عرصه صفحه نمایش های OLED در موبایل تازه آغاز شده است

 عرصه صفحه نمایش های OLED در موبایل تازه آغاز شده است
  • 1396/7/20
  • زهرا معبودی
  • 0

OLED موضوع داغ این روز های بازار صفحه نمایش هاست، مخصوصا وقتی بحث در مورد بازار موبایل باشد. سامسونگ و ال جی با پنل های بدون حاشیه توانستند توجه همه را به این طراحی جدید جلب کنند و بحث های مربوط به عرضه گوشی های منعطف در سال ۲۰۱۸ به گوش می رسد. گوشی iPhone X اپل بی شک یکی از بزرگ ترین ها در این عرصه حساب می شود که تقاضا برای گوشی های OLED تا ۱۲ ماه آینده و پس از آن بالا خواهد برد.

گویا آی تی: حالا که گوگل نیز اسمارت فون های OLED خودش را معرفی کرده است کاملا بدیهی است که آینده از آن OLED ها خواهد بود.

استفاده اپل از فناوری OLED در سال جاری نه تنها از بینش صنعتی کار بزرگی محسوب می شود بلکه  عرضه آیفون X فناوری صفحه نمایش OLED را پیش روی تمام مشتری های معمولی نیز قرار می دهد. سامسونگ سال هاست که از صفحه نمایش AMOLED استفاده می کند اما زمانی که گوشی Note Edge را عرضه و از تکنولوژی OLED منعطف در یکی از پرچمدارانش استفاده کرد مشتری های معمولی که خوره تکنولوژی نبودند نیز از وجود چنین تکنولوژی ای با خبر شدند.

نهایتا، فاکتور های جدید و جالب از OLED های قابل انعطاف بزرگترین دستاورد تبلیغاتی این روز ها بوده است. ورود اپل به عرصه این تکنولوژی و عرضه ظاهری نوین از آن تنها شخصیت این فناوری را طی سال جاری برای مردم آشنا تر خواهد کرد. بعید نیست که تقاضا برای OLED های موبایل افزایش پیدا کند زیرا تمام سازنده ها می خواهند از این طراحی استفاده کنند.

سوالی که پیش می آید این است که به مقدار کافی صفحه نمایش OLED وجود دارد یکه شرکت ها بتوانند از آن استفاده کنند یا خیر.

صفحه نمایش های OLED در موبایل

بالا بردن عرضه

تصمیم زود هنگامSamsung Display برای تمرکز بر روی OLED به جای LCD در صفحه نمایش های موبایل هم اینکه که تقاضا برای این نوع پنل بالا رفته است سوددهی خوبی به ارمغان آورده است. این شرکت تا به کنون بزرگ ترین سازنده پنل های OLED در جهان به حساب می رود که در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۷ درصد از تولید بازار را در اختیار داشته و در حال عرضه ۴۰۰ میلیون پنل که در سال ۲۰۱۶ تولید شده بود می باشد. در حال حاضر، Samsung Display عرضه کننده انبوه شماره یک در جهان محسوب می شود.

اما شرکت ال جی رویکرد مخالفی را در پیش گرفت و در عوض بر روی پنل های OLED بزرگ برای تلویزیون ها تمرکز کرد و تنها اخیرا به سمت تولید پنل های OLED موبایل روی آورد. پس از اینکه خط تولید های ال جی در پاجو و گومی به تولید با ظرفیت بالا دست یابند قادر خواهد بود عرضه انبوه پنل های OLED را آغاز کند. LG Display قصد دارد به توانایی تولید ۱۲۰ میلیون صفحه نمایش OLED 6 اینچی دست پیدا کند.

 

پیشرفت تجاری بزرگ OLED ها را می توان مدیون فورم فاکتور های جدید بود. با ورود اپل به این عرصه می توان انتظار داشت که از این پس سازندگان و مصرف کنندگان بیشتری این فناوری را بخواهند.

با مشاهده تقاضای روز افزون، تعداد دیگری از سازنده های پنل های صفحه نمایش نیز برنامه های خودشان را برای افزایش تولید پنل های OLED تشکیل داده اند. عرضه کنند های از چین در سال های اخیر سرمایه گذاری های شدیدی در این زمینه کرده اند، عرضه کننده هایی نظیر BOE، Tianma، China Star، EDO، Visionox، Truly و دیگر شرکت ها. این شرکت ها بسیاری از تولید کننده های چین با تغییر فناوری صفحه نمایش که اپل و سامسونگ در پیش گرفته اند را تغزیه خواهند کرد.

با این حال، انتظار نمی رود که تولید کنند های چینی بتوانند تا اواخر سال ۲۰۱۹ و یا ۲۰۲۰ تعداد زیادی پنل بسازند. علاوه بر این، به دلیل تکنیک های پیچیده مورد نیاز برای ساخت  صفحه نمایش های انعطاف پذی، ممکن است حتی زمان بیشتری برای اینکه بتوانیم پنل های OLED با کیفیت بالا از سوی این تولید کننده ها ببینیم نیاز باشد. به طور خلاصه، در حال حاضر سامسونگ و ال جی بزرگ ترین سازنده های اینگونه صفحه نمایش خواهند ماند.

طرح های خم شونده و تاشو

اگر بخواهیم این تمایز در محصولات را به مرحله ای جدید ببریم وارد قلمرو محصولات تاشو می شویم که در آینده عرضه می شوند. در حالی که شایعات زیادی در مورد نمونه های اولیه و عرضه اینگونه محصولات شنیده ایم که در واقع مدت زیادی است که این خبر ها به گوشمان می رسند، تنها فناوری صفحه نمایشی که می تواند ساخت این چنین محصولی را ممکن سازد بی شک OLED خواهد بود.

استفاده از مواد پلاستیکی هم اینک نیز به سامسونگ و ال جی این امکان را داده است که پنل های OLED خمیده بسازند و تکامل بعدی در این زمینه افزایش انعطاف و مقاومت این پنل ها در برابر فشار خم و راست شدن های متعدد است. انتظارات بر این است که احتمالا سامسونگ و شاید لنوو و یا دیگر شرکت ها اولین شرکت هایی باشند که نسل اول از این طرح ها را در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه خواهند کرد.

صفحه نمایش های OLED در موبایل

با این حال، احتمالا عرضه اولین این چنین محصولاتی به صورت محدود خواهد بود، شاید تنها در مناطقی محدود عرضه شوند که این نوع طراحی ها بیشترین طرفدار را دارند. احتمالا این محصولات برای بازار های داخلی شرکت سازنده یعنی کره جنوبی و چین عرضه خواهند شد.

به نظر می رسد که تکنیک های ساخت صفحه نمایش به کمی زمان بیشتر برای بلوغ و رشد نیاز دارند تا بتوانند پاسخگوی نیاز انبوه باشند. لایه های پلاستیکی می بایست نازک تر شوند و از طرفی پنل ها بایست مقاوم تر شده و سود آور تر باشند. و همچنین هنوز نمی دانیم که چنین تغییر هایی در صفحه نمایش چه تاثیری بر روی جوانب مهمی نظیر رزولیشن، نمایش تصویر و روشنایی صفحه خواهند داشت.

وقتی در مورد محصولات منعطف سخن می گوییم هم چنان چیز های زیادی وجود دارند که از آن ها بی خبر هستیم. احتمال بر این است که سازندگان با عرضه های محدود ریسک کمتری بکنند و در صورتی که نسل اول محصولات چندان خوب نبودند باعث فرار مشتری ها نشوند. احتمالا تا سال ۲۰۱۹ و بعد از آن شاهد عرضه گسترده گوشی هایی با صفحه نمایش تاشو نخواهیم بود.

صفحه نمایش های OLED در موبایل

جمع بندی

چندین سال است که فناوری OLED در صفحه نمایش ها مورد استفاده قرار می گیرد اما تنها اخیرا به نقطه اوج خود رسیده است. با روی آوردن روز افزون اپل، سامسونگ، ال جی و دیگر شرکت ها به سمت استفاده از صفحه نمایش های OLED رده بالا در گوشی های پرچمدارشان، شاهد این خواهیم بود که شرکت های بیشتری نیز از این فناوری استفاده کرده و طراحی های بی حاشیه را به کار بگیرند. علاوه بر این، چشم اندازی که از محصولات تا شونده می بینیم، این فناوری را تا سالیان آینده زنده و پویا نگه خواهد داشت.

برای  رسیدگی به تمام این تقاضا ها، Samsung Display، LG Display، Japand Display و تعدادی سازنده دیگر در چین همگی سرمایه های کثیری را بر روی توانایی تولید پنل های OLED گذاشته اند که طی سال ۲۰۱۹ تمام این سرمایه گذاری ها به ثمر خواهند رسید. طی چند سال آینده، OLED وارد فاز عرضه و تقاضای شدید خواهد شد.

منبع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *