توصیه هایی که هنگام خرید ماشین باید به آنها توجه شود

توصیه هایی که هنگام خرید ماشین باید به آنها توجه شود
  • 1396/9/5
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

البته که به هنگام خرید خودرو رعایت برخی نکات برای خرید یک خودروی سالم و بدون نقص الزامی است. اما در این بین، برخی نکات نیز وجود دارند که می بایست به هنگام تحویل خودرو رعایت شوند تا در این مرحله نیز مشکلی وجود نداشته باشد. در ادامه نگاهی به این نکات خواهیم داشت.

۱- خودرو را بعد از ظهر تحویل نگیرید

به هیچ وجه بعد از ظهر و غروب خودروی خود را تحویل نگیرید. چشمان شما در صبح و ظهر است که می تواند به خوبی خط و خش ها و هرگونه مشکل بر روی بدنه ی خودرو را تشخیص دهد. بنابراین حتی اگر از سوی نمایندگی و یا نمایشگاه برای ساعتی از بعد از ظهر با شما تماس گرفته شد، حتماً زمان تحویل خودرو را به صبح و یا ظهر فردا موکول کنید.

 

۲- مدت زمانی کافی برای تحویل خودرو در نظر داشته باشید

سوای ساعتی که خودرو را تحویل می گیرید، مدت زمانی هم که صرف تحویل خودرو می شود برای تشخیص عیب و ایرادها مهم است. سعی کنید به گونه ای برنامه ریزی داشته باشید که به هنگام تحویل خودرو عجله نداشته باشید تا بتوانید بدون عجله تمامی قسمت های خودرو را بررسی کنید. عموم مشکلاتی که در هنگام تحویل خودرو پیش آمده اند به سبب عجله ی خریدار بوده اند.

۳- بررسی بدنه و رنگ خودرو

حال که به دو نکته در باب زمان تحویل و مدت زمان تحویل اشاره کردیم، بهتر است به برخی نکات دیگر نیز اشاره ای داشته باشیم. زمانی که در صبح یا ظهر بدون عجله به خودروی خود دقت کردید، بایستی در اولین گام بدنه ی خودرو و رنگ آن را مورد بررسی قرار دهید. در بررسی خود از بدنه و رنگ می بایست دو نکته را حتماً پیش چشم داشته باشید: نخست آن که رنگ و خط و خش بایستی با دقت بررسی شوند و دوم آن که بایستی دقت زیادی صرف بررسی ضربه ها و دیگر آسیب هایی که ممکن است بر روی بدنه وجود داشته باشند کنید.
نکته ای دیگر که در ارتباط با رنگ خودرو باید در نظر داشته باشید این است که گاه ممکن است اثری از رنگ بر روی شیشه ها نیز وجود داشته باشد. پس در حالی که نشسته اید و با دقت در حال بررسی بدنه هستید، به شیشه ها نیز دقت کنید و ببینید آیا نقطه ای یا لکه ای از رنگ بر روی آن ها باقی مانده یا خیر.
در آخر نیز با دقت سپر و گلگیرها را بررسی کنید تا مبادا اثری از تو رفتگی، خط و خش و یا زنگ زدگی های بزرگ در آن قسمت ها وجود داشته باشد.

 

۴- بررسی دیگر قسمت های خارجی خودرو

پس از بررسی بدنه و رنگ خودرو، این بار نوبت بررسی درها، صندوق عقب و دیگر قسمت های این گونه است. درب صندوق عقب، درب باک، کاپوت و درهای خودرو را یک به یک باز کنید و کارکردشان را بررسی نمایید. به روان بودنشان، به سر و صدایشان و به هر چیزی که گمان می کنید یک درب طبیعی می بایست داشته باشد دقت کنید. اگر خودرو نو باشد، هیچ گونه اختلال کوچکی در باز و بسته شدن درها نباید وجود داشته باشد.

 

۵- بررسی امکانات داخلی خودرو

اگر هیچگونه مشکلی در قسمت خارجی خودرو ندیدید، نوبت به بررسی قسمت داخلی خودرو می رسد. برای بررسی قسمت داخلی خودرو ابتدا باید در درون آن قرار بگیرید و با دقت و وقت بیشتری به بررسی بپردازید. نخستین چیزی که باید مورد بررسی قرار گرفته شود، بالا و پایین شدن شیشه ها است. برای این کار تمامی شیشه ها را کاملاً پایین برده و کاملاً هم بالا ببرید تا از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید.
پس از این حتماً کیلومتر شمار را چک کنید. بدیهی است که خودروی نو نمی بایست کیلومترشمار اش روی ۱۰۰ کیلومتر باشد!
پس از بررسی شیشه ها و کیلومتر شمار، می بایست به دنبال بررسی کولر، چراغ ها، آمپر و سایر مسائل از این قبیل باشید. حتماً کارکرد صندلی ها و اهرم های هر یک آن ها را نیز بررسی کنید. برای بررسی این مورد، بهتر است چندین بار اهرم ها را تست کنید تا در صورت مشکل، سریعاً رفع شود.
دیگر امکانات را هم می توانید با سرعت بیشتری بررسی کنید.

 

۶- بررسی چراغ های خودرو

پس از تست قسمت های داخلی خودرو، باید چراغ ها را هم تست کنید. چراغ های جلو، عقب، راهنما و همچنین چراغ های داخل خودرو.

۷- بررسی قسمت فنی

اکنون نوبت به بررسی داخل کاپوت رسیده است. برای بررسی این قسمت حتماً هم به صورت خاموش و هم به صورت روشن قسمت های زیر کاپوت را زیر نظر بگیرید. نخستین چیزی که می بایست حتماً به آن دقت شود نبود هرگونه لکه ی روغن در آن قسمت است. افزون بر این، هر یک از قسمت های رادیاتور، آب پاش روغن ترمز و … نیز باید با دقت مورد توجه قرار گیرند.
پس از این خودرو را روشن کنید و به صدای آن نیز توجه نمایید. صدا باید هیچگونه صدای اضافی نداشته باشد. در آخر باتری ها را هم مورد بررسی قرار دهید و برای باتری های اسیدی به مقدار هر سلول دقت کنید.

۸- بررسی متعلقات خودرو

به وجود متعلقات خودرو همچون زاپاس، کلید زاپاس و … هم دقت کنید. البته هم به وجودشان و هم به سالم بودنشان.

۹- برخی نکات دیگر

• پس از بررسی خودرو، یک فهرست به شما داده می شود که شما با امضای آن تأیید می کنید که قسمت های فهرست شده هیچگونه مشکلی ندارند. بهتر است یک به یک موارد را بخوانید و سپس امضا کنید.
• به خاطر داشته باشید که توضیح شیوه ی استفاده از امکانات خودرو بر عهده ی متخصصان نمایندگی است.
• مدارک هر خودرو باید ظرف مدت ۲۰ یا ۳۰ روز به دست راننده برسند.
• این نیز مهم است که برای نصب پلاک نمایندگی، شما نباید هیچگونه هزینه ای پرداخت کنید.
• حتماً در همان محوطه کمی با خودرو رانندگی کنید.
• در آخر آن که سعی کنید تنها نروید و یک همراه داشته باشید. دو نفره بررسی کردن بهتر از یک نفره بررسی کردن است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *