۱۰ عادت بدی که نشان می دهد از آنچه فکر می کنید باهوش تر هستید

۱۰ عادت بدی که نشان می دهد از آنچه فکر می کنید باهوش تر هستید
  • 1396/8/13
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در اینجا میخواهیم درباره ی عادات بد صحبت کنیم. بسیاری از این عادات بد اگر بصورت افراطی باشند، عواقب بدی را برای شما بدنبال دارند، اما مقدار کمی از این عادات نیز می تواند بخشی از شیوه ی یک زندگی سالم محسوب شود.
در ادامه قصد داریم ۱۰ رفتار ظاهرا منفی که برخلاف گفته های مادر، معلم یا همکارانتان برای شما مفید هستند را بررسی کنیم.

به تعویق انداختن کارها

امروزه مطالعات زیادی به بررسیِ دلیل تعلل در کارها اختصاص داده می شود. اما استاد وارتون و گرانت اعتقاد دارند که دلیل به تعویق انداختن کارها تنها محدود به تنبلی در انجام کارها نیست، بلکه این رفتارمی تواند به دلیل انتظار برای زمان مناسب نیز باشد.
به عبارت دیگر، تعلل کردن می تواند خلاقیت را افزایش دهد، زیرا به شما فرصت پروراندن ایده های بهتر و بزرگتر را می دهد.
گرانت در مصاحبه ای با راشل گیلت از استیوجابز به عنوان فردی یاد کرد که از به تعویق انداختن کارهایش بهره می برد؛ در واقع زمانیکه استیوجابز کارها و وظایفش را به تعویق می انداخت، ایده های بهتر و کارآمدتری به ذهنش می رسید.

جویدن ناخن ها

به تازگی محققین ۱۰۰۰ کودک پنج سال و بالاتر را مورد مطالعه قرار دادند. هنگامیکه کودکان پنج، هفت، نه و یازده سال داشتند، محققین از والدینشان می پرسیدند که آیا این کودکان ناخن هایشان را می جوند یا شستشان را می خورند یا خیر؟
حدود یک سوم کودکان یک یا دو مورد از این عادات را داشتند.
محققین از افراد ۱۳ و ۳۲ ساله، آزمایشات آلرژیک گرفتند. گروهی که درکودکی عادتِ ناخن خوردن یا انگشت مکیدن داشتند، به آلرژی مبتلا نبودند.
در همان زمان، یکی از نویسندگان این تحقیق به والدین توصیه کرد کودکانشان را به ناخن جویدن یا انگشت مکیدن تشویق نکنند.
جویدنِ ناخن آسیب های طولانی مدتی به همراه ندارد، اما به پوست اطراف ناخن آسیب رسانده و باعث حساسیت به عفونت می شود. در ضمن، اگر ناخن جویدن تا زمان درآمدن دندان در کودک ادامه پیدا کند، باعث کج شدن دندان های دائمی او می شود.

دیر کردن

همیشه دیر کردن به روابط و شخصیت حرفه ای تان آسیب می رساند، هم چنین بعد از مدتی احترام خود نزد دیگران را نیز از دست می دهید. در عین حال، دیانا دونزور، نویسنده ی “هیچگاه دوباره دیر نکن”، ابعاد تاخیر را بیشتر روشن کرده است.
به گزارش نیویورک تایمز: بسیاری از افراد متاخر تمایل دارند خوش بین و غیرواقع بین باشند، و همین قضیه بر درک آنها از زمان تاثیر می گذارد. آنها فکر می کنند که می توانند در یک ساعت، پیاده روی کنند، لباس هایشان را از خشک شویی تحویل بگیرند، خرید کنند و کودکشان را به مدرسه ببرند.
به عبارت دیگر، افراد متاخر همیشه انتظار بهترین ها را در زندگی دارند که این توقع مانند یک شمشیر دو لبه در زندگی روزمره است.

شکایت کردن

هیچ کس نمی خواهد مدام درباره ی همکاران آزادهنده اش، باران و خدمات بد رستوران، پیش دوستش غر بزند. در عین حال، تحقیقات اخیر در اتلانتیک ثابت کرده که کسانی که برای شکایت کردن و غر زدن، هدف و نتیجه ای مشخص در ذهنشان دارند، افراد شاد تری هستند.
اگر احتیاج دارید که شکایت کنید و غر بزنید، راه هایی برای بیان احساسات منفی تان بدون فراری دادن دیگران از اطرافتان یا بدتر کردن شرایط وجود دارد.
به گفته ی روانشناس گای وینچ، راهی “درست” برای رسیدن به این هدف وجود دارد. به گفته ی آنیژا پرباساری، یک شکایت موثر در مورد مشکلی است که می تواند رفع شود و به کسی نیز گفت می شود که توانایی حل آن را دارد.
یک شکایت موثر، سه لایه دارد: اول، از شدت شکایت خود بکاهید تا شنونده حالت تدافعی به خود نگیرد. دوم، شکایت خود را به شیوه ای دوستانه بیان کنید و در نهایت به فرد بگویید که از هراقدامی در راستای کمک به شما، قدردانی خواهد شد.

آدامس جویدن

جویدن آدامس در یک مصاحبه ی شغلی، غیر مودبانه است. اما جویدن آدامس در تنهایی باعث آرامش و افزایش خلاقیت می شود.
مطالعات متعددی نشان داده که آدامس جویدن شما را هشیار نگه می دارد، حتی در یکی از مطالعه ها نیز مشخص شد افرادی که آدامس می جوند در آزمون هوش عملکرد بهتری دارند.
تحقیقات دیگر ثابت کرد که جویدن آدامس، موجب بهبود خلق و خو و کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول می شود.

نامرتب نگه داشتن میز

براساس مطالعات اخیر، شلوغیِ میز باعث می شود فرد تمایل بیشتری برای رسیدن به اهدافش داشته باشد، چراکه درجایی به دنبال نظم می گردد.
به عبارت دیگر، تنها منظره ی یک فضای کاری نامرتب، می تواند خلاقیت شما را افزایش دهد.

بی قراری و جنب و جوش

مجددا اگر در جلسه ای با حضور رئیستان هستید، بهتر است زیاد روی صندلی تان تکان نخورید. اما تکان دادن پاهایتان یا انگشتانتان درحایکه نشسته اید، برای سلامتتان مفید است.
یک تحقیق نشان داده خانم هایی که جنبش بیشتری در محل کارشنان داشتند، کم تر در معرض خطر مرگ و میر قرار دارند. در حقیقت، رابطه ی مستقیمی میان مدت طولانی نشستن و مرگ وجود دارد.

شایعه سازی

مطالعات ثابت کرده که شایعه سازی به منظور کمک کردن به شخصی، احساس خوبی درشما به وجود می آورد.
تحقیقی، افزایش ضربان قلب شرکت کنندگان هنگام مشاهده ی تقلب در بازیِ اعتماد را گزارش کرده است.
اما محققین به شرکت کنندگان این امکان را دادند که درباره ی هرچه می خواهند و هم چنین درباره ی تقلب های صورت گرفته به افراد درحال بازی، یاداشت بدهند.
محققین اینگونه انتقال اطلاعات را” شایعات اجتماع پسندانه” نامیدند. بعد از دادن یادداشت ها به بازیکنان و مطلع کردن آنها از تقلب صورت گرفته، شرکت کنندگان احساس بهتری داشتند و ضربان قلبشان نیز کاهش یافت.

رویاپردازی

در سال ۲۰۱۰، محققین ادعا کردند که ذهن سرگردان، باعث ناراحتی فرد می شود. اما در واقع رها کردن ذهن به مدت چند دقیقه، باعث افزایش خلاقیت می شود.
برای مثال، در هاروارد بیزینس ریویو( یک نشریه ی عمومی در زمینه ی مدیریت) نوشته شده که رها کردن ذهن به مدت ۱۲ دقیقه، در حال انجام یک کار دشوار، به فرد کمک می کند راه حل های بهتری برای انجام آن بیابد.

استفاده از کلمات پرکننده

اوووم، استفاده از کلمات اااا پرکننده غیرحرفه ای به نظر می رسد، اینطور نیست؟
اما تحقیقی در مقاله ی کوارتز نشان داده که کلماتی از قبیل”اوم” و “اووه” به شنونده کمک می کنند تا بهتر متوجه حرف های گوینده شوند. علاوه بر این، براساس مطالعه ای دیگر، افراد بسیار وظیفه شناس و متعهد، بیشتر از کلمات پرکننده در مکالمات خود استفاده می کنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *