نقش تکنولوژی عکسبرداری هوایی در تشخیص اکوسیستم های ضعیف

نقش تکنولوژی عکسبرداری هوایی در تشخیص اکوسیستم های ضعیف
  • 1396/8/2
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تکنولوژی عکسبرداری از راه دور که برای مقاصد نظامی استفاده می شد حالا به عنوان یک ابزار قدرتمند برای مطالعه سلامت اکوسیستم های طبیعی به دانشمندان کمک می کند.

گویا آی تی – تکنولوژی به دانشمندان امکان می دهد که جنگل ها و صخره های مرجانی را با استفاده از ماهواره و هواپیماهای مجهز از نزدیک رصد کنند. حتی می توانند شاخه های درختان را نیز بررسی کنند.
بر روی این هواپیماها سیستمی به نام ATOMS وجود دارد که به معنی Airborne Taxonomic Mapping System (سیستم طبقه بندی هوایی) می باشد.
Greg Asner، محقق انستیتو کارنگی اکولوژی در دانشگاه استنفورد در ساخت این سیستم عکسبرداری رزولوشن بالا نقش داشته است، کاری که باعث شد بیست و دومین جایزه Heinz را در بخش محیط زیست دریافت کند.

Asner می گوید:”ATOMS از مجموعه ای از ابزار که با یکدیگر کار می کنند تشکیل شده است. یکی از این ابزار سیستم اسکن لیزری است. ما پرتوهای لیزر را از هواپیما شلیک می کنیم و آن ها با زمین، درختان یا هر چیز دیگری برخورد می کنند. لیزرها به ما یک نمایش ۳ بعدی از اکوسیستم ارائه می دهند که متوجه می شویم ارتفاع درختان چقدر است یا معماری شاخه ها چگونه است. حتی درباره میزان برگ ها نیز به ما اطلاعات می دهد. علاوه بر این ما ابزارهای دیگری داریم که در کنار لیزر کار می کنند.”
این ابزارها شامل طیف سنج نیز می شود که از انعکاس نور خورشید به منظور اندازه گیری ترکیب شیمیایی هر درخت استفاده می کند. دوربین های با رزولوشن بالا به عنوان یک مرجع، تمام اطلاعات درباره داده هایی که هواپیما جمع آوری کرده است را دریافت می کنند.
Asner می گوید که تیم او تمرکز خود را بر روی زیست توده جنگل ها گذاشته اند. آن ها تعداد گونه های موجود در جنگل، میزان آب موجود در درخت، میزان نیتروژن و هر عامل دیگری که نشان دهنده وضعیت جنگل باشد را اندازه گیری می کنند.
اخیراً این کار در مورد صخره های مرجانی نیز انجام شده است. Asner توضیح می دهد: “ما سال گذشته پیشرفت عظیمی داشتیم چرا که متوجه شدیم چگونه بالای یک صخره مرجانی پرواز کنیم و آب دریا را به صورت دیجیتالی حذف کنیم. بنابراین توانستیم وضعیت و سلامت صخره های کف دریا را بررسی کنیم.”
Asner می گوید که او و همکارانش مناطق تمام دنیا را بررسی کرده اند، اما تمرکز بر روی مناطق در حال پیشرفت سریع بوده است. وی در این زمینه می گوید: :”دانش و تکنولوژی ما در طبقه بندی ویژگی های یک جنگل می تواند به تصمیم گیری بهتر درباره (به عنوان مثال) پیشرفت زمین های کشاورزی جدید و دوری از مناطق با تنوع زیستی بالا کمک شایانی بکند.”
این شیوه طبقه بندی دقیق به تعبیر Asner تمام مشخصه ها (خوب، بد، زشت) را روشن می کند.
وی ادامه می دهد: “ما تنوع زیستی بالایی را پیدا کردیم. تعداد بی شماری از گونه ها که به شیوه ای در کنار یکدیگر زندگی می کردند که برای دانشمندان ناشناخته بود. بنابراین خبر خوب این است که توانستیم این مناطق را شناسایی کرده و آن ها را برای اولین بار مشاهده کنیم.”
“خبر بد این است که معدن یابان غیرمجاز را در یک منطقه مشاهده می کنیم. قسمت زشت هم سخت ترین قسمت کار است؛ این که مناطق را به منظور کاهش تاثیرات آب و هوایی بررسی کنیم. چرا که این یک مشکل بزرگ است. این دانش در ابتدای راه خود قرار دارد و ما همچنان بر روی آن کار می کنیم.”
به گفته Asner عملیاتی ترین بخش این پروژه، توانایی اندازه گیری میزان کربن در جنگل است.
وی می گوید:”امروزه، می توانیم بالای یک جنگل پرواز کنیم و از میزان کربن موجود در آن مطلع شویم. این امر به دلایل متعددی بسیار مهم است. اول این که کربن یک مشخصه اصلی برای سلامت جنگل می باشد. جنگلی با میزان کربن زیاد، یک جنگل سالم به شمار می آید. همچنین به عنوان یک عامل مهم در تلاش دولت ها برای کاهش تاثیرات آب و هوایی است. آن ها می خواهند (کربن) به جای این که به عنوان کربن دی اکسید در هوا وجود داشته باشد، در جنگل ها انباشته شود. بنابراین می خواهند بدانند که چقدر در جنگل ها ذخیره کرده اند و درباره ذخیره کربن در جنگل ها، مشاوره و راهنمایی لازم دارند.”
ناسا قصد دارد بخشی از این تکنولوژی را در مدار زمین قرار دهد. Asner معتقد است که تکنولوژی لیزر می تواند طی ۱۸ ماه یا بیشتر در ایستگاه فضایی بین المللی در دسترس باشد.
وی در آخر اضافه می کند: “بررسی شیمیایی مهم ترین بخش حال حاضر است. این که بتوانیم سلامت صخره های مرجانی و اکوسیستم ها را در خشکی و دریا بررسی کنیم. جالب است بدانید که این تکنولوژی مورد علاقه ناسا و دولت های فدرال است.”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *