تشخیص بیماری از روی حرکت چشم و پلک زدن ممکن شد

تشخیص بیماری از روی حرکت چشم و پلک زدن ممکن شد
  • 1396/8/2
  • زهرا معبودی
  • 1

اکنون فقط با یک چشم بر هم زدن می‌توانید بفهمید که چه بیماری دارید. محققان موسسه‌ی فناوری Technion-Israel روش جدیدی برای تشخیص بیماری از روی حرکات پلک چشم پیدا کرده‌اند. این گروه دستگاهی طراحی کرده‌اند که می‌تواند بیماری‌هایی مثل پارکینسون و گریوز را از طریق یک نمایشگر حرکت پلک (EMM) تشخیص دهد.

گویا آی تی: این دستگاه توسط یک استاد به نام لوی اسکاکتر (Levi Schacter) و یک دانشجوی دوره‌ی دکتری به نام ادی هانوکا (Adi Hanuka) ساخته شده است. هانوکا پیش از فارغ التحصیلی تحقیق روی این موضوع را شروع کرده بود و در حین دوران فارغ التحصیلی هم با کمک تیمی از دانشجویان به کار بر روی این پروژه پرداخت.

 

شناسایی بیماری با چشم

 

EMM یک پلک زدن کامل را با موفقیت تشخیص می‌دهد. این سیستم به راحتی می‌تواند اطلاعات موجود در حرکات مختلف چشم مثل فاصله‌ی زمانی و مدت زمان هر بار پلک زدن، و باز و بسته شدن چشم را استخراج کند.

 

این دستگاه را می‌توان روی عینک‌های استانداردی که در مطب‌های پزشکی وجود دارد و برای معاینه‌ی چشم استفاده می‌شود نصب کرد. سخت‌افزار و نرم‌افزاری که روی این سیستم وجود دارد در حین هر آزمایش حرکات چشم را مشاهده و تفسیر می‌کند.

 

این دستگاه هنوز عرضه‌ی عمومی نشده، اما به مدت دو سال در بخش چشم‌پزشکی مرکز درمانی هیمک واقع در شهر افولا تحت نظارت دنیل بریسکو آزمایش شده است.

 

دستگاه مذکور تا بدین جای کار برنده‌ی چندین جایزه‌ی بین المللی شده و در لیست ۲۰ محصول نوآورانه‌ی TIIC در بخش اروپا قرار گرفته است.

 

شناسایی بیماری با چشم

 

هانوکا در بیانیه‌ای درباره‌ی این پروژه می‌گوید: «این محصول علاوه بر اهداف تجاری چندین مسیر مختلف را دنبال می‌کند: طراحی دستگاه به عنوان پلتفرمی برای تحقیقات چندرشته‌ای روی موضوعات گوناگون مثل تاثیر حرکات بر الگوهای پلک زدن؛ ارتباط چشمی برای افرادی که دچار فلج کامل اندام شده‌اند؛ و تشخیص خودکار بیماری‌ها از طریق یادگیری ماشینی و مبتنی بر مقایسه‌ی کامپیوتری بین مشاهده‌های خاص و پایگاه‌های داده‌ی عظیم.»

 

این تیم اطلاعات مربوط به سرعت و فرکانس حرکت پلک چشم ۱۰۰ سوژه‌ی مختلف را گردآوری کرده تا الگوهای حرکت پلک یک انسان سالم را تعریف کند. آن‌ها حرکات پلک چشم را با استفاده از الگوریتمی که توسط چهار دانشجو به نام‌های تال برکوویتز (Tal Berkowitz)، مایکل اسپکتور (Michal Spector)، شیر لافر (Shir Laufer) و ناما پرل (Naama Pearl) نوشته شده بود مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

 

گروه سپس دیستونی انقباضات چشم را بررسی کرد؛ بیماری که باعث انقباض غیرارادی عضلات و بسته شدن چشم‌ها می‌شود. به گفته‌ی هانوکا بعدها معلوم شد که دستگاه می‌تواند بیماری‌های عصبی مثل پارکینسون و بیماری‌ّهای خودایمنی مثل گریوز را تشخیص دهد. گروه با استفاده از این فناوری به بررسی روش درمانی تزریق بوتاکس که یک درمان متداول برای دیستونی انقباضات چشم است پرداخت و فهمید انقباضات کاهش یافته و نرخ پلک زدن در هر ۱۵ دقیقه به الگوی معمولی آن بازگشته است.

 

شناسایی بیماری با چشم

 

محققان می‌گویند این دستگاه با مطالعات بیشتر می‌تواند بیماری‌های بالقوه‌ی عصبی مثل بیماری چشم تیروئیدی، میاستنی گراویس، بیماری اعصاب مغزی سوم و هفتم، و افتادگی پلک را تشخیص دهد.

 

بر طبق گزارشات کاملی که اخیراً در آرشیو پزشکی و تجربی چشم پزشکی Graefe منتشر شده، حرکت و عملکرد پلک برای گردآوری اطلاعات مهم و مفید مربوط به بیماری‌های چشمی، عصبی و همستی لازم است. هرچند اکثر ابزارآلات پزشکی اغلب گران هستند، ولی هانوکا امیدوار است که این دستگاه به راحتی در دسترس عموم مردم قرار بگیرد و سکوی پرتابی برای تحقیقات بیشتر روی اثر الگوهای حرکتی پلک در انتقال احساس باشد.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. با سلام و تشکر از وب سایت خوبتون
    من اکثر مطالبتون رو دنبال میکنم و دوس دارم
    اخیرا وبسایتی رو دیدم که خیلی به نظرم جالب بود خواستم به شماهم معرفی کنم که اگه خوشتون اومد اونو تو سایتتون معرفی کنید و از این ایده جالب حمایت کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *