جایزه بهترین دانشمند جوان آمریکا به دختری ۱۱ ساله رسید

جایزه بهترین دانشمند جوان آمریکا به دختری ۱۱ ساله رسید
  • 1396/7/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

گیتانجالی رائو، یک دختر ۱۱ ساله از بخش لون تری در کلورادو، برای ساخت سنسوری که می تواند مقدار سرب موجود در آب را بهتر از روش های سنتی تشخیص دهد، برنده ی  چالش دانشمند جوان آمریکا شد که به پشتیبانی ۳M و Discovery Education برگزار می شود.

گویا آی تی – رائو که خبر برنده شدن او عصر روز سه شنبه ۱۷ اکتبر اعلام شد برای ایده ی خلاقانه ی خود، ۲۵۰۰۰ دلار برنده می شود. او گفته است که این طرح را حدود ۵ ماه پیش در پاسخ به خبر بحران آب در فلبنت در ایالت میشیگان در ذهن خود پرورش داده است.

این دختر ۱۱ ساله که به کلاس هفتم می رود به Business Insider گفته است:” ایده طرح زمانی به ذهن من آمد که دیدم پدر و مادرم آب خانه را برای احتمال وجود سرب در آن آزمایش می کنند.”

“من فکر کردم: خب این روند آزمایش قابل اطمینان نیست  و من باید برای تغییر آن کاری انجام دهم.”

طبق داده های سال ۲۰۱۶ الودگی آب به سرب مشکلی است که در بیش از ۵۳۰۰ سیستم آبرسانی در ایالات متحده وجود دارد. اگر مردم بخواهند آب خود را آزمایش کنند، معمولا از یکی از این دو روش استفاده می کنند.

رائو اینگونه توضیح می دهد: آن ها می توانند از نوارهای تشخیص سرب استفاده کنند که روشی سریع است، اما کاملا دقیق نیست؛ و یا می توانند آب را به سازمان EPA بفرستند تا آزمایش شود، که این روش علاوه بر زمان بر بودن، به تجهیزات گران قیمتی نیاز دارد.

اما او می خواست راهکار هوشمندانه تر و موثرتری را ابداع کند.

در طول تابستان رائو با دانشمندان موسسه ۳M کار کرد تا بتواند سنسور مد نظر خود را به واقعیت تبدیل کند. این دستگاه، که رائو آن را با نام تتیس، الهه ی آب در یونان باستان نام گذاری کرده است، از نانولوله های کربن برای تشخیص وجود سرب استفاده می کند.

او نانولوله های کربن را به شکلی تنظیم کرده است تا سرب را تشخیص دهند و این دستگاه را به یک برنامه در موبایل مرتبط کرده است که وضعیت و مشخصات آب را نشان می دهد.

اکنون که او در این چالش برنده شده است، امیدوار است که بتواند دستگاه را بهتر و پیشرفته تر کند. او امیدوار است که  بتواند در نهایت سنسور را به تمام افرادی که در مناطق آلوده به سرب زندگی می کنند بفروشد.

رائو می خواهد در آینده در رشته ژنتیک و یا اپیدمولوژی (علم مطالعه ی بیماری های واگیردار) تحصیل کند. آلودگی به سرب برای او موضوع جالبی است، زیرا می تواند هر دوی این رشته ها را ترکیب کند.

او می گوید:” اگر شما با آب آلوده به سرب دوش بگیرید، دچار خارش و حساسیت پوستی می شوید که یک متخصص بیماری های واگیردار می تواند آن را مورد مطالعه قرار دهد. و اگر کسی از آب آلوده به سرب بنوشد، ممکن است فرزندان او به عیب و نقص هایی دچار شوند.”

او گفته است که در هر حال، هدف از ساخت تتیس، دسترسی همگانی به این نوع دستگاه های تشخیص دهنده آلودگی بوده است.

“از آن جایی که من به این موضوعات علاقه مند بودم، در مورد هردوی آن ها اندکی مطالعه کردم و پس از آن طرح ساخت این دستگاه را برای کمک به حفظ جان افراد پیشنهاد کردم.”

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *