چگونگی بهره مندی از خدمات دولت همراه

چگونگی بهره مندی از خدمات دولت همراه
  • 1396/8/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

امکان استفاده از خدمات ارائه شده توسط دستگاه های دولتی با استفاده از سامانه ی دولت همراه و بدون مراجعه ی حضوری به این سازمان ها فراهم شده است. شهروندان تنها کافی است تا اپلیکیشن مربوط به این خدمات را از وب سایت mob.gov.ir نصب نموده و یا این که کد دستوری *۴# را با استفاده از تلفن همراه خود شماره گیری کنند.

گویا آی تی – هدف از ارائه ی خدمات با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه صرفه جویی در زمان و افزایش شفافیت در ارائه ی خدمات دولت، ذکر شده است. این سامانه که «دولت همراه» نام دارد توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای پایانی آخرین ماه های کار دولت یازدهم رونمایی شد.
محمود واعظی وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز دهم مرداد ماه و در زمان افتتاح مرحله اول دولت الکترونیک اعلام کرد که مردم از این پس می توانند از ۲۷ خدمت ارائه شده توسط دستگاه های اجرایی از طریق تلفن های همراه خود بهره مند شوند و برای دریافت این خدمات دیگر نیازی به مراجعه ی حضوری به سازمان های دولتی نمی باشد. وی ارائه ی چنین خدماتی را فرصتی دانست که با استفاده از آن می توان تبعیض در دریافت خدمات دولتی را از میان برداشت. او تنها را به تحقق رساندن عدالت و شفافیت در دریافت خدمات دولتی را الکترونیکی کردن ارائه ی این خدمات دانست. واعظی همچنین به تأکید ریاست جمهوری در اجرای طرح دولت همراه در دولت یازدهم برای دسترسی هر چه سریع تر مردم به خدمات دولتی اشاره نمود.
پیش تر ریاست جمهوری در روز ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ و در مراسم بزرگداشت روز جهانی ارتباطات گفته بود که که در دورانی که ما در آن زندگی می کنیم بایستی امکانات هر چه سریع تر و کم هزینه تر و در فضایی مطمئن تر به دست نسل جوان برسند و دولت الکترونیک را امری ضروری شمرده بود.
رئیس جمهور خواستار نهضتی دیجیتال با یک برنامه ریزی صحیح در وزارت خانه ها شده بود تا با استفاده از آن سرعت بیشتر خدمت رسانی به مردم میسر گردد. وی هدف از استفاده از این فناوری را به نوعی توسعه ی اقتصاد دانش بنیان در کشور عنوان نموده بود.
هدف از طرح سامانه دولت همراه این است که با تشکیل یک دایرکتوری جامع نرم افزارهای مربوط به دستگاه های تلفن همراه هوشمند، شهروندان را از مزیت های فضای ایجاد شده در نتیجه ی ایجاد چنین فضایی بهره مند ساخته و علاوه بر این آنان را از مسائل امنیتی مربوط به نرم افزارهای مربوط مطمئن ساخت.
تمامی فناوری های بی سیم و همچنین تلفن همراه و البته تمامی تجهیزات لازم برای افزایش کارایی هر چه بیشتر این سامانه به کار گرفته شده اند تا شهروندان بتوانند از خدمات مختلف دولت با استفاده از تلفن همراه خود بهره ببرند.
دولت همراه به طور کلی و گذشته از صرفه جویی در زمان و تسهیل ارائه ی خدمات به شهروندان دارای مزایای زیر است:
• وجود یک مرجع معتبر جهت دریافت نرم افزارهای موبایلی
• امکان دسترسی هر چه سریع تر به نرم افزارهای مشابه با امکان دسته بندی موضوعی
• امکان دریافت بازخورد از کاربران در جهت هر چه بهتر ساختن سطح کیفی خدمات ارائه شده توسط این سامانه
• امکان بهره مند شدن توسعه دهندگان از حمایت های مادی و معنوی و همچنین بررسی های دوره ای به منظور ارزیابی
• ایجاد فرصت برای پیدایش و گسترش محصولات نو
• امکان امتیازدهی به خدمات ارائه شده توسط سامانه از طرف تمامی سازمان های دولتی و خصوصی
مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیک و مدیر پروژه دولت همراه در همین خصوص ابراز داشت که پس از این شهروندان می توانند با استفاده از اپلیکیشن، تارنما، پیامک، کدهای دستوری یا USSD و وب سرویس ها به خدمات دولت همراه دسترسی داشته باشند.
به زودی خدماتی که از طریق سامانه دولت همراه ارائه می گردد به حدود ۱۷۰۰ مورد می رسد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *