تجهیز جنگنده های آمریکا به سلاح های لیرزی قوی تر

تجهیز جنگنده های آمریکا به سلاح های لیرزی قوی تر
  • 1396/8/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

نیروی هوایی آمریکا به منظور بهره گیری از سلاح های لیزری انرژی بالا، جهت استفاده در هواپیماهای جنگی با یک شرکت فناوری تسلیحاتی به نام لاکهید مارتین قرارداد بسته است. این شرکت در جهت ساخت و گسترش سیستم های سلاح لیزری به آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا (AFRL) کمک می نماید.

گویا آی تی – ارزش قرار ذکر شده در حدود ۲۶٫۳ میلیون دلار است. این قرارداد می تواند جنگ های هوایی را دچار تحول چشم گیر نماید.
این سلاح قرار است بنا به تصمیم آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا، تا سال ۲۰۲۱ روی یک جت جنگی تاکتیکی نصب شده و مورد آزمایش قرار گیرد. این سلاح قسمتی از برنامه ی SHiELD یا همان برنامه ی «تثبیت لیزر پر انرژی دفاع از خود» است که هدف از آن گسترش سیستم های لیزر هوابرد می باشد.
پیش از این نیز از لیزر در سلاح های جنگی استفاده شده بود. همزمان با شروع برنامه دفاع استراتژیک آمریکا در حدود سال های ۱۹۸۰ برای اولین بار از لیزرهای آزمایشی روی هواپیماها استفاده شد. اما این سلاح ها بسیار بزرگ بودند و لازم بود که روی هواپیمای ۷۴۷ نصب شوند. با این حال توسعه ی سلاح های لیرزی و استفاده از لیزرهای فیبر نوری جامد تا حد بسیاری این حوزه را دچار تحول کرد.

شرکت لاکهید مارتین در اوایل سال ۲۰۱۷ با استفاده از سیستم زمینی ATHENA توانست با متمرکز کردن اشعه ی لیزر شتاب دهنده ی ۳۰ کیلو وات، ۵ پهپاد که دارای طولی برابر ۳ متر بودند را بسوزاند. لیزرهای مورد استفاده در این سلاح ها در حقیقت دارای ماژول های فیبر لیزری هستند. این ماژول ها حاوی یک عنصر نادر نظیر یتربیم، اربیوم یا نئودیمیم است. فیبرهای نوری استفاده شده در این لیزرها دارای انعطاف پذیری هستند و می توانند چندین هزار متر طول داشته باشند اما فضای زیادی را اشغال نکنند.
عضو ارشد سیستم های سلاح لیزری در شرکت لاکهید مارتین، دکتر راب افضل در این خصوص می گوید که در اوایل سال ۲۰۱۷ این شرکت یک لیزر کلاس ۶۰ وات را بر روی یک نفربر ارتش زمینی ارتش آمریکا نصب کرده است. وی این اقدام را چالشی متفاوت برای قرار دادن سلاح لیزری بر روی پلتفرم های کوچکتری مانند جت جنگی می داند و دستیابی به چنین فناوری ای را بسیار هیجان انگیز توصیف می کند.
این سلاح های لیزری در حال حاضر آماده ی راه اندازی و بهره برداری هستند و می توانند بر روی هواپیماها، کشتی ها و وسایل نقلیه ی زمینی مورد استفاده قرار گیرند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *