راهنمای کامل حل مشکلات ویندوز ۱۰ پس از آپدیت Fall Creators

راهنمای کامل حل مشکلات ویندوز ۱۰ پس از آپدیت Fall Creators
  • 1396/8/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اگر بعد از دانلود و نصب بسته به روزرسانی پاییزه ویندوز ۱۰ با مشکلات متعددی مواجه شده اید به جای درستی آمده اید زیرا ما این مطلب که به بررسی مشکلات این بسته و راه های برطرف کردن آنها خواهد پرداخت را مرتبا به روز خواهیم کرد.

گویا آی تی – از عرضه جدیدترین بسته کامل به روزرسانی ویندوز ۱۰ موسوم به Fall Creators Update، توسط مایکروسافت چند روزی می گذرد و اگر چه این بسته ویژگی های جذاب جدیدی به ویندوز اضافه می کند اما برخی از کاربران هنگام نصب یا پس از آن با مشکلات متعددی مواجه شده اند.
متاسفانه مساله بروز مشکلات بعد از نصب بسته های به روزرسانی تبدیل به رویه ای کاملا عادی شده است. تعداد بی شمار کامپیوترهایی که از ویندوز استفاده می کنند و پیکربندی های متفاوتی که هر کدام دارند به معنی امکان بروز انواع و اقسام مشکلات ریز و درشت و عجیب و غریب است.

ضمنا در انتهای مقاله یک مطلب آموزشی برای حذف بسته به روزرسانی پاییزه ویندوز ۱۰ هم تدارک دیده ایم که در صورت مفید نبودن هر کدام از دستورالعمل های زیر می توانید از آن استفاده کنید.
اگر احیانا بعد از نصب این بسته با مشکلی مواجه شدید که در این مطلب به آن نپرداخته ایم به ما اطلاع دهید تا راه حل آن را در اختیارتان قرار دهیم.

حل مشکلات مربوط به نصب بسته به روزرسانی پاییزه ویندوز ۱۰

برخی از کاربرانی که با استفاده از ابزار Windows Update (تعبیه شده در قسمت تنظیمات ویندوز) اقدام به دریافت و نصب بسته به روزرسانی پاییزه ویندوز ۱۰ کرده اند با مشکل مواجه شده اند. ویندوز ۱۰ دارای یک ابزار عیب یابی و رفع نقص (Troubleshooter) است که کاربران را در امر شناسایی مشکلات یاری می دهد. این ابزار قادر به ریست کردن ابزار Windows Update هم بوده که نقطه خوبی برای شروع محسوب می شود.
برای انجام این کار بعد از باز کردن منوی استارت در قسمت پایین و سمت چپ پنجره ظاهر شده روی آیکون چرخ دنده (نماد تنظیمات) کلیک کنید تا پنجره تنظیمات باز شود. در صفحه باز شده به بخش Update & Security رفته و در پنل سمت چپ گزینه Troubleshoot را بزنید. در گام بعدی گزینه Windows Update را زده و سپس روی دکمه خاکستری رنگ Run the troubleshooter که ظاهر می شود کلیک و بعد از دنبال کردن دستورالعمل ها در صورت پیدا شدن هر مشکلی گزینه Apply this fix را برای مرتفع کردن آن بزنید.
تعدادی از افرادی که سعی در دانلود و نصب این بسته به روزرسانی داشته اند با پیام خطایی با کد ۰x800F0922 مواجه می شوند که به ابزار Windows Update اجازه دانلود فایل های نصب بسته به روزرسانی Fall Creators را نمی دهد.
این مساله زمانی رخ می دهد که اتصال اینترنتی شما مشکل داشته باشد. ابتدا از برقراری اتصال ویندوز ۱۰ به اینترنت اطمینان حاصل کنید. بهتر است مودم یا روتر را یک بار خاموش و روشن کنید و یا تنظیمات آنها را بررسی نمایید.
ضمنا با کلیک راست روی آیکن شبکه که در سینی سیستم (در گوشه سمت راست و پایین صفحه) قرار گرفته و انتخاب گزینه Troubleshoot problems می توانید از امکانات ویندوز ۱۰ برای رفع مشکلات احتمالی شبکه استفاده نمایید.
در صورت استفاده از VPN هم این خطا نشان داده خواهد شد. بهتر است قبل از اقدام به دانلود و نصب این بسته به روزرسانی، VPN را غیرفعال کنید.
اگر نرم افزار ضد ویروس نصب کرده اید قبل از نصب این بسته، آن را غیرفعال کنید؛ احتمالا این کار مشکل را مرتفع خواهد کرد. بعد از پایان پروسه نصب می توان مجددا آن را فعال و به روال عادی از آن استفاده نمود.
اگر فضای ذخیره سازی کافی برای نصب این بسته به روزرسانی در اختیار ندارید هم ممکن است با مشکل مواجه شوید. با استفاده از ابزار پاکسازی دیسک (Disk Cleanup) می توان سریعا فایل های غیرضروری را حذف و فضای کافی برای نصب فراهم کرد؛ برای این منظور به این ترتیب عمل کنید:
عبارت Disk Cleanup را در منوی استارت تایپ کرده و Enter را فشار دهید تا این ابزار اجرا شود. در پنجره انتخاب داریو که ظاهر می شود درایوی که ویندوز ۱۰ در آن نصب شده را انتخاب کنید؛ معمولا به صورت پیش فرض درایو C: است. OK را بزنید و قسمت هایی که مایل اید فایل های آنها پاک شوند را انتخاب کنید. حذف این فایل ها هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد ولی به خاطر داشته باشید امکان بازگردندان این فایل ها دیگر وجود نخواهد داشت. با انتخاب گزینه ها مقدار فضایی که با پاک کردن فایل ها آزاد خواهد شد نشان داده می شود. برای شروع پروسه ابتدا OK و سپس Delete files را بزنید. اگر مایل به آزاد کردن فضای بیشتری هستید دکمه Clean up system files را بزنید.
استفاده از ابزار Disk Clean up به حل خطای ۰x80190001 که ممکن است هنگام نصب بسته ظاهر شود هم کمک خواهد کرد. ضمنا این ابزار خطاهای زیر را هم برطرف خواهد کرد: ۰x80070070، ۰x50011، ۰x80070070، ۰x50012، ۰x80070070، ۰x60000، ۰x80070070، ۰x80070008.
اگر همچنان با دانلود و نصب این بسته از طریق ابزار Windows Update ویندوز مشکل دارید بهتر است آن را از روی یک درایو USB نصب نمایید.
برای این کار نیازمند یک دی وی دی خالی یا یک فلش داریو USB با حداقل ۵ گیگابایت فضای خالی هستید.
ابزار را دانلود و نصب نمایید و سپس آن را باز نموده و موافقت خود با شرایط استفاده را اعلام نمایید. در صفحه What do you want to do? گزینه Create installation media for another PC را انتخاب کنید و سپس Next را بزنید. ابتدا زبان و سپس نگارش ۳۲ یا ۶۴ بیتی بسته را انتخاب و سپس بسته به روش مورد علاقه یعنی نصب از روی درایو USB یا دی وی دی، گزینه USB flash drive یا فایل ISO را انتخاب کنید.
بعد از این که ابزار درایو نصب را فرمت و آماده کرد می توانید کامپیوتر را از راه اندازی کرده و سیستم را با استفاده از این درایو بوت و نهایتا بسته به روزرسانی پاییزه را به طور ریشه ای نصب کنید. برای راهنمای گام به گام آموزش این کار می توانید عبارت آموزش نصب ویندوز ۱۰ را در وب جستجو کنید.
حل مشکلات ابزار Media Creation Tool هنگام نصب بسته به روزرسانی پاییزه ویندوز ۱۰
نرم افزار Media Creation Tool برنامه ای بسیار کاربردی است که هدف مایکروسافت از طراحی آن فراهم کردن امکان نصب بسته به روزرسانی پاییزه ویندوز ۱۰ با استفاده از فلش درایوهای USB یا دی وی دی است. هر چند تعدادی از کاربران هنگام استفاده از این ابزار با مشکل مواجه شده اند.
اگر این نرم افزار هنگام دانلود فایل های بسته به روزرسانی هنگ کرد آن را بسته و دوباره اجرا نمایید. بعد از اتمام پروسه دانلود فایل ها اتصال سیستم به شبکه را سریعا قطع کنید (یا با خارج کردن کابل اترنت یا خاموش کردن وای فای).
پروسه نصب بدون نیاز به اتصال اینترنتی برای دریافت فایل های بیشتر ادامه خواهد یافت و بعد از اتمام نصب می توان مجددا آن را برقرار نمود. نهایتا ابزار Windows Update را در قسمت تنظیمات ویندوز باز نموده و برای دانلود فایل های نهایی گزینه Check for Updates را بزنید.
عده ای از کاربران در زمان استفاده از ابزار Media Creation Tool با پیغام خطای DynamicUpdate مواجه می شوند. برای حل این مشکل بعد از باز کردن کاوشگر ویندوز (File Explorer) به این آدرس مراجعه کنید:
C:\$Windows.~WS\Sources\Windows\sources
در این پنجره فایل Setupprep.exe را پیدا کرده و اجرا نمایید تا پروسه به رزورسانی آغاز شود.

حل خطای عدم قابل اجرا بودن به روزرسانی روی کامپیوتر

اگر سعی در نصب بسته به روزرسانی پاییزه ویندوز ۱۰ دارید و پیغام خطای The update isn’t applicable to your computer’ به شما نشان داده می شود باید اطمینان حاصل کنید که قبل از تلاش برای نصب این بسته، تمام به روزرسانی های قبلی را روی ویندوز نصب کرده اید.
برای این منظور بعد از باز کردن ابزار Windows Update گزینه Check for updates را بزنید. بعد از نصب تمام به روزرسانی های موجود مجددا اقدام به نصب بسته به روزرسانی پاییزه کنید.

حل مشکلات فایل های آسیب دیده یا گم شده

ظاهر شدن خطای ۰x80073712 حاکی از بروز نقص یا گم شدن فایل های مورد نیاز برای نصب بسته به روزرسانی است.
قبل از هر کاری باید فایل های آسیب دیده را حذف کنید. بعد از باز کردن ابزار پاکسازی هارددیسک (با تایپ Disk Cleanup در منوی استارت) درایوی که ویندوز ۱۰ در آن نصب شده را انتخاب و گزینه Windows Setup temporary را انتخاب کنید؛ در آخر روی OK کلیک و Delete Files را بزنید تا تمام فایل های موقتی نصب ویندوز حذف شوند.
حال با مراجعه به ابزار Windows Update در قسمت تنظیمات ویندوز اقدام به دانلود مجدد فایل ها کنید.

حل مشکلات سازگاری بسته به روزرسانی پاییزه

اگر هنگام نصب خطای ۰x800F0923 نشان داده شد به این معنی است که یک نرم افزار یا راه انداز (Driver) با بسته به روزرسانی پاییزه سازگار نیست.
برای حل این مشکل ابتدا اطمینان حاصل کنید تمام نرم افزارها و راه اندازهای سخت افزاری کاملا به روز هستند. خوشبختانه طی پروسه نصب به شما گفته خواهد شد که کدام نرم افزار یا راه انداز سخت افزاری موجب بروز مشکل شده است.
اگر مشکل مربوط به راه انداز سخت افزاری است پیغام خطایی مشاهده خواهید کرد که با کد ۰xC1900101 شروع می شود. با مراجعه به وب سایت سازنده سخت افزار مورد نظر یا استفاده از امکانات قسمت مدیر ابزار در ویندوز (Device Manager) می توانید راه اندازها را به راحتی به روز کنید. برای باز کردن مدیر ابزار ویندوز ابتدا روی آیکن منوی استارت کلیک راست و سپس گزینه Device Manger را انتخاب کنید.
سخت افزاری که مشکل ایجاد کرده را پیدا کرده، روی آن کلیک راست کنید و نهایتا Update Driver را بزنید.
حل مشکلاتی که پروسه نصب بسته به روزرسانی را متوقف می کنند
هیچ چیز بدتر از آن نیست که پروسه نصب ظاهرا بدون هیچ مشکلی در حال اجرا باشد و در لحظه آخر شاهد بروز یک خطا و متوقف شدن کل به روزرسانی باشید.
بعضی از کاربران گزارش کرده اند که با چنین مشکلی مواجه شده اند و دو خطا با این مضمون به آنها نشان داده شده است:
‘Error: We couldn’t complete the updates. Undoing changes. Don’t turn off your computer’
و همچنین:
‘Error: Failure configuring Windows Updates. Reverting changes’

در هر دو مورد پروسه نصب بسته به روزرسانی به آخر نرسیده است.
برای مشاهده جزئیات این خطا بعد از باز کردن ابزار Windows Update در تنظیمات ویندوز گزینه Update History را بزنید.
در این بخش می توان جزئیات کامل هر مشکلی که با آن مواجه شده اید را مشاهده کنید. می توانید از اطلاعات این قسمت یادداشت برداری کرده و برای پیدا کردن راهکار در اینترنت جستجو کنید.

نحوه حذف بسته به روزرسانی پاییزه ویندوز ۱۰

اگر همچنان با بسته به روزرسانی جدید ویندوز ۱۰ دست و پنجه نرم می کنید یا تغییرات اعمال شده توسط مایکروسافت را دوست ندارید پیشنهاد می کنیم برای بازگشت به نگارش قبلی ویندوز، این بسته را حذف کنید.
در نظر داشته باشید که با این کار احتمالا به روزرسانی های امنیتی مهمی را از دست خواهید داد اما اگر ترجیح می دهید تا زمان رفع تمام مشکلات بسته به روزرسانی پاییزه آن را از روی سیستم حذف کنید، مراحل زیر را دنبال کنید.
بعد از مراجعه به قسمت تنظیمات ویندوز و باز کردن Update & Security به بخش Recovery رفته و در قسمت Go back to the previous version of Windows 10 گزینه Get started را بزنید.
پنجره ای ظاهر خواهد شد که از شما سوال خواهد کرد که آیا قصد بازگشت به نگارش قبلی را دارید یا خیر. بعد از پاسخ در پنجره بعدی به سوال (این کار مایکروسافت را یاری خواهد کرد که نگارش های بعدی ویندوز را بهبود ببخشید) روی No, thanks کلیک کنید. در اینجا از شما سوال خواهد شد که آیا مایل به بررسی به روزرسانی ها هستید یا خیر.
در پنجره های بعدی روی Next کلیک کنید تا اطمینان حاصل شود که تمام گزارشات در پنجره وقایع ثبت می شوند. نهایتا روی گزینه Go back to earlier build را کلیک کنید تا بسته به روزرسانی پاییزه ویندوز ۱۰ حذف شود.
اگر بعد از ده روز سعی در حذف این بسته به روز رسانی کنید احتمالا این گزینه وجود نخواهد داشت. در این صورت متاسفانه تنها راه برای حذف این بسته نصب مجدد ویندوز ۱۰ با نگارشی قدیمی تر است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *