موس اپتیکال بهتر است یا موس لیزری؟ بررسی تفاوت و امکانات

موس اپتیکال بهتر است یا موس لیزری؟ بررسی تفاوت و امکانات
  • 1396/9/4
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

استفاده از موس در هر صورتی اجتناب نا پذیر است و به همین دلیل در تمامی فروشگاه های مربوط به لپتاپ و کامپیوتر، محال است با انواع و اقسام موس ها رو به رو نشویم. اما به طور کلی، تمامی موس ها به دو نوع اپتیکال و لیزری قابل تحویل هستند. در این نوشته به شما خواهیم گفت که از میان این دو نوع موس، کدام یک به نسبت دیگری بهتر است.

موس های اپتیکال

موس های جدیدی که ما استفاده می کنیم دوربین دارند، دوربینی با رزولوشن پایین. در واقع این موس ها برای آن که کار ما را راه بیندازند، از سطح زیرین خود عکاسی می کنند. تصاویری که توسط دوربین های موس ها گرفته می شود مبدل به داده هایی برای ردیابی مکان فعلی شان بر روی سطحی که روی آن به کار گرفته شده اند می شوند.
موس هایی که آن ها را با عنوان موس های اپتیکال می شناسیم یک نور قرمز، و گاه آبی، را بر روی سطحی که روی آن به کار گرفته می شوند می اندازند. سنسوری که در موس ها به کار گرفته شده، یعنی سنسور CMOS، این نور قرمز یا آبی رنگ را جمع می کند و درصدد تبدیل آن به به یک جریان الکتریکی برمی آید. این داده ها پس از این تبدیل به ۰ و ۱ می شوند و نتیجتاً ثبت ۱۰ هزار تصویر در هر ثانیه را به همراه دارند. در واقع این تصاویر برای آن اند که محل دقیق موس مشخص شود. نتیجه ی بررسی این تصاویر این است که محل دقیق موس در ۱ تا ۸ میلی ثانیه به کامپیوتری که موس به آن وصل است ارسال می گردد.

موس های لیزری

نخستین بار در سال ۲۰۰ بود که کمپانی لوجیک موس لیزری روانه ی بازار کرد. موس لیزری به جای LED های مادون قرمز، از لیزر مادون قرمز استفاده می کند. این نور، بدون آن که به چشم انسان آسیبی وارد سازد، این امکان را برای موس فراهم ساخت که با استفاده از یک پرتو بالاتر بتواند حساسیت بیشتری داشته باشد. در واقع یگانه مزیت موس های لیزری بر موس های اپتیکال همین حساسیت بالای آن هاست، هر چند که این امر برای گیمرها تفاوت آن چنانی ندارد.

موس لیزری در برابر موس اپتیکال

برای آن که تفاوت موس های اپتیکال و لیزری را به صورت انضمامی نشان دهیم می توانیم از یک مثال بهره گیریم. فرض کنید قرار است از موس خود بر روی یک سطح شیشه ای استفاده کنید. اگر تا کنون از موس های اپتیکال استفاده کرده باشید، احتمالاً اکنون در ذهن خود مطمئن اید که نمی توان از موس بر روی سطح شیشه ای استفاده کرد. البته که این فرض شما درست است، منتها صرفاً برای موس های اپتیکال. در واقع موس های لیزری قادر به تشخیص ناهمواری های بیشتری هستند و لذا می توانند در هر شرایطی فعالیت کنند، حتی روی شیشه. چرا که شیشه آن گونه که به نظر می رسد صاف و صیقلی مطلق نیست بلکه از برخی برآمدگی ها و ناهمواری ها برخوردار است که در این بین، تنها موس لیزری است که می تواند این برآمدگی ها را تشخص دهد و حتی بر روی سطوح شیشه ای نیز مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه آن که موس های لیزری را در هر مکانی می توان مورد استفاده قرار داد، اما از موس های اپتیکال بر روی پدهای موس و در کل بر روی مکان ها و سطوح غیر شیشه ای می توان استفاده کرد. البته که استفاده از موس بر روی سطوح شیشه ای اتفاقی نیست که برای همگان رخ دهد، اما مثال خوبی است که تفاوت موس های اپتیکال و شیشه ای را بهتر و بیشتر درک کنیم.
از جمله مشکلات مربوط به موس های لیزری دقت بیش از اندازه ی آن ها در جمع آوری اطلاعات سطحی است که بر روی آن مورد استفاده قرار گرفته اند. در واقع به سبب حساسیت بسیار بالای این موس ها، آن ها توانایی احساس ریز ترین برآمدگی ها را نیز دارند و به همین دلیل، زمانی که کاربر خواهان استفاده از نشانگر موس در محلی مشخص است، این موس ها نمی توانند به طور دقیق آن محل را نشان دهند و این امر بیشتر برای کسانی که کارشان با جزئیات است و مثلاً با نرم افزارAdobe Illustrator است آزار دهنده می باشد.
برای از بین بردن این مشکل، می بایست از پدهایی که سطح شفاف و صیقلی ای ندارند استفاده کرد و یا آن که حساسیت موس مورد نظر کم شود چرا که حساسیت کمتر به معنای دقت بالاتر می باشد.

کدام نوع موس انتخاب شود؟

انتخاب میان این دو موس، به شرایط، مثلا کاربرد و محیطی که در آن موس مورد استفاده قرار می گیرد، وابسته است. به عنوان مثال، کسانی که به دنبال موس های شرکت لوجیتک می روند عموماً به دنبال موس لیزری مخصوص بازی هستند. این افراد اگر به دنبال موس لیزری هستند به سبب آن است که از بهترین پایه موس ها جهت افزایش سطح ناهمواری استفاده می کنند و به هیچ عنوان نمی خواهند شاهد خطا در کارکرد موس باشند.
کمپانی ریزر نیز چند نوع موس لیزری برای بازی ارائه کرده است که البته این امر به سبب آن است که از موس لیزری می توان در کوتاه ترین زمان، سریع ترین حرکات را در حین بازی انجام داد.
در کل، در هر سطحی می توان از موس های لیزری استفاده کرد، حتی می توان آن ها را روی پا قرار داد و به این گونه کار خود را انجام داد. اما خب این موس ها به نسبت موس های اپتیکال از قیمت بالایی برخوردار اند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *