علت کند شدن گوشی و راه های حل مشکل

علت کند شدن گوشی و راه های حل مشکل
  • 1396/8/4
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تصورات غلط و تئوری های توطئه زیادی در این زمینه وجود دارد. مثلاً جستوی واژه “آیفون کُند” پس از عرضه یک مدل جدید افزایش می یابد. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که تایید کند تولیدکنندگان با ارائه به روزرسانی های نرم افزاری، به عمد عملکرد دستگاه های قدیمی را کاهش می دهند.
سخت افزار کامپیوتر در عمر طبیعی خود کند نمی شود. در عوض دلایل دیگری وجود دارد که چرا تلفن های هوشمند، تبلت ها و کامپیوترها مانند قبل کار نمی کنند و کند می شوند.
خبر خوب این است که می توانید مراحلی را برای بهبود عملکرد دستگاه خود  برای رفع علت کندی گوشی طی کنید.

پر شدن حافظه

هر زمان که به روزرسانی ارائه می شود، اپلیکیشن ها بزرگتر شده و ویژگی های آن ها افزایش می یابد. طراحی ظاهری نیز یک بخش جذاب است، بنابراین سیستم عامل های کامپیوتر و موبایل به طور مداوم بازطراحی می شوند.
برای داشتن این کارایی و زیبایی اضافه، دستگاه شما باید عملیات بیشتری نسبت به قبل انجام دهد.
حتماً می دانید که دستگاه به صورت جادویی نمی تواند کمبود سرعت را جبران کند، چرا که فضای خالی کمتری برای پاسخگویی به شما دارد. اپلیکیشن های جدید نه تنها نیاز به پردازش بیشتری دارند، بلکه فضای بیشتری را در دستگاه شما اشغال می کنند.
دستگاه های موجود حجم محدودی از “Random Access Memory” یا به اختصار رَم را در اختیار دارند. به عنوان بخشی از جایگاه ذخیره داده ها، رَم به مانند یک تخته سفید عمل می کند؛ سریع و راحت، اما ظرفیت اندکی دارد. محتویات آن هر زمان که دستگاه خود را خاموش می کنید پاک می شوند.
زمانی که رَم دچار کمبود می شود، دستگاه شما شروع به انتقال ظرفیت داده ها به فلش مموری (بسیار کندتر از رم) می کند که زمان زیادی می برد.
در کامپیوترهای قدیمی تر با مکانیزم هارددیسک به این عمل “thrashing” می گفتند و کاربران می توانستند صدای هِد را در هنگام انتقال اطلاعات از رَم بشنوند.
فلش مموری بی صدا است و بسیار سریع تر از هارددیسک های آهنربایی است، اما هنوز نسبت به رَم کندتر است.
علت کند شدن گوشی و راه های حل مشکل

پر شدن Cache

برای این که اپلیکیشن ها سریع تر عمل کنند، برخی طراحان آن ها را طوری می سازند که اطلاعاتی را که فکر می کنند احتمال دارد کاربران دوباره ببینند، در رم کپی می کنند تا سرعت کار را بالا ببرند.
به عنوان مثال، یک مرورگر وب ممکن است برخی از محتوای یک صفحه را در خود نگهداری کند، حتی اگر در آن لحظه یک صفحه، قابل دیدن باشد.
به این کار کَشینگ می گویند که باعث می شود کارها سریع تر انجام شود، البته تا زمانی که حافظه سیستم شما پر شود. برای این که کَشینگ بهتر عمل کند، میزان رَم در اختیار آن باید به دقت توسط اپلیکیشن ها و سیستم عامل مدیریت شود.
برخی توسعه دهندگان اپلیکیشن زیاد به این مسئله توجه نمی کنند و برنامه های آن ها نه تنها به مرور زمان کند می شوند، بلکه کل سیستم را نیز کند می کنند.

نرم افزار بیشتر

چیز عجیبی نیست که نرم افزارهای مفید در کنار نرم افزارهای غیرمفید (مانند تولبارهای تبلیغاتی) قرار بگیرند که منابع سیستم را مصرف می کنند و عملکرد را تحت تاثیر قرار می دهند.
نرم افزارهای اضافه می توانند سرعت سیستم را به صورت های مختلف کاهش دهند: پر کردن فضای دائمی، مصرف بیشتر رَم و استفاده از سی پی یو “در پس زمینه” بدون این که شما متوجه شوید.
تمام این فاکتورها می تواند به کاهش منابع سیستم برای پاسخگویی سریع به شما بینجامد.
در یک دستگاه جدید یا دستگاهی که ریسِت کارخانه شده است موارد کمی از داده ها و نرم افزارهای ناخواسته موجود است، بنابراین منابع بیشتری برای انجام درخواست کاربر در اختیار دارد.
احتمال ناخوشایند دیگر این است که قابلیت های دستگاه شما توسط یک بدافزار (ویروس، کرم یا دیگر موارد) مورد استفاده قرار بگیرد.

چه کاری می توانید انجام دهید؟

مسلم است که نمی توانید عملکرد یک تلفن هوشمند، تلبت یا کامپیوتر آخرین مدل را با یک دستگاه قدیمی برابر کنید، چرا که دستگاه های جدید اجزای سریع تری دارند. اما با کمی تلاش، می توانید بهترین استفاده را از دستگاه خود ببرید.
فرقی ندارد که از چه دستگاهی استفاده می کنید (تلفن، تبلت، کامپیوتر یا مک) بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که اپلیکیشن های غیرضروری را پاک کنید.
در برخی مواقع – پس از تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات خود – دستگاه را به تنظیمات کارخانه برگردانید و سیستم عامل را از اول نصب کنید و فقط برنامه های مورد نیاز خود را اضافه کنید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *