کدام یک سریعترند؛ فایرفاکس کوانتوم یا کروم؟

کدام یک سریعترند؛ فایرفاکس کوانتوم یا کروم؟
  • 1396/9/1
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بالأخره و پس از مدتها، موزیلا نسخه جدیدی از مرورگر خود را با نام فایرفاکس کوانتوم برای عموم کاربران منتشر کرد. موزیلا با افتخار اعلام کرده که فایرفاکس کوانتوم از گوگل کروم بسیار سریعتر است و نیز مدعی شده که موتور این مرورگر قدرتمند، روند بارگذاری صفحات وب را دو برابر سریعتر از مرورگر پرچمدار گوگل انجام می‌دهد و حتی میزان مصرف انرژی آن نیز ۳۰ درصد کمتر است. اما آیا این ادعاها صحت دارد؟

گویا آی تی – این ادعاها باعث شد تصمیم بگیریم آزمایشهایی طراحی کنیم تا در شرایطی کاملاً مشابه ( لپ تاپ Dell XPS13 با ویندوز۱۰ و پردازنده CORE i7 و رم ۱۶ گیگابایتی) مشخص کنیم کدام یک از مرورگرها عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد.

۱- بنچمارک آزمایشهای ترکیبی

در اولین آزمایش، مجموعه ای ۶ تایی از کارهای پایه ای و پرکاربرد در صفحات وب را به منظور شبیه سازی امور روزمره در پوشش جاوا اسکریپت و HTML5 روی هر دو مرورگر امتحان کردیم. فایرفاکس کوانتوم برنده شد و نمره ۴۹۱ را به دست آورد درحالی که کروم نتوانست نمره ای بیش از ۴۶۰ را کسب کند. اما این همه ماجرا نبود. در این آزمایش مشاهده شد که فایرفاکس به طور قابل توجهی در Organize Album و Explore DNA بهتر عمل می‌کند و در مقابل کروم در زمینه تقویت عکس و یادداشتهای محلی بهتر از رقیب ظاهر شد و این، نشان دهنده این مطلب است که هر یک دارای نقاط ضعف و قوت متفاوتی هستند.
در آزمایش دیگری متشکل از پیشرفته ترین برنامه های وب و با استفاده از jetstream1.1 نیز فایرفاکس موفق به کسب نمره ۱۸۳٫۱ شد در حالی که کروم نمره ۱۷۸٫۴ را به دست آورد. همچنین در آزمایش دیگری که بر مبنای عملکردهای خاص جاوا اسکریپت مانند عملیات ریاضی، رشته ها و آرایه ها انجام شد، کروم برخلاف آزمایش قبل بهتر از رقیب ظاهر شد.

۲- زمان شروع مرورگر

برای اندازه گیری زمان بازکردن و بستن پنجره ها، از PassMark AppTimer استفاده کردیم و ۵۰ برنامه مختلف را باز کرده و سپس بستیم که باز هم فایرفاکس کوانتوم با میانگین زمان ۰٫۲۸۷ ثانیه و کروم با میانگین زمان ۰٫۳۰۲ ثانیه پیروز شد.

۳- مصرف حافظه رم

برای مشخص شدن این موضوع که کدام مرورگر رم کمتری مصرف می‌کند ما لیستی از ۱۰ وبسایت محبوب را جمع آوری کرده و هر کدام را در برگه ای جداگانه در مرورگر باز کردیم و با نظارت Task Manager ویندوز پس از گذشت ۵ دقیقه نتایج را بررسی کردیم. نتایج تقریباً نزدیک به هم بود اما ادعای موزیلا درست از آب در نیامد و کروم با صرف رم کمتری (به طور میانگین ۱۲۶٫۳ مگابایت) نسبت به فایرفاکس کوانتوم (به طور میانگین ۱۴۵٫۳ ) برنده شد. البته گفتنی است در همین آزمایش وقتی برگه های بیشتری (در حدود ۳۰ برگه) باز کردیم، ورق برگشت و فایرفاکس کوانتوم به طور متوسط ۳۸۸۳ مگابایت و کروم ۴۱۵۱٫۳ مگابایت را به خود اختصاص داد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *