گلکسی S7؛ حل مشکل وای فای و اتصال به اینترنت اینترنت  

گلکسی S7؛ حل مشکل وای فای و اتصال به اینترنت اینترنت  
  • 1396/7/17
  • زهرا معبودی
  • 1

گلکسی اس ۷ گوشی جذاب سامسونگ که تا چند ماه اخیر، در این برند، هیچ دیوایسی جرات نداشت خودش را بالاتر از آن مطرح کند اما امروز، با روی کار آمدن گلکسی اس ۸ باز هم جایگاه خود را به خوبی حفظ کرده است و به نظر می آید سال های سال، قرار است مهمان زندگی دیجیتالی کاربران باشد. اما با اینکه هنوز هم در میان مردم جا دارد اما، مشکلاتی در بخش وای فای و اتصال به اینترنت آن توسط کابران گزارش شده که ما روش هایی برای حل آن ها پیدا کرده ایم.

گویا آی تی در این مقاله این موضوعات را که بیشتر به وای فای گلکسی اس ۷ ربط پیدا می کند، بسط داده و راه حل هایی را برای آن ها بر می چینیم. با ما همراه باشید و سوالات هم نوعان خود را بخوانید.

مشکل ۱ : علامت تعجب بر روی آیکون wifi، عدم توانایی در برقراری ارتباط با اینترنت، نشان دادن پیغام “internet may not be available”

سلام دوستان. چند هفته پیش همسر من گوشی گلکسی S7 خرید ولی اخیراًاین گوشی با متصل شدن به شبکه وایرلس مشکل دارد. مشکل بدین صورت است که علامت تعجب بر روی آیکون wifi ظاهر شده و پیغامی مبنی بر “internet may not be available” نشان داده می‌شود. البته این مشکل همیشگی نیست و موردی اتفاق می‌افتد. هفته ی پیش من نیز گلکسی S7 خریدم و گوشی من نیز همین مشکل را دارد، که البته تعداد دفعات آن کمتر است. می‌خواهم بدانم چگونه چنین موردی اتفاق می‌افتد که بر روی آیکون wifi یک یا هر دو گوشی علامت ! ظاهر می‍شود. من حتی اتصال به روتر را با کامپیوتر و لپ تاپم، S4، S5 mini، تبلت Vodafone و با گوشیS7 خودم تست کردم. روش تست من بدین صورت بود که روی تمام این دستگاه‌ها یک ویدئو از سایت youtube را اجرا کردم.

به محض اینکه دومین گوشی S7 را به روتر متصل کردم روند دریافت داده هر دو گوشی متوقف شده و بر روی آیکون wifi هر دو گوشی علامت تعجب ظاهر شد. اما بقیه ی دستگاه ها بدون مشکل در حال پخش ویدئوها بودند. البته گاهی برای مدت زمان کمی که معمولا تا ۲ دقیقه می‌شد ارتباط وصل شده و دستگاه ها بدرستی کار می‌کردند. امروز یکی از مهمانان من با گوشی گلکسی S8+ قصد متصل شدن به روتر را داشت که او نیز با مشکل من مواجه شد. اینطور به نظر می‌رسد که دستگاه های با اندروید ۷ در یک شبکه بر روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند.

انجمن های زیادی را در مورد روترها، گوشی S7 و S8 را برای حل این مشکل مطالعه کردم. گاهی از راه حل ها اوضاع را بصورت موقت بهبود می‌بخشید ولی هنوز راه حلی قطعی برای مشکل پیدانکرده‌ام. اینطور بنظر می‌رسد که سامسونگ تقصیر را متوجه روتر می‌داند و این مشکل را به عهده نمی‌گیرد.

گلکسی S7

من کارهای زیر را بر رفع این مشکل امتحان کرده ام :

  • خاموش کردن تمام ارتباطات با بلوتوث
  • پاک کردن حافظه ی نهان (Cache) سیستم
  • راه اندازی مجدد
  • بارگردانی به تنظیمات کارخانه
  • بروزرسانی نرم افزار گوشی و نرم افزار روتر
  • تغییر محل روتر
  • تغییر تنظیم آیپی از خودکار (DHCP) به دستی
  • فعال کردن اسکن رومینگ برای wifi
  • تغییر نام شبکه وایرلس (SSID) و متصل نمودن فقط یک گوشی به آن
  • خاموش کردن فایروال روتر و همچنین غیرفعال کردن امنیت SSID
  • تغییر دامنه‌ی DHCP
  • تغییر کانال wifi از حالت خودکار به دستی و امتحان کانال های مختلف (روتر من فقط با فرکانس ۲٫۴ کار می‌کند، پس تغییر فرکانس از ۲٫۴ به ۵ و بالعکس در دسترس نبود)
  • حذف تمامی دستگاه ها از شبکه
  • ریست کردن روتر
  • فعال کردن فیلتر آدرس فیزیکی (MAC)
  • گرفتن پینگ هنگامیکه یک دستگاه S7 متصل است : متوسط ۳۵ میلی ثانیه. گرفتن پینگ زمانیکه هر دو گوشی متصل هستند و علامت ! بر روی آیکون wifi وجود دارد : متوسط ۶۵۰۰ میلی ثانیه
  • توقف تمام فعالیت های پشت صحنه

پیشنهاد دیگری برای حل شدن این موضوع دارید ؟ اینطور که در انجمن خود سایت سامسونگ نیز پیداست افراد دیگری از سرتاسر دنیا ماه هاست که با چنین مشکلی مواجه هستند. اصلا از داشتن دو دستگاه گران قیمت در یکی از کشورهایی که گران ترین نرخ استفاده از اینترنت داده را دارد خوشحال نیستم و مشکل اینجاست که حتی نمی‌توانم به راحتی از wifi خانه استفاده کنم.

راه حل : در ابتدا باید تایید کنیم که مشکلی که عنوان کردید یک مشکل شایع در دستگاه های سامسونگ است و کهیا به سخت افزار این گوشی مربوط می‌شود و یا مشکل از برخی از کدهای اندروید است زیرا ما این معضل را در گلکسی S8 نیز شاهد هستیم. ما مدتی است که این مشکل را زیر نظر داریم و شما اولین نفری هستید که تا این حد با جزئیات آن را مطرح کرده اید. ما نیز بسیاری از راه ها را امتحان کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این مشکل بصورت نرم افزاری حل نخواهد شد مگر اینکه خود شرکت های سامسونگ و یا گوگل دست بکار شده و راه حلی پیدا کنند. ما شخصاً به شرکت سامسونگ پیامی ارسال کردیم ولی متاسفانه تاکنون جوابی دریافت نکرده ایم.

ما تمامی شرایط را عیناً برای گوشی های S7 و S6 نیز پیاده کردیم تا ببینیم این مشکل برای این گوشی ها نیز اتفاق می‌افتد یا خیر ولی فقط گوشی S8 این مشکل را داشت. که البته اگر این شرایط باقی بماند امیدوار کننده زیرا نشان دهنده ی این موضوع است که این مشکل فقط برای برخی از گوشی ها اتفاق می‌افتد. متاسفانه ما نیز مانند شما مدارک زیادی برای فهمیدن مشکل در اختیار نداریم.

تنها پیشنهاد ما این است که با راه حل هایی که عنوان کردید بصورت موقت مشکل را برطرف کنید که یکی از این راه حل می‌تواند راه اندازی مجدد دستگاه باشد.

نگران نباشید، به محض اینکه پاسخی از سوی شرکت سامسونگ و یا گوگل بدست ما برسد آن را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

مشکل ۲ : گلکسی S7 مرتبا پیغام می‌دهد “عدم وجود ارتباط، از حالت آفلاین استفاده کنید”

وقتی بار اول سعی در اتصال میکنم پیغامی دریافت میکنم  که “اتصالی وجود ندارد، از حالت آفلاین استفاده کنید”  ولی وقتی برای بار دوم تلاش میکنم بدون هیچ مشکل ارتباط برقرار می‌شود. البته باید این نکته را نیز متذکر شوم که وقتی جلد گوشی را باز میکنم تا گوشی را روشن کنم می‌توانم با فرمان صوتی وارد وب سایت شوم و این مورد به خوبی کار می‌کند ولی زمانیکه دکمه ی تایید را میزنم برای باز اول وارد وب سایت نمی‌شود ولی برای بار دوم که دکمه ی تایید را می‌زنم بدون هیچ مشکل وارد می‌شود. مشکل گوشی من چیست ؟

راه حل : در ابتدا باید بگوییم که مطمئن نیستیم که منظور شما را فهمیده ایم یا نه اما اگر مشکل شما این است که برای رفتن به داخل یک وب سایت حتما باید دکمه ی رفرش را بزنید این مورد می‌تواند مربوط به مرورگر شما باشد (البته شما در توضیحات به مرورگری اشاره نکردیم ولی ما این فرض را داریم که صحبت شما که در مورد باز شدن یک سیات بود در مرورگر اتفاق می‌افتد). چه از مرورگر استفاده می‌کنید چه از یک اپلیکیشن خاص، توصیه ما این است که پارتیشن مربوط به حافظه ی نهان (Cache partition) را بطور کامل خالی کنید. پارتیشن حافظه ی نهان محلی در دستگاه شماست که تمامی فایل های موقت شما در آن ذخیره می‌شود. گاهی اوقات این قسمت دچار مشکل می‌شود و بهترین کار خالی کردن این پارتیشن است. این کار سیستم را مجبور می‌کند که مجدداً فایل های system cache را ایجاد کند که در موارد یکسری از مشکلات را برطرف می‌کند. برای انجام دادن اینکار مسیر زیر را دنبال کنید :

  1. گوشی گلکسی S7 خود را خاموش کنید.
  2. ابتدا دکمه‌ی خانه و دکمه‌ی افزایش صدا را با هم فشار داده و نگه دارید و سپس دکمه‌ی روشن/خاموش را فشار داده و آن را نگه دارید.
  3. وقتی نوشته Samsung Galaxy S7 بر روی صفحه ظاهر شد دکمه‌ی روشن/خاموش را رها کنید ولی همچنان دکمه‌ی خانه و دکمه‌ی افزایش صدا را نگه دارید.
  4. وقتی لوگوی اندروید نشان داده شد دکمه ها را رها کرده و ۳۰ تا ۶۰ ثانیه منتظر بمایند.
  5. بعد از ظاهر شدن منو می‌توانید با دکمه‌ی کاهش صدا بین گزینه ها‌ی منو پیمایش کنید. روی گزینه‌ی ‘wipe the cache partition’ بروید.
  6. با دکمه‌ی روشن/خاموش این گزینه را انتخاب نمایید.
  7. سپس بر روی گزینه‌ی ‘Yes’ رفته و آن را انتخاب نمایید.
  8. بعد از پایان یافتن این عملیات بر روی گزینه ی ‘Reboot system now’ رفته و دکمه ی روشن/خاموش را فشار دهید.
  9. با اینکار گوشی راه اندازی مجدد می‌شود ولی کمی طول می‌کشد تا گوشی آماده بکار شود.

پاک کردن data و حافظه ی نهان اپلیکیشن

اگر این مراحل تغییری در مشکل ایجاد نکرد، کار بعدی که باید انجام دهید پاک کردن data و cache مرورگر (و یا هر نرم افزاری که مشکل در آن اتفاق می‌افتد) است. همانند سیستم عامل، اپلیکیشن ها نیز برخی از فایل‌های خود را در حافظه ی نهان نگهداری می‌کنند تا اندروید سریعتر آن ها را اجرا کند. Data و اطلاعات موجود در حافظه ی نهان می‌توان شامل تغییرات کاربر بر روی نرم افزار، تنظیمات و اطلاعات شخصی کاربر و غیره نیز باشد. با طی کردن مراحل زیر می‌توانید اینکار را انجام دهید.

  1. وارد تنظیمات گوشی شوید.
  2. به پایین رفته و گزینه ی ‘Apps’ را انتخاب کنید. البته شاید این گزینه در نسخه های از اندروید ۶ و یا ۷ نام های دیگری از قبیل ‘Applications’ و یا ‘Application Manager’ نیز باشد.
  3. وقتی وارد این قسمت شدید به دنبال اپلیکیشن مورد نظر بگردید.
  4. بعد از وارد شدن به این قسمت اطلاعاتی در مورد اپلیکیشن مشاهده می‌کنید که شامل فضای ذخیره شده، دسترسی ها، میزان استفاده از حافظه و غیره می‌باشد. می‌توانید وارد تمام این گزینه ها شوید. شما باید وارد ‘Storage’ شوید.
  5. در این قسمت با بوضوح دکمه های ‘Clear Cache’ و ‘Clear Data’ را ببینید.

این نکته را مد نظر قرار دهید که اینکار می‌تواند برای رفع مشکل هر کدام از اپلیکیشن ها کاربرد داشته باشد. اگر ما در تشخیص خود اشتباه کرده و شما با هیچ اپلیکیشنی مشکل ندارید این مرحله را نادیده بگیرید.

ما اطلاعات کاملی از مشکل و شرایط دستگاه شما نداریم پس تشخیص مشکل برای ما نیز سخت است. یکی از مراحل معمول در رفع اشکال و کمک به کاربران این است که بدانیم آنها چه راه حل هایی را امتحان کرده اند ولی از آنجا که به این نکته در سوال خود اشاره نکردید فقط می‌توانیم گزینه ی بازگردانی به تنظیمات کارخانه را به شما پیشنهاد دهیم. این کار کل تنظیمات و اطلاعات را حذف کرده و تمامی نرم افزارها را به تنظیمات اولیه خود بر می‌گرداند که در بسیاری از موارد مشکلات را برطرف می‌کند. اگر این کار را امتحان نکرده اید ابتدا از اطلاعات روی گوشی پشتیبان گرفته و سپس مراحل زیر را انجام دهید :

  1. گوشی گلکسی S7 خود را خاموش کنید.
  2. دکمه ی خانه و دکمه ی افزایش صدا را با هم فشار دهید و نگه دارید و سپس دکمه ی خاموش/روشن را فشار داده و آن را نیز نگه دارید.
  3. پس از دیدن نوشته ی Samsung Galaxy S7 بر روی صفحه دکمه ی روشن/خاموش را رها کنید ولی کماکان دکمه ی خانه و دکمه ی افزایش صدا را نگه دارید.
  4. پس از دیدن لوگوی اندروید دکمه ها را رها کنید و حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه منتظر بمانید.
  5. با کلید کاهش صدا بین گزینه های منوی موجود حرکت کنید تا به گزینه ی wipe data / factory reset برسید.
  6. با فشار دادن دکمه ی روشن/خاموش این گزینه را انتخاب کنید.
  7. بعد از اینکار با استفاه از کلید کاهش صدا بر روی گزینه ی ‘Yes-delete all user data’ رفته و با دکمه ی خاموش/روشن را انتخاب کنید.
  8. صبر کنید تا عملیات گوشی به پایان برسد. بعد از پایان یافتن عملیات بر روی گزینه ی ‘Reboot system ow’ رفته و دکمه ی روشن/خاموش را فشار دهید.
  9. گوشی راه اندازی مجدد شده و کمی طول می‌کشد تا آماده بکار شود.

مشکل ۳ : قابلیت تماس مستقیم (StarightTalk) به اینترنت متصل نمی‌شود، تنظیمات نقطه ی دستیابی (APN) صحیح نیست.

من انجمن شما را جست و جو کردم ولی راه حلی در مورد اینکه اگر APN درست نباشد گفته نشده بود. گوشی گلکسی S7 من روی شبکه Verizon کار می‌کند. من از سال پیش قابلیت Staight Talk را بر روی گوشی فعال کردم. اخیرا تصمیم گرفتم که گوشی را بروزرسانی کنم. بعد از اینکار ۴G خاکستری و غیرفعال شد. من ریست عادی، خاموش روشن کردن اینترنت داده و رفتن به حالت پرواز را امتحان کردم ولی مشکل کماکان پابرجا بود. البته تماس، پیام و wifi بخوبی کار می‌کند. من با StarightTalk تماس گرفتم ولی مجبور به قطع تماس شدم. وقتی به داخل تنظیمات APN رفتم در لیست فقط یک گزینه موجود بود که انتخاب نشده بود. من آن را انتخاب کردم و مراحل بالا را طی کردم ولی باز هم مشکل حل نشد. گزینه ی APN موجود در دستگاه بصورت زیر بود :

Name : Verizon Internet

APN : VZWINTERNET

بقیه گزینه ها همگی NOT SET بودند در ادامه :

MCC : 311

MNC : 480

AUTH TYPE : NOT SET

APN TYPE : default, dun, supl

APN PROTOCOL & ROAMING : IPv4/IPv6

APN enable : Turned on

BEARER : LTE

MVNO Type : None

MVNO Value : NOT SET

راه حل :  برای اینکه دستگاه بدرستی کار کند، باید بدرستی تنظیم شده باشد (با توجه به این موضوع که سخت افزار نیز باید با شبکه سازگار باشد) این تنظیمات شامل APN نیز می‌باشد.

هر APN مخصوص به یک شبکه ی خاص است. این موضوع بدین معنی ست که باید APN تنظیم شده روی دستگاه مربوط به شبکه ای باشد که در حال حاضر در حال استفاده از آن هستید. در مورد دستگاه شما شبکه ی مورد نظر شما StraightTalk می‌باشد. اما نکته اینجاست که StraightTalk با APN شبکه ی Verizon کار نمی‌کند. پیشنهاد ما این است که با پشتیبانی StraightTalk تماس بگیرید و از آنها بخواهید که دستگاه شما را بدرستی تنظیم کنند.

در رابطه با موارد یاد شده دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید. همچنین اگر با گوشی مورد نظر، به مشکل مشابهی برخورد کرده اید و به درستی مشکل آن را حل کرده اید، ترفند خود را برای ما در بخش نظرات ارسال کنید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. مشکل اول مربوط به گوشی های سامسونگ که پیغام “internet may not be available” را هنگام اتصال به Wifi نمایش می دهد یک راه حل دارد:
    ۱٫ باید وارد تنظیمات wifi شوید و شبکه کنونی را حذف کنید (Forget network)
    ۲٫ سپس مجددا به شبکه دلخواه متصل شوید ولی هنگام انتخاب شبکه و وارد کردن رمز، گزینه ADVANCED OPTIONS را انتخاب کرده و در قسمت IP Setting گزینه Static را انتخاب کنید و سپس آدرسهای شبکه ADSL خودتان را وارد کنید.

    لطفا بنام خودم منتشر کنید.
    با تشکر
    محمد مهدی پوینده
    من امتحان کردم و مشکلم حل شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *