۹ توصیه برای ثبت تصاویر بهتر با دوربین گوشی

۹ توصیه برای ثبت تصاویر بهتر با دوربین گوشی
  • 1396/7/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

گاهی مشاهده کرده اید که تصاویری که برخی افراد با استفاده از گوشی هوشمند خود ثبت کرده اند بسیار زیباتر و حرفه ای تر از تصاویر ثبت شده توسط شما هستند. نگران این موضوع نباشید. در ادامه به معرفی برخی توصیه ها که بایستی در هنگام عکاسی با گوشی آن ها را به کار گیرید می پردازیم تا با استفاده از آن ها بتوانید تصاویر بهتر و حرفه ای تری ثبت کنید.

۱- استفاده از اپلیکیشن مناسب

اپلیکیشن پیش فرض خود گوشی هوشمند از جمله اپلیکیشن های رایج برای ثبت تصاویر است. اما اگر قصدِ آن دارید که از اپلیکیشنی دیگر برای ثبت تصاویر خود بهره گیرید می توانید از طریق گوگل پلی و یا اپ استور به اپ های متعدد و فراوانی دسترسی پیدا کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از یک اپلیکیشن نامناسب برای ثبت تصاویر تأثیر زیادی بر تصاویری که ثبت کرده اید دارد. بنابراین در هنگام انتخاب یک اپلیکیشن مناسب در میان آن همه اپلیکیشن موجود در گوگل پلی و اپ استور دقت بیشتری داشته باشید و معیارهای دلخواه خود را حتماً در نظر بگیرید.

۲- توجه به قانون یک سوم

از جمله اشتباهاتی که متأسفانه از رواج زیادی برخوردار است، عدم توجه به قانون یک سوم است. با استفاده از قابلیت Grid در تنظیمات دوربین گوشی های هوشمند می توان تا حد زیادی قانون یک سوم را رعایت کرد.
این قابلیت یک شبکه ی سه در سه را برای ثبت تصاویر بهتر در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید با تراز کردن سوژه ی عکاسی خود با خطوط این شبکه ی ۳ در ۳ تصاویر بهتر و حرفه ای تری را ثبت نمایید.

۳- توجه به کامپوزیشن

کامپوزیشن یا ترکیب بندی یک از مهم ترین اصول هنر عکاسی است. برای ثبت تصاویر بهتر بایستی از این اصل نیز پیروی کنید. اگر جزو کسانی هستید که برای ثبت یک تصویر اپلیکیشن دوربین را اجرا کرده و فوری به عکسبرداری می پردازند و به راه خود می روند بایستی بدانید این امر یکی از علل ثبت تصاویر بی کیفیت و نامطلوب است. برای ثبت تصاویر بهتر بایستی از زوایای گوناگون به عکسبرداری بپردازید تا دست آخر یکی از عکس های گرفته شده تا حدی به مطلوب نزدیک باشد.

۴- دوری از عکاسی شتاب زده

بسیارند کسانی که برای ثبت تصاویر با گوشی هوشمند خود خیلی سریع اقدام به عکسبرداری کرده و توجه آن چنانی به زوایای کار نمی کنند. این امر، چنان که واضح است، از جمله اشتباهاتی است که می توان هنگام عکسبرداری مرتکب شد. برای ثبت تصاویر حرفه ای تر بایستی تنظیمات دوربین گوشی یا اپلیکیشن مورد نظر را یک به یک بررسی و تنظیم کرد و پس از آن بدون عجله و خیلی آرام اقدام به ثبت تصاویر نمود.

۵- عدم استفاده از فلاش دوربین تا جای امکان

برخی از کاربران مدام از فلاش دوربین برای ثبت تصاویر استفاده می کنند و بر این عقیده اند که استفاده از فلاش باعث افزایش نور محیط و تبعاً باعث افزایش کیفیت تصاویر می شود. این عقیده، عقیده ای اشتباه است. امروزه اکثر گوشی های هوشمند از امکانات خوبی برای مقابله با کم نوری و ثبت تصاویر با کیفیت در محیط های کم نور برخوردارند و تا حد زیادی استفاده از فلاش را به امری تقریباً غیر ضروری تبدیل کرده اند. تنها در صورتی از فلاش دوربین استفاده کنید که واقعاً وجود آن ضرورت داشته باشد.

۶- عدم استفاده ی مداوم از قابلیت زوم

متأسفانه یکی از اشتباهاتی که برخی کاربران به هنگام عکسبرداری مرتکب می شوند استفاده از قابلیت زوم است. گویا آنان اعتقاد دارند که با زوم کردن دوربین می توانند یک عکس ماکروی بی نظیر ثبت کنند غافل از آن که با اندکی نزدیک تر شدن به سوژه می توانند نیاز به قابلیت زوم را از بین ببرند. آن ها بایستی بدانند که قابلیت زوم دوربین در اغلب موارد تا حد قابل توجهی باعث کاهش کیفیت تصاویر می شود.

۷- توجه به لرزش دست

متأسفانه لرزش دست از جمله مواردی است که می تواند مانع از ثبت تصاویر با کیفیت شود. البته راه های مختلفی برای جلوگیری از آن و تبعاتش وجود دارد. می توانید از سه پایه ها استفاده کنید. امروزه سه پایه ها در انواع و اقسام مختلف تولید می شوند و شما می توانید از یکی از آن ها که گمان می کنید قادر به تأمین نیازهای شما است استفاده کنید. استفاده از مونوپاد نیز می تواند تا حد زیادی از نکات منفی حاصل از لرزش دست بکاهد.
افزون بر این، گاهی لرزش دست دقیقاً در هنگامی رخ می دهد که دکمه ی شاتر را فشار می دهید. برای اجتناب از لرزش دست هنگام عکسبرداری، می توانید از زمان بندی استفاده کنید. با این کار دیگر در هنگام عکسبرداری، دست شما بر روی دکمه ی شاتر قرار ندارد.

۸- بررسی تنظیمات دوربین

تنظیمات اپلیکیشن پیش فرض دوربین به صورت اتوماتیک بر روی بهترین حالت تنظیم نشده است. گوشی های هوشمندی که امروزه در بازار وجود دارند و شما نیز استفاده کننده ی آن ها هستید از سنسورها و قابلیت های بسیار زیادی برخوردارند و این امکان برای شما فراهم است که با بررسی تنظیمات اپلیکیشن دوربین گوشی بتوانید شرایط عکسبرداری را در بهترین حالت قرار دهید.

۹- توجه به نورپردازی و وضعیت نور

اشتباه است اگر گمان کنید که وضعیت نور تأثیر آنچنانی بر کیفیت تصاویر ثبت شده ندارد و شما می توانید با استفاده از نرم افزارهای ویرایش اثرات بد وضعیت نوریِ بد را از بین ببرید. شما بایستی به وضعیت نوری محیطی که به عکسبرداری در آن می پردازید توجه خاصی داشته باشید تا بتوانید تصاویر بهتری را ثبت کنید.

با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد می توانید تصاویر بسیار بهتری به نسبت تصاویری که تا پیش از رعایت نکات بالا ثبت می کردید، ثبت کنید. البته نمی بایست توقع داشته باشید که با گوشی های هوشمند تصاویری همچون تصاویر دوربین های عکاسی حرفه ای داشته باشید اما زمانی که امکان ثبت تصاویر بهتر وجود دارد چرا این کار را نکنید؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *