۵ مرحله برای طراحی یک استراتژی موثر برای فعالسازی مجدد مشترکان غیرفعال ایمیل مارکتینگ

۵ مرحله برای طراحی یک استراتژی موثر برای فعالسازی مجدد مشترکان غیرفعال ایمیل مارکتینگ
  • 1396/9/4
  • مهدی پیوندی
  • 0

فعالان دنیای بازاریابی همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود و تقویت برنامه های ایمیل مارکتینگ خود هستند. در عین حال، بهینه سازی فقط به افزایش نرخ بازشدن، نرخ کلیک و نرخ تبدیل محدود نمی شود. بهینه سازی مستلزم بررسی دقیق مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ و پیداکردن فرصت ها و راهکارهایی برای فعالسازی مجدد آن دسته از اعضا است که منفعل شده و تعاملی با شما ندارند. شانس تبدیل این مشترکین در غالب موارد بیشتر از مشترکان جدید است؛ مخصوصاً اگر قبلاً از شما خرید کرده باشند. به علاوه، باید به این نکته هم اشاره کرد که فعالسازی اعضای کنونی همیشه از جذب مشترکان جدید مقرون به صرفه تر است. اما چگونه می توان مشترکان منفعل را دوباره فعال کرد؟ ما در این مطلب از سلسله مطالب آموزش ایمیل مارکتینگ گویا آی تی به موارد مهمی اشاره می کنیم که در هنگام تهیه و توسعه استراتژی فعالسازی مجدد کاربران غیرفعال خود باید آنها را پیاده کنید:

 

  1. تحلیل اطلاعات: دقیقاً مشخص کنید که کدام مشترکان تعامل دارند و کدام ها هیچ عکس العملی را از خود نشان نمی دهند. ابزارها و نرم افزارهای مبتنی بر وب ایمیل مارکتینگ می توانند بر اساس میزان تعامل تک تک مشترکان (بازکردن ایمیل، کلیک، خرید) به صورت دوره ای گزارش های دقیقی را در اختیار شما قرار بدهند. بر اساس داده ها و آماری که دریافت می کنید مشترکان خود را ارزیابی کنید.

 

  1. تعیین معیار برای مشترکان غیرفعال: پس از تحلیل اطلاعات، تصمیم بگیرید که می خواهید تا چه دوره ای از انفعال را به عنوان غیرفعال قلمداد کنید. آیا می خواهید مشترکانی را فعال کنید که در ۹۰ روز گذشته فعالیتی را از خود نشان نداده اند، یا ۶ ماه، ۱۲ و یا ۱۸ ماه؟ سپس این گروه از مشترکان خود را در یک گروه جدید بخش بندی کنید.

 

  1. حفظ Sender Reputation یا شهرت فرستنده: ارسال مستمر ایمیل به گروهی که هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهند به راحتی می تواند تاثیر نامناسبی روی نرخ تحویل (deliverability) شما بگذارد. این اعضای منفعل ایمیل های شما را باز نکرده و در آنها کلیک نمی کنند و این انفعال همان چیزی است که شهرت تان را در نزد سرویس دهنده های ایمیل تحت تاثیر قرار می دهد و برای شما مشکل آفرین می شود. لذا برای ارسال ایمیل به گروه های غیرفعال باید محتاطانه عمل کنید. در همین راستا بهتر است که از یک روش دیگر هم برای فعالسازی مشترکان غیرفعال خود استفاده کنید و بازه زمانی ارسال ایمیل های فعالسازی مجدد را طولانی تر کنید. به علاوه، لازم است که سلامت لیست خود را بررسی کنید و ایمیل های نامعتبر، حذف شده و بلا استفاده و همچنین تله های اسپم را حذف کنید.

 

  1. امتحان کنید: اولین قدم این نیست که کاری کنید تا کاربر از شما خرید کند؛ اولین مرحله این است که کاری کنید تا ایمیل شما باز شود، دیده شود و … ! بنابراین همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذارید و عناوین و آیتم های محتوایی مختلف را تست کنید. اگر به دنبال آن هستید که توجه مشترک غیرفعال را به خود جلب و وی را دوباره فعال کنید، عنوان و محتوای ایمیل شما باید نسبت به ایمیل های معمول متفاوت باشد. در همین راستا می توانید شخصی سازی به کمک اسم کوچک مخاطب یا اشاره و توجه به خریدهای قبلی وی را تست کنید. هنگامی که می خواهید بهترین پیشنهادات را امتحان کنید، یک گروه کنترل تعیین کنید و مشوّق های مختلف را روی گروه های کوچکتر تست کنید. پیش از ارسال یک پیشنهاد برای کل گروه منفعلان، نتایج تست های خود را ارزیابی کنید. پیدا کردن الگو، پیام و پیشنهاد مناسب مستلزم انجام تست های دقیق و حساب شده است.

 

  1. پیگیر باشید: چنانچه بعد از ارسال اولین پیام فعالسازی باز هم این دسته از اعضای شما قلاب را گاز نگرفتند تعجب نکنید. به خاطر داشته باشید که هنوز هم باید با تمامی ایمیل های دیگری که در اینباکس آنها موجود است رقابت کنید و این گروه بنا به دلایلی علاقه کمتری به شما دارد. لذا مجموعه ای از ایمیل های فعالسازی را آماده کنید و از عناوین و پیشنهادات مختلف بهره بگیرید. چه بسا با مشاهده تعامل آنها پس از ۶۰ یا حتی ۹۰ روز بعد از ارسال اولین ایمیل فعالسازی شگفت زده شوید.

به عنوان مثال، عنوان اولین پیام شما می تواند چیزی شبیه به این باشد:

«سلام فلانی! دلمان برای شما تنگ شده: از کد تخفیف ۱۲۳۴۵۶ استفاده کنید»

و پیام دوم:

«سلام فلانی، ۵ کالای خاص فقط برای شما!»

 

به طور کلی لازم است که همیشه به خاطر داشته باشید که امروزه مشترکان ایمیل مارکتینگ بیش از پیش به دنبال محتوای شخصی سازی شده و خاص خودشان هستند. اگر واقعاً به دنبال فعالسازی مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ خود هستید و می خواهید که با آنها رابطه ایجاد کنید باید امتحان کردن عناوین، پیشنهادات و آیتم های محتوایی مختلف را پیوسته و به طور مرتب امتحان کنید و تا جایی که امکان دارد آنها را برای تک تک مشترکان خود اختصاصی تر و منحصر به فردتر کنید. در کنار اینها در نهایت می توانید از مشترکان خود بخواهید تا تنظیمات اشتراک ایمیل خود را به روز کنند تا تکلیف خود را با آنها بدانید. در عین حال به خاطر داشته باشید که فعالسازی مجدد تنها به واسطه ارسال پیشنهادات خاص انجام نمی پذیرد. با بهره گیری از آمیزه ای از محتوای سودمند و مرتبط با فروش می توانید کاری کنید که مشترکان تان به تعامل مجدد و حفظ ارتباط خود با برند شما علاقمند شده و تمایل پیدا کنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *