واکنش وزیر ارتباطات به اعتراض فعالان در بازار موبایل

واکنش وزیر ارتباطات به اعتراض فعالان در بازار موبایل
  • 1396/8/13
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

طرح رجیستری تلفن همراه که اخیراً به اجرا درآمده است باعث شده تا بازار موبایل ایران دچار تغییر و تحولات و نوساناتی گردد. در همین راستا برخی از کاسبان و فعالان در این بازار اعتراضاتی به اجرای این طرح داشته و در مقابل این اعتراضات وزیر ارتباطات، آذری جهرمی، نیز واکنش نشان داده است.

گویا آی تی – آذری جهرمی عکسی از اعتراض کاسبان موبایل ایران را در صفحه ی اینستاگرام خود منتشر نمود. در این عکس با لحنی طنز نسبت به سخنان اخیر وی انتقاد شده است. وی در این خصوص نوشت که اگر فروشندگان موبایل قیمت موبایل هایی را که تا پیش از این طرح در مغازه های خود داشتند یک شبه بالا نمی بردند حال نیازی به اظهار نظر ایشان در این ارتباط نمی بود. او اشاره کرده که وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان دستور داده اند تا بر روی فروش گوشی ها و قیمت های آن ها نظارت شدید داشته باشند.
وی راه حل این مشکل را بازگرداندن قیمت ها به پیش از گرانی بی علت گوشی های موبایل دانست تا مردم دوباره به بازار خرید گوشی های تلفن همراه بازگردند. این در حالی است که مخالفان این سخن آذری بر این نظر هستند که خرده کاسبان نقشی در تعیین قیمت ها در بازار ندارند و تنها نقش یک واسطه را ایفا می نمایند.

محمد نظری کارشناس مسائل اقتصادی در مورد تزلزل در بازار موبایل می گوید که فرض کنید که کاسبی ۱۰۰۰۰ تومان سرمایه ی اولیه داشته است که با آن ۱۰ گوشی تلفن همراه می خریده است. پس از این خرید ناگهان قیمت این گوشی ها به ۲۰۰۰ تومان افزایش پیدا می کند. در چنین شرایطی با همان سرمایه ی اولیه آن کاسب تنها می تواند ۵ گوشی موبایل خریداری کند و این به معنی نصف شدن ارزش سرمایه ی وی است. در حقیقت این گرانی فروشندگان و کاسبان را نیز متأثر ساخته است و آن ها علت این گرانی نیستند.
این کارشناس مسائل اقتصادی اعتقاد دارد که بیشتر سود فروشندگان موبایل از طریق معاملات لوازم جانبی موبایل است که حاصل می گردد. این سودها از نظر وی کاملاً غیرمنصفانه رخ می دهند. وی می گوید که فروش یک گوشی موبایل مانند نوت هشت که چهار میلیون تومان قیمت دارد، صد تا دویست هزار تومان برای فروشنده سود به دنبال خواهد داشت.
گذشته از تمام این مسایل جو ایجاد شده پس از طرح رجیستری گوشی های موبایل باعث شده تا اوضاع بدتر شده و افزایش قیمت دلار هم به این وضعیت دامن زده است. این نوسانات قیمت برای خریداران موبایل که در طول سال نهایتاً یک الی دو موبایل می خرند زیان آنچنانی به همراه نخواهد داشت اما همین امر برای فروشندگان موبایل که درآمد خود را از این طریق تأمین می کنند بسیار زیان بار خواهد بود.

طرح رجیستری گوشی های موبایل باعث خواهد شد تا بازار موبایل عملاً در انحصار چند شرکت خاص و محدود قرار گیرد و همین امر یعنی افزایش قیمت تلفن های همراه. در نهایت هنوز مشخص نیست که این طرح چه منافعی برای چه گروه ها و افرادی به دنبال خواهد داشت و آیا می تواند به اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده دست پیدا کند یا خیر.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *