کاهش مصرف انرژی و تولید آلاینده ها با ساختمان های هوشمند

کاهش مصرف انرژی و تولید آلاینده ها با ساختمان های هوشمند
  • 1396/7/16
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ساختمان های هوشمند ساختمان هایی هستند که اجزای مختلف آن پس از دریافت داده های محیطی و تجزیه و تحلیل آن ها پاسخی مناسب را نشان دهند. منظور از داده های محیطی محرک هایی نظیر تغییرات دما، تغییر نور، زمین لرزه، آتش سوزی، حضور یا عدم حضور افراد و … است.

گویا آی تی– رشته ی مهندسی ساختمان های هوشمند در سال ۹۴ در دانشگاه تربیت مدرس ایجاد شده است. این رشته با توجه به اهمیت کاربرد تکنولوژی هوشمند در صنایع ساختمانی که یکی از صنایع گسترده است تأسیس شده است. در این رشته از تکنولوژی های دیگر علوم مهندسی برای هوشمندسازی ساختمان ها استفاده می شود.

در حال حاضر تکنولوژی هوشمندسازی سازه ها در مورد برخی از بیمارستان ها، پل ها و … اجرا شده است. علاوه بر این سیستم مدیریت هوشمند ساختمان هم در مورد بعضی از واحدهای اداری، مسکونی و تجاری به کار گرفته شده است. در کل چنین تکنولوژی ای با توجه به اهمیت آن در کاهش مصرف انرژی و کاهش میزان تولید آلاینده ها در حال گسترش است.
یکی از دانش آموختگان رشته ی مهندسی ساختمان های هوشمند پایان نامه ی خود را به موضوع ارزیابی فنی و اقتصادی ساختمان های هوشمند از جنبه های مصالح و سیستم مدیریت ساختمان با رویکرد کاهش مصرف انرژی اختصاص داده است. وی چندی پیش از پایان نامه ی کارشناسی ارشد خود با راهنمایی دکتر فرهاد دانشجو و دکتر محسنعلی شایانفر دفاع کرد. خانم سمانه کاظمی در پژوهش خود تأثیر هوشمندسازی و عایق سازی در ساختمان ها را از نظر کاهش مصرف انرژی مورد بررسی قرار داده است و گذشته از این اثرات اقتصادی گزینه های گوناگون در این ارتباط را نیز تحلیل کرده است.

کاظمی در این مورد می گوید که ۴۰ درصد از مجموع تقاضای انرژی در ساختمان های مسکونی می باشد و در نتیجه برای کاهش این تقاضا، کاهش انرژی مصرفی ساختمان های مسکونی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این میان استفاده از تکنولوژی های جدید حرف بسیاری برای گفتن دارند که او در پژوهش خود بدان ها پرداخته است.
او اضافه می کند که رشته ی مهندسی ساختمان های هوشمند یک دانش بین رشته ای است و در نتیجه ی گسترش این رشته از تولید گازهای گلخانه ای ناشی از احتراق سوخت های فسیلی کاسته می شود.

او در مورد موانع استفاده از تکنولوژی های این رشته می گوید که نبود الزامات قانونی و هزینه های اولیه ی زیاد باعث شده اند تا این فناوری ها علی رغم تأثیر بسیار مفید بر کاهش انرژی، امنیت و کاهش هزینه های بهره برداری و نگهداری آن طور که باید مورد استقبال قرار نگیرند. او صرفه جویی در هزینه ها را در صورت استفاده از این نوع مهندسی ساختمان در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد تخمین می زند و می گوید که اولویت استفاده از تکنولوژی های این رشته، با توجه به ماهیت ساختمان های ادارای در مورد این ساختمان ها برقرار است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *