاده می شود.

به علت وجود بی نظمی های ماده، نور از سطح یک جسم پراکنده می شود. این نکته از این بابت دارای اهمیت است که برای عبور نور از ماده و در نتیجه نامرئی ساختن جسم، الگوی پرتوی تابانده شده به آن باید در تناسب با الگوی ماده باشد تا بدین طریق پراکنده شدن نور متوقف شود.

استفان روتر از همکاران این تحقیق در این خصوص می گوید که از نظر ریاضیاتی نمی توان به راحتی گفت که آیا یافتن الگوی تابش متناسب با ماده امکان پذیر است یا خیر. اطلاع از جزئیات میکروسکوپی فرایند پراکنده کردن نور توسط جسم برای اطلاع از الگوی  مناسب تابش پرتو لازم است. در روش ابداع شده توسط دانشگاه وین امکان محاسبه ی الگوی درست برای میزان پراکندگی نور در مواد مختلف میسر شده است.

این تکنیک در حال حاضر تنها در شبیه سازی های کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفته است اما مرحله ی بعدی، امتحان این روش در آزمایش های عملی می باشد. همان طور که گفته شد امکان آزمایش این روش به همین شیوه بر روی امواج صوتی نیز وجود دارد. این تحقیق در مجله ی Sciences and Applications منتشر شده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *