آیا ایمیل مارکتینگ شما برای آینده آماده است؟

آیا ایمیل مارکتینگ شما برای آینده آماده است؟
  • 1396/9/8
  • مهدی پیوندی
  • 0

کارشناسان بر این باورند که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در دنیای ایمیل مارکتینگ تحول عظیمی را ایجاد خواهند کرد. از کمپین های خودران گرفته تا درک رفتار مشتری، هیجان و هیاهو در این حوزه بالا گرفته است. اما آیا تکنولوژی بازاریابی شما در حد و حدودی هست که از قافله عقب نمانید؟

 

روبات ها در راهند!

استیوِن هاکینگ، اِلِن ماسک و بیل گِیتس، همگی بارها اعلام کرده اند که هوش مصنوعی یکی از بزرگترین تهدیدهایی است که تاکنون بشر با آن مواجه شده است. پس چرا ماشین هایمان را از کنسرو پر نمی کنیم و به کوه پناه نمی بریم؟

زیرا هنگامی که بازاریاب ها از هوش مصنوعی سخن می گویند، منظورشان آن نوع از روبات های ترسناک شبه انسان نیست که در فیلم های علمی تخیلی می بینیم. آنها از یک تکنولوژی صحبت می کنند که بدون دخالت انسان می تواند از تجربه های گذشته «یاد» بگیرد و رفتارش را بر اساس دانسته های خود جرح و تعدیل کند.

اگرچه این تکنولوژی هنوز مراحل اولیه خود را سپری می کند، اما این پتانسیل را دارد که منشأ مزایای عظیمی برای ایمیل مارکتینگ باشد.

 

هنگامی که هوش مصنوعی با ایمیل مارکتینگ تلاقی پیدا می کند

شاید بپرسید که چرا باید از هوش مصنوعی در ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟ ایمیل مارکتینگ به دلیل سادگی و ظرفیتی که برای شخصی سازی دارد جایگاه خود در خط مقدم نوآوری را حفظ کرده و با ارائه بالاترین میزان بازگشت سرمایه در میان تمامی کانال های بازاریابی (۱۲۲ درصد در سال ۲۰۱۶ میلادی)، از میان همه انتقاداتی که به آن شده به سلامت عبور کرده است.

در سالهای اخیر چندین نوآوری مهم انجام گرفته که به حفظ جایگاه ایمیل مارکتینگ کمک شایانی کرده است. دو مورد از مهم ترین آنها عبارتند از اتوماسیون و بخش بندی مشترکان.

اتوماسیون به بازاریاب ها اجازه می دهد تا ایمیل های خود را به نحوی برنامه ریزی کنند که بر اساس محرک های رفتاری (مثلا تعاملات مختلف با وبسایت) به طور خودکار به مخاطب ارسال شوند.

یکی از نمونه های رایج اتوماسیون، لینک تایید ثبت نام است که پس از آنکه یک کاربر فرم ثبت نام را تکمیل می کند به طور خودکار آن را دریافت می کند. علاوه بر این، می توانید از اتوماسیون برای فعالسازی مجدد کاربرانی که صفحه ای از وبسایت شما را مشاهده کرده اند یا یادآوری به مشتریانی که پیش از تکمیل خرید کار خود را نیمه تمام رها کرده اند بهره برداری کنید.

دومین مورد -یعنی بخش بندی مخاطبان- قفل یکی از بزرگترین مزایای ایمیل مارکتینگ، یعنی شخصی سازی را باز می کند. تقسیم بندی مشتریان بر اساس رفتار و علایق شان به شما اجازه می دهد که پیام رسانی خود را هدفمندتر و متناسب تر کنید.

ایمیل های متناسب تر دارای نرخ بازشدن، کلیک و تبدیل بالاتری هستند. یک تحقیق نشان می دهد که ایمیل های ترویجی شخصی سازی شده باعث یک افزایش ۲۹ درصدی در نرخ بازشدن منحصر به فرد و یک افزایش ۴۱ درصدی در نرخ کلیک می شوند.

 

آتیه هوش مصنوعی

اتوماسیون و بخش بندی هر دو ابزارهای بسیار سودمندی هستند که به بازاریاب ها کمک می کنند تا ایمیل های بهتری را ارسال کند. اما در حال حاضر بیشتر به صورت دستی انجام می شوند: به تست های عملکردی بازاریاب ها وابسته اند، از نتایج حاصله بینش پیدا می کنند و به تغییرات مورد نیاز را تدریج اعمال می کنند.

عنصر انسانی این فرآیند باعث می شود که وقتگیر بوده و عاری از اشتباه و خطا نباشد.

هوش مصنوعی به تدریج می تواند انسان را به کلی از این معادله خارج کند و با اجرای سریع تر و دقیق تر این فرآیندها در یک مقیاس بسیار بزرگتر باعث بهینه سازی آنها خواهد شد.

به عنوان مثال، بر اساس یک گزارش، یکی از برندهایی که در عرضه پوشاک زنانه فعالیت می کرد تبلیغات دیجیتال خود را به یک هوش مصنوعی سفارشی تحت عنوان «آلبِرت» سپرد و به این وسیله در همان اولین ماه یک افزایش بازگشت سرمایه ۵۰ درصدی را تجربه کرد.

استفاده از این گونه از تکنولوژی هنوز آنچنان فراگیر نشده است، اما این به معنی عدم پیشرفت در این حوزه نیست. به عنوان مثال اگر بخواهیم به چند نمونه موفق در این زمینه اشاره کنیم می توانیم از موارد زیر نام ببریم:

  • ابزاری که وبسایت Phrasee در اختیار کاربران قرار می دهد، از هوش مصنوعی برای تولید و بهینه سازی متن ایمیل استفاده می کند
  • Conversica یک دستیار فروش مجازی است که بر اساس رفتاری که مشاهده می کند ایمیل های مشتری پرور ارسال می کند
  • Automizy به طور خودکار بهترین زمان ارسال را مشخص می کند و به طور همزمان می تواند سه نسخه از هر ایمیل را تست کند

 

انتظارات و توقعات مصرف کنندگان رو به رشد است

در یک چیز هیچ تردیدی وجود ندارد: زمان برای بازاریابانی که این نوآوری ها را نادیده می گیرند و همچنان به روشهای قدیمی تکیه می کنند به سرعت در حال گذر است.

رقابت در اینباکس مشتریان سهمگین است؛ بر اساس یک گزارش، یک کارمند معمولی در هر روز ۱۲۱ ایمیل دریافت می کند.

ارسال ایمیل در مقیاس کلان ارزان و آسان است و غالباً توسط کسب و کارهایی که بر این باورند که ارسال عمده بهترین راهکار است مورد سوءاستفاده قرار می گیرد.

این وضعیت توقع مصرف کنندگان را بالاتر برده است. یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۶ میلادی انجام گرفت نشان داد که ۶۷ درصد از کاربران به محض اینکه یک ایمیل نامطلوب دریافت کنند اشتراک خود را لغو خواهند کرد. مشتریان از وقت یا انرژی خود مایه نمی گذارند تا چیزی را بررسی کنند که شاید به آنها ربطی پیدا کند.

خوشبختانه، فعالان دنیای بازاریابی به تدریج در حال رسیدن به این درک هستند که موفقیت کمپین های ایمیلی نه به تلاش بیشتر، بلکه به تلاش هوشمندانه تر وابسته است. در طول یک تحقیق از ۱۵۰ نفر از مدیران ارشد شرکتهای مختلف در پنج کشور نظرسنجی انجام گرفت . در نهایت آشکار شد که ۶۸ درصد از آنها در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می کنند یا برای استفاده از آن برنامه ریزی کرده اند. تقریباً ۶۰ درصد از آنها نیز بر این باور بودند که شرکتها به زودی برای موفقیت باید در زمینه بهره برداری از هوش مصنوعی با یکدیگر به رقابت بپردازند.

به بیان دیگر، کسب اطمینان از اینکه تکنولوژی بازاریابی شما بازگشت سرمایه ای که ظرفیت تحقق آن را دارد محقق می کند هیچ گاه تا به این حد مهم و ضروری نبوده است.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *