کشف جدیدی که نظریه تکامل انسان را به چالش کشید

کشف جدیدی که نظریه تکامل انسان را به چالش کشید
  • 1396/7/30
  • زهرا معبودی
  • 0

دانشمندان Monash که در یکی از طولانی ترین آزمایشات تکامل در جهان دخیل بوده اند  با تحقیقی که بینشی “واضح تر” از جزئیات انطباق به دست می دهد یک تئوری محکم در این زمینه را رد کردند. بسیاری از چالش هایی که دنیا با آن رو به رو است حاصل تکامل هستند.

گویا آی تی: نویسنده پیشگام همراه در این تحقیق، دکتر مایک مک دونالد از دانشگاه علوم زیستی موناش (Monash) گفته است که “سرطان گروهی از سلول های در حال تکامل در بدن شما هستند، مقاوت در برابر آنتی بیوتیک نتیجه انطباق باکتری ها با آنتی بیوتیک ها است و تغییرات آب و هوایی تمام اکوسیستم ها را وادار به انطباق یا مرگ می کند.”

وی افزود “یکی از اهداف اصلی زیست شناسی تکاملی مدرن این است که بتوان تغییرات تکاملی را پیش بینی کرد.”

تکامل

” تحقیق ما که در مجله Nature به چاپ رسیده است، با استفاده از زمابندی های قابل توجه ای که بر روی تکامل صرف شده است، نگرشی واضح تر از جزئیات ملکولی انطباق به دست می دهد”

” بینش هایی که ما در مورد نرخ، دفعات تکرار و پایه مولکولی انطباق ارائه می دهیم در کسب درکی بهتر از این فرآیند ها و چالش های تکاملی نقش خواهند داشت.”

دکتر مک دونالد که اخیرا عضوی از ARC Future Fellow بوده ات در بخش ژنتیک انطباق زیستی تخصص دارد. برای بررسی در این زمینه، آزمایشگاه دکتر مک دونالد تجمع مخمر ها و دیگر میکروب ها نظیر E.coli را برای هزاران نسل در شرایط آزمایشگاهی مختلف تکثیر می کند.

دکتر مک دونالد در “آزمایش تکامل بلند مدت E.coli” که آزمایشی متوالی است که در حال حاضر در سی امین سال اش به سر می برد و توسط ریچارد لنسکی رهبری می شود نیز دخیل بوده است. این تحقیق تغییرات ژنتیکی ۱۲ جمعیت E.coli که ابتدا کاملا مشابه هم بوده اند را بررسی می کند.

دکتر مک دونالد می گوید ” تحقیق لنسکی یکی از طولانی ترین آزمایشات در مورد تکامل میکروبی است که همچنان ادامه دارد که در آن بیش از ۶۷٫۰۰۰ نسل از E.coli دخیل هستند که این آمار برابر با یک میلیون سال تکامل انسانی است.”

“به عبارتی دیگر سازگار ها سازگار تر می شوند”

“اما تئوری ثبت شده به ما می گوید که انطباق دیگر می بایست متوقف شده باشد از آن جایی که “اوج سازگاری” وجود دارد که E.coli ها می بایست هم اینک به آن رسیده باشند و کار های ما نشان می دهد که اوضاع بدین شکل نیست.”

طبق گفته های مک دونالد، یک توجیه برای این امر این است که همانطور که E.coli تکامل پیدا می کنند، محیطی که در آن رشد می کنند را نیز دستخوش تغییر می کنند. سپس این تغییر در محیط تکامل بعدی را شکل می دهد و از این رو تجمع ها هرگز دست از منطبق شدن بر نخواهند داشت.

در تحقیق مک دونالد، محققان ترتیب ژنومی را بررسی کردند که به آن ها اجازه داد ۳۳٫۰۰۰ جهش را برای ۶۱٫۰۰۰ نسل از تکامل بررسی کنند و به نتیجه ای که به آن نیاز داشتند دست پیدا کنند.

دکتر مک دونالد افزود ” همچنین این کار به ما نگرشی گسترده از اینکه انطباق تا چه حد تکرار شدنی است و اینکه اثرات تصادفی چگونه می توانند بر نتایج تکامل تاثیر داشته باشند می دهد.”

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *