به رسمیت شناخته شدن طرح استقرار انسان روی کره ی ماه

به رسمیت شناخته شدن طرح استقرار انسان روی کره ی ماه
  • 1396/8/5
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اکنون که ایالات متحده به طور کاملا رسمی وارد عرصه ی جست و جوی فضایی شده است، به نظر می رسد که کره ی ماه نقطه ی تمرکز – و یا حداقل نقطه ی آغاز –برنامه های این کشور در مورد سفرهای فضایی باشد.

گویا آی تی – کابینه ی ترامپ اولویت های ناسا را از مستقر شدن روی سیاره ی مریخ به کره ی ماه تغییر داده است، و ایلان ماسک مدیرعامل اجرایی SpaceX اعلام کرده است که پروژه ی BFR یکی از عوامل کلیدی در ایجاد یک پایگاه روی کره ی ماه خواهد بود.

به دنبال این تصمیمات، شرکت Biglow Aerospace و اتحاد پرتاب های فضایی (ULA) هفته ی گذشته اعلام کردند که در طراحی یک سکونت‌گاه بادی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. این سکونت گاه تا پایان سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب خواهد شد و در نهایت به عنوان یک ایستگاه فضایی روی کره ی ماه عمل خواهد کرد.
کمپانی Bigelow Aerospace در حال طراحی دو ماژول قابل گسترش B330 است، در حالی که ULA قرار است موشک Vulcan 562 را برای ارسال این ماژول به مدارهای کم ارتفاع زمین بسازد. حجم یک ماژول B330 در حدود یک سوم ایستگاه فضایی بین المللی است.
پس از آنکه موشک Vulcan، B330 را به مدارهای کم ارتفاع زمین ارسال کرد، ساختار آن از باد پر می شود و Bigelow آن را به تجهیزات دیگری مجهز می کند و مجموعه ای از آزمایش ها را روی آن انجام می دهد.
زندگی انسان در ماه
به محض آنکه این سکونت گاه آماده و مستقر شود، پرتاب های دیگری برای تأمین ۳۵ تن سوخت محرکه ی کریوژنیک برای ماژول انجام می شود. سپس همه ی بخش های این سکونت گاه به جایگاه نهایی آن، یعنی در مداری با فاصله ی اندکی از کره ی ماه انتقال داده می شود.
رئیس کمپانی Bigelow Aerospace در بیانیه ای گفته است:”همه ی ما در مورد این پروژه ی ULA در ارتباط با استقرار انسان روی کره ی ماه هیجان زده هستیم. برنامه ی ما برای استقرار روی کره ی ماه مکملی برای طرح های دیگری است که با هدف زندگی در مریخ دنبال می شوند.”
این طرح برای ناسا و آمریکا فرصت موفقیت های مالی بزرگ و هیجان انگیزی را ایجاد می کند که می تواند در مدتی کوتاه محقق شود. در سال ۲۰۲۲ به راحتی می توان این ایستگاه را برای حمایت از طرح های ملی برای بازگشت به ماه مورد استفاده قرار داد.

اما ایالات متحده ی آمریکا تنها کشوری نیست که برای کره ی ماه برنامه دارد.
روسیه و چین هم قصد دارند پیمانی چند ساله را برای کاوش های فضایی امضا کنند که جست و جوهای فضایی گسترده و هم چنین کاوش روی کره ی ماه را پوشش می دهد و قرار است روسیه در پروژه ی Deep Space Gateway برای ساختن یک ایستگاه فضایی در کره ی ماه با ناسا همکاری کند.
در ابتدای امسال، سازمان ملی فضایی چین (CNSA) و آژانس فضایی اروپا تمایل خود را برای همکاری در پروژه ی ایجاد یک پایگاه بین المللی در کره ی ماه، به نام “دهکده ی کره ی ماه” تا سال ۲۰۲۰ ابراز کردند.
پال اِی. ویستندال، مدیر ارتباطات رسانه ای آژانس هوایی اروپا (ESA) در آن زمان اینگونه سخت گفت:” چینی ها برنامه های بسیار جاه طلبانه ای برای کره ی ماه دارند.”
او افزود:” شرایط فضا از زمان رقابت های فضایی دهه ی ۶۰ بسیار تغییر کرده است. ما می دانیم که برای کاوش و جست و جو در فضا با اهداف صلح آمیز به همکاری بین المللی نیاز داریم.”
از زمانی که بشریت کره ی ماه را به عنوان یک مکان مناسب برای کاوش به شمار آورد مدت بسیاری می گذرد. صرف نظر از آن که چه کسی در تحقق این هدف موفق شود، اکنون زمان هیجان انگیزی برای سفرهای فضایی است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *