اجرای پروژه ی سطل زباله ی دریایی (Seabin) برای نخستین بار در انگلیس

اجرای پروژه ی سطل زباله ی دریایی (Seabin) برای نخستین بار در انگلیس
  • 1396/7/20
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

همه ی ما می دانیم که اقیانوس های سراسر دنیا پر از زباله های شناور روی آب است. چیزهایی مانند پلاستیک نه تنها اکوسیستم طبیعی را آلوده می کنند، بلکه تهدیدی جدی برای ساکنان آب نیز محسوب می شوند. در دسامبر سال ۲۰۱۵، مفهوم Seabin یا سطل زباله ی دریایی معرفی شد، سطل زباله ای ساخته شده از فیبرهای طبیعی که می تواند آلاینده ها را با مکش از لنگرگاه ها و تفریگاه های ساحلی جمع آوری کند و آب را به حالت اولیه و دست نخورده ی خود بازگرداند.

گویا آی تی – سازندگان این دستگاه برای تحقق یافتن این ایده به کمک نیاز داشتند، و از طریق سایت Indiegogo توانستند بودجه مالی مناسبی را برای توسعه ی واحدهای دفع زباله دریایی خود در سراسر دنیا جمع آوری کنند. با در اختیار داشتن ۲۶۰۰۰۰ دلار بودجه، روز گذشته دو موج سوار استرالیایی به نام های پیت چگلینسکی و اندرو تِرتون این پروژه را با نصب اولین سطل زباله دریایی در جهان، در بندر پورتسموث آغاز کرده اند.
خبرگذاری تایمز گزارش می دهد که این سطل زباله در نزدیکی پایگاه تیم قایقرانی بن اینسلی (BAR) نصب شده است. تیم یاد شده به دلیل تلاش برای بازگرداندن معتبرترین جایزه ی قایقرانی – کاپ آمریکا- به بریتانیا مشهور و شناخته شده است، اما در عین حال علاقه ی زیادی به کاهش پیامدهای زیستی منفی دارد. این تیم به تازگی متعهد شده است که روزهای دوشنبه به جای گوشت از منابع غذایی دریایی پایدار استفاده کند، و اکنون نیز بر پروژه ی Seabin نظارت می کند که قفس های حفاظت شده بیش از ۱۰۰۰ صدف دریایی را که در نزدیکی اسکله ی آن ها قرار دارد، از آلودگی ها پاک می کند.
اجرای پروژه ی سطل زباله ی دریایی (Seabin) برای نخستین بار در انگلیس
سازندگان Seabin می گویند هر واحد می تواند حدود ۵/۱ کیلوگرم زباله را به طور روزانه جمع آوری کرده و ۱۲ کیلوگرم زباله را تا زمان پر شدن در خود جای دهد. این مقدار معادل ۲۰۰۰۰ بطری پلاستیکی یا ۸۳۰۰۰ پاکت پلاستیکی در هر سال است. در این روش یک تور از جنس فیبرهای طبیعی در منطقه قرار گرفته و زباله های شناور روی آب، از جمله روغن های موجود در سطح را جمع آوری می کند تا ماهی های اطراف، زندگی سالم و ایمنی داشته باشند.
در حال حاضر پروژه های Seabin در مناطقی بسیاری از سراسر دنیا Seabin در حال پیاده شدن هستند، از جمله در بندر آدریانو در اسپانیا و بندر هلسنکی در فنلاند. این دستگاه ها در “اوایل نوامبر” با قیمتی در حدود ۳۰۰۰ پوند (۳۹۷۵ دلار) به طور رسمی به فروش می رسند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *