نهنگ صورتی چالشی برای چالش نهنگ آبی!

نهنگ صورتی چالشی برای چالش نهنگ آبی!
  • 1396/8/6
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دخیل بودن چالش نهنگ آبی در خودکشی دو دختر جوان اصفهانی تأیید شد. چندی پیش این دو دختر پس از آن که از طریق ضبط کردن صدایشان با خانواده ی خود خداحافظی کردند، و علت تصمیم خود را برای خودکشی چالش نهنگ آبی معرفی نمودند، به زندگی خود خاتمه دادند. این خبر از سوی سردار معصوم بیگی فرمانده ناجای اصفهان مورد تأیید قرار گرفته است. پس از این اتفاق نام چالش نهنگ آبی بیش از پیش در ایران بر سر زبان ها افتاده است.

گویا آی تیچالش نهنگ آبی چالشی است که در طی ۵۰ مرحله تلاش می کند تا قربانی خود را به سمت انجام کارهای هرچه خطرناک تر سوق داده و در نهایت او را تشویق به پریدن از یک ارتفاع نماید. مراحلی که افراد شرکت کننده در این چالش باید آن ها را پشت سر بگذارند، قدم به قدم آن ها را برای خودکشی از طریق پریدن از ارتفاع آماده تر می سازند. به عنوان نمونه در یکی از مراحل این بازی از قربانی خواسته می شود تا بر روی دست خود با استفاده از ابزاری برنده زخم هایی ایجاد کرده و تصویر آن را برای چالش ارسال نماید. اما این پایان ماجرا نیست و در صورتی که قربانی در انجام موفق این مرحله مورد تأیید قرار بگیرد به سمت کارهای خطرناک تر و خودآزاری های بیشتر سوق داده خواهد شد.

طراح این بازی فیلیپ بودکین نام دارد. بازی طراحی شده توسط وی تلاش دارد تا بیشتر نوجوانانی را درگیر سازد که در سن بحرانی هستند و احتمال خودکشی در آنان بالاتر است. بودکین در مصاحبه ای که با رسانه ای روسی داشته اعلام کرده است، قربانیانش در اصل زباله های زیست محیطی هستند و او قصد دارد تا جامعه را از این زباله ها پاکسازی کند.
چالش نهنگ آبی در کشورهای بسیاری نفوذ کرده و اغلب این کشورها تلاش کرده اند تا به نحوی با آن مقابله نمایند. در ایران تلاش شد تا از طریق رسانه های جمعی نوجوانان و جوانان را با عواقب این چالش آشنا کرده و آنان را از قربانی این چالش شدن بازدارند. این در حالی است که کشورهای دیگری مانند برزیل از روشی دیگر برای مقابله با این چالش استفاده کرده اند. چالش نهنگ صورتی ابتکاری است که در این کشور برای مقابله با خطر چالش نهنگ آبی طراحی شده است.
چالش نهنگ صورتی در حال حاضر کاملاً مورد تأیید قرار نگرفته است، با این حال این چالش می تواند ابتکاری جذاب برای مقابله با چالش نهنگ آبی به حساب آید. در این چالش افراد به جای اقدامات خودآزارانه و خطرناک، تشویق می شوند تا کارهای مثبتی انجام دهند و در نتیجه زندگی روزمره ی شخصی که در این چالش شرکت می کند به جای غرق شدن در سیاهی و درد به شادی آمیخته می گردد.
چالش نهنگ صورتی نیز همانند چالش نهنگ آبی دارای ۵۰ مرحله است. تمام وظایف درنظر گرفته شده در این چالش مثبت هستند. نوشتن دوستت دارم روی پوست یک نفر با ماژیک، عذرخواهی کردن از دیگری یا بخشش دیگری، اظهار دوست داشتن به یکی از خویشاوندان به صورت غیرمنتظره و … از جمله مراحل این چالش هستند. فرد شرکت کننده در چالش نهنگ صورتی در نهایت و در مرحله ی آخر تشویق می شود تا به یک انسان، حیوان و یا یک سازمان خیریه کمک نماید.
چالش نهنگ صورتی خوشبختانه با استقبال زیادی مواجه شده است. در حال حاضر بیشتر از ۳۰۰ هزار نفر در فیسبوک این چالش را دنبال می کنند. این چالش در اینستاگرام نیز بیشتر از ۴۰ هزار فالوور دارد. چالش نهنگ صورتی هم اکنون به زبان های انگلیسی، اسپانیایی و پرتغالی بر روی وب سایت ها و به صورت اپلیکیشن تلفن همراه در دسترس است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *