بهینه سازی ایمیل برای موبایل: چگونه مطمئن شویم که از بهترین تکنولوژی ها استفاده می کنیم؟

بهینه سازی ایمیل برای موبایل: چگونه مطمئن شویم که از بهترین تکنولوژی ها استفاده می کنیم؟
  • 1396/8/8
  • مهدی پیوندی
  • 1

جیمیل در سال ۲۰۱۶ گزارش داد که هر ماه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد که ۷۵ درصد از این تعداد از طریق دستگاه های همراه از خدمات آن استفاده می کنند. به علاوه، گزارش لیتموس درباره وضعیت ایمیل در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که ۵۴ درصد از همه ایمیل ها روی دستگاه های همراه باز می شوند و همچنین، ۴۳ درصد از کاربران تنها به این دلیل ایمیل های تبلیغی و ترویجی را به عنوان اسپم نشانه گذاری کرده اند که روی گوشی های هوشمندشان به درستی به نمایش در نیامده اند.

آخرین آماری که در بالا به آن اشاره شد یکی از معضلات خاص برندهایی است که می خواهند در جایی به مصرف کنندگان دست پیدا کنند که بیشترین وقت خود را در حال استفاده از آن سپری می کنند. اگر می خواهید اطمینان پیدا کنید که ایمیل مارکتینگ شما برای موبایل بهینه سازی شده است، تکنولوژی زیرساخت آن –از ارائه دهنده خدمات ایمیل گرفته تا ابزارهای گزارش دهی و آمارگیری- نیز باید برای موبایل بهینه شده باشد.

اما چگونه می توانید مطمئن شوید که تکنولوژی ایمیلی که از طریق ارائه دهنده سرویس ایمیل مارکتینگ خود از آن استفاده می کنید برای موبایل بهینه شده است؟ ما در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ به چهار مورد مهم اشاره می کنیم که باید به آنها توجه کنید.

آیا می توانید از یک قالب واکنشگرا (responsive) یا موبایل پسند استفاده کنید؟

سه نوع طراحی برای ایمیل وجود دارد: دسکتاپ محور، واکنشگرا و موبایل-آگاه (mobile-aware یا طراحی مقیاس پذیر که از برخی روشهای ابتدایی مانند طراحی تک ستونه برای نمایش مناسب در موبایل استفاده می کند). اگر می خواهید ایمیل های شما در دستگاه های همراه نیز به درستی به نمایش در بیایند، استفاده از یکی از دو روش آخر یکی از گام های ضروری است که حتماً باید بردارید. بر اساس گزارش سالانه وضعیت طراحی ایمیل در سال ۲۰۱۶، هنوز هم ۸ درصد از بازاریاب های ایمیلی از طرح های دسکتاپ محور استفاده می کنند – لطفاً جزو آنها نباشید!

یک قالب واکنشگرا قالبی است که خود را با هر صفحه نمایشی که در آن به نمایش در می آید تطبیق می دهد، چه صفحه مورد نظر صفحه نمایش رایانه رومیزی یا لپ تاپ باشد، چه تبلت، گوشی هوشمند یا هر دستگاه دیگری. اگر جزو برندهای B2B (مشتری هدف شما کسب و کارهای دیگر هستند و نه مشتریان معمول) هستید، به احتمال زیاد بسیاری از مشتریان تان ایمیل های شما را از طریق رایانه های رومیزی می خوانند، بنابراین یک قالب واکنشگرا همه نیازهای شما را مرتفع می کند.

اما اگر B2C هستید (یعنی مشتری هدف شما یک فرد معمولی است) یا اینکه می خواهید که همه تخم مرغ های خود را در سبد موبایل بچینید، در اینصورت بهتر است که از یک قالب موبایل-آگاه استفاده کنید که برای صفحات کوچکتر بهینه شده است.

معمولاً ابزارهای متعددی همراه با قالب های پیش فرض سرویس دهندگان ایمیل مارکتینگ ارائه می شوند، بنابراین اگر از یکی از قالب های آماده سرویس دهنده خود استفاده می کنید، اطمینان پیدا کنید که واکنشگرا یا موبایل-آگاه باشد. اگر قالب های پیش فرض به مذاق شما خوش نمی آیند، در اینصورت باید از یک طراح بخواهید تا کار طراحی یک قالب اختصاصی را برای شما انجام بدهد.

اگر ابزار ایمیل شما ویرایشگر CSS دارد و خودتان هم مهارت کدنویسی دارید می توانید با استفاده از CSS و HTML قالب واکنشگرای خودتان را تولید کنید.

 

آیا گزارشهای شما دستگاه و نرم افزاری که مشتری از آن برای خواندن ایمیل استفاده می کند را پوشش می دهند؟

در واقع، این باید یکی از اولین قدم های شما باشد، چرا که اگر دقیقاً مشخص نباشد که تست ها یا تغییراتی که ایجاد می کنید در دستگاه های مختلف چه تاثیری می گذارند، بهینه سازی نمی تواند به درستی انجام بگیرد.

علاوه بر این، یک حقیقت ناخوشایند دیگر هم وجود دارد و آن این است که برخی از نرم افزارهای ایمیل خوان بسیاری از ترفندهای فنی که می توانید از آنها در ایمیل خود استفاده کنید را پشتیبانی نمی کنند و دستگاه های مختلف نیز می توانند ایمیل شما را به طرق مختلفی به نمایش در بیاورند.

اما پیش از آنکه سراسیمه به دنبال بهینه سازی ایمیل های خود برای نمایش در صفحه کوچک نوکیا N70 بروید، سوال مهمی که مطرح می شود این است که اساساً کسی از جمع مشتریان هدف تان از این دستگاه استفاده می کند؟

اینجا همانجایی است که ابزارهای آمارگیری یا قابلیت های گزارش گیری سرویس دهنده ایمیل شما به کار می آید. بسیاری از سرویس دهندگان و ابزارهای گزارش گیری جزئیات عملکرد کمپین های شما را بر اساس دستگاه و نرم افزار مورد استفاده به نمایش در می آورند و شما را قادر می سازند تا دقیقاً ببینید که مشتریان شما از کدام دستگاه و چه نرم افزاری برای دسترسی به ایمیل های شما استفاده می کنند و نرخ پاسخدهی آنها در هر یک چقدر است.

از این طریق به هنگامی که بهینه سازی های موبایل محور خود، مانند پیاده سازی یک قالب واکنشگرا، کوتاه کردن عنوان یا جرح و تعدیل متن مقدمه ایمیل خود را امتحان می کنید می توانید تاثیر آن روی نرخ بازشدن و نرخ کلیک در دستگاه های مختلف را مشاهده کنید.

 

آیا می توانید پیش نمایشی از ایمیل های خود را در دستگاه های مختلف مشاهده کنید؟

پس از آنکه متوجه شدید که مخاطبان شما از چه دستگاه ها و نرم افزارهایی استفاده می کنند و تصمیم گرفتید که ایمیل های خود را برای کدام موارد باید بهینه کنید، باید اطمینان پیدا کنید که امکان مشاهده پیش نمایش ایمیل روی آن دستگاه ها برای شما میسر است.

بسیاری از ارائه دهندگان خدمات ایمیل این قابلیت را تحت عناوینی مانند Inbox Preview یا پیش نمایش در اینباکس و یا Inbox Testing ارائه می کنند. این قابلیت این امکان را به شما می دهد تا ببیند که ایمیل شما در دستگاه ها، نرم افزارها و مرورگرهای مختلف چگونه به نظر خواهد رسید.

اگر سرویس دهنده شما چنین امکانی را ارائه نمی کند می توانید از ابزارهای پیش نمایش مجزا استفاده کنید که از آن جمله می توان به Inbox Inspector و Inbox on Acid اشاره کرد.

آیا نیروی کمکی و پشتوانه کافی را در اختیار دارید؟

با وجود اینکه تکنولوژی می تواند در زمینه بهینه سازی ایمیل های شما برای موبایل بارهای سنگینی را از دوش تان بردارد، اما اگر می خواهید به طور جدی روی استراتژی های خود کار و آنها را عملی کنید بعید است که بتوانید از زیر بار دست بردن در کدهای ایمیل فرار کنید.

بسیاری از ترفندهایی که عملکرد و تاثیر ایمیل های شما در موبایل را افزایش می دهند، مانند قابلیت تصویر جایگزین –که برای کاربران گوشی های هوشمند یک تصویر و برای کاربران دسکتاپ تصویر متفاوتی را نمایش می دهد- یا استفاده از افشای تدریجی (progressive disclosure) –که محتوا را پشت یک دکمه یا لینک پنهان کرده و به شکل کاربرپسندی محتوای ایمیل شما را برای صفحات کوچکتر کوتاه می کند، مستلزم ویرایش مستقیم HTML یا CSS ایمیل هستند.

اگر یک کدنویس قهّار نباشید این می توانید برای شما دشوار یا دردسرآفرین باشد، بنابراین اطمینان پیدا کنید که پشتوانه و نیروی کمکی لازم را در اختیار دارید. معمولاً ارائه دهندگان خدمات ایمیل در این زمینه ها نیز پشتیبانی خوبی ارائه می کنند، اما در هر صورت باید ببینید که سرویس دهنده شما تا چه حد می تواند نیازهای کدنویسی خاص شما را پوشش بدهد.

درباره ویژگی هایی که می خواهید امتحان کرده و در ایمیل خود پیاده کنید تحقیق کنید و ببینید که آیا سرویس دهنده شما قابلیت هایی را دارد که بتواند خواسته های خاص شما را پوشش بدهد یا اینکه باید به فکر انتخاب یک سرویس دهنده دیگر باشید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. کاش تو صفحه اصلی پایین اخبار شماره صفحه میذاشتید تا به ترتیب درج خبر ادم بتونه به صفحات ۲و۳ و … مراعه کنه(مثل سایت رقیب زوم ..)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *