شکسته شدن رکورد توان پردازشی توسط کامپیوتر کوانتومی IBM

شکسته شدن رکورد توان پردازشی توسط کامپیوتر کوانتومی IBM
  • 1396/8/21
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پس از آن که کامپیوترهای کوانتومی معرفی شدند، شرکت های مطرح در حوزه ی فناوری در سراسر دنیا در رقابتی تازه، تلاش خود را برای ساخت قدرتمندترین رایانه ی جهان آغاز نمودند.

گویا آی تی – در میان این شرکت ها، کمپانی IBM اخیراً توانسته است کامپیوتر کوانتومی جدیدی را طراحی کرده و مورد آزمایش قرار دهد که دارای قابلیت های بیشتری نسبت به نمونه های طراحی شده توسط رقبای این شرکت است. توان پردازشی پردازنده ی کامپیوتر طراحی شده توسط IBM 50 کیوبیت است. تا پیش از این بیشترین توان پردازش در کامپیوترهای کوانتومی مربوط به شرکت های اینتل و IBM بود و توانی برابر با ۱۷ کیوبیت داشت. لازم به ذکر است که کیوبیت واحد اندازه گیری سرعت پردازنده های کوانتومی می باشد.

شرکت IBM اعلام کرده است که در آینده ی نزدیک امکان دسترسی به این کامپیوتر از طریق فضای ابری برای کاربران برقرار خواهد شد. البته این شرکت قصد دارد در مرحله ی نخست قرار دادن این کامپیوتر در اختیار کاربران تنها ۲۰ کیوبیت از توان پردازشی آن را به کار گیرد و به تدریج دسترس آنان را به این پردازشگر افزایش دهد.
گفتنی است که تا کنون بیشتر از ۶۰ هزار کاربر از دانشگاه‌ ها، دبیرستان ها و مراکز خصوصی مختلف به کامپیوترهای کوانتومی شرکت IBM دسترسی داشته اند. تا به امروز بیش از ۱٫۷ میلیون آزمایش و ۳۵ مقاله ی علمی با استفاده از کامپیوترهای این شرکت به انجام رسیده و منتشر شده اند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *