فرصت یک هفته‌ای برای خرید آیفون‌های قاچاق

فرصت یک هفته‌ای برای خرید آیفون‌های قاچاق
  • 1396/9/9
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

فاز دوم اجرای طرح ملی رجیستری قرار است از ۱۴ آذر ماه با اعمال سیاستهای سلبی از واردات گوشیهای موبایل قاچاق به کشور جلوگیری کند و در گام نخست به سمت تجهیزات تولیدی “اپل” برود.طرح ملی ثبت شناسه گوشیهای تلفن همراه یا همان “رجیستری” از ۲۸ مهر ماه سال جاری در قالب فاز نخست اجرا شد تا شناسه گوشیهای فعال در کشور را وارد سامانه گمرک کند.

گویا آی تی – این طرح به دنبال مقابله با قاچاق ۹۵ درصدی گوشیهای موبایل به کشور است و می‌خواهد با ثبت شناسه گوشیهای وارداتی در سامانه گمرک، اجازه فعالیت به اجناس قاچاق را ندهد.

روال کار هم به این شکل است که سامانه تدارک دیده شده توسط گمرک، دسترسیهایی را نیز برای سایر بخشها نظیر اپراتورهای تلفن همراه به وجود آورده تا هر زمان گوشی قاچاق به دنبال اجازه استفاده از خدمات ارتباطی را داشت، این مجوز از سوی اپراتورهای تلفنی نظیر همراه اول، ایرانسل و رایتل به آن ندهد.

فارغ از جزییات اجرا و معماری این طرح، قرار بود پس از اجرای فاز نخست در مدت زمان کوتاهی فاز دوم استارت زده شود اما اکنون با تأخیر بیش از یک و نیم‌ماه هنوز این طرح وارد اجرای فاز بعدی نشده است.

آیفون قاچاق

با توجه به اینکه پیش از این مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بودند که هنوز هیچ ثبت سفارش واردات رسمی برای آخرین مدل گوشی اپل در کشور صورت نگرفته و از این حیث استفاده از آیفون X (آیفون ۱۰) در کشور امکانپذیر نیست، پیش‌بینی اغلب فعالان بازار موبایل و رسانه‌ها این بود که دولت و حاکمیت در زمان آغاز اجرای فاز دوم طرح ملی رجیستری به سراغ برند “اپل” می‌رود.

حال با گذشت تأخیری به نسبت چشم‌گیر، دقیقا دولت تجهیزات این برند امریکایی را مورد خطاب قرار داده و به مردم هشدار داده که از ۱۴ آذر ماه جاری، تولیدات اپل مشمول رجیستری می‌شود.

چنین اطلاعیه‌ای به معنای دقت در خرید تجهیزات و محصولات این برند است زیرا اگر به شکل قاچاق وارد کشور شده باشد، امکان استفاده از آن وجود ندارد و تا زمانیکه هزینه گمرکی و مالیات آن پرداخت نشود، کاربردی نخواهد داشت.

حال با گذشت این مدت زمان، محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بار دیگر با تأکید بر اینکه ۹۵ درصد واردات گوشیهای موبایل به کشور از طریق مبادی قاچاق است که این موضوع ضرر سالانه هزار میلیارد تومان برای گمرک را در پی دارد، اظهار کرد: درآمد سالیانه گمرکی کشور ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که پیش‌بینی کردیم این رقم در سال جاری به ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد که قطعا یکی از بخشهای تأثیرگذار در تحقق این رقم، واردات گوشیهای موبایل است.

 

دلایل اجرای رجیستری

 

وی درباره اهمیت اجرای رجیستری برای ساماندهی واردات گوشیهای تلفن همراه به کشور گفت: از دو بعد اجرای این طرح ضرورت دارد یکی اینکه اقلام حوزه الکترونیک در بدو ورود به کشور توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا سازمان انرژی اتمی از نظر تأثیری که برسلامت بدن دارند، چک می‌شوند که این نظارت بر محصولات قاچاق وجود ندارد.

وی افزود: نکته دیگر هم اینکه به واسطه قاچاق، کسب‌وکار نامشروعی در کشور شکل می‌گیرد که اقتصاد غیرشفاف و ناسالم را به وجود می‌آورد؛ در حالیکه تعرفه گمرکی برای گوشیهای موبایل در حداقل ممکن و پنج درصد است اما با واردات قاچاق، درآمدهای بیت‌المال پایمال می‌شود.

وزیر ارتباطات درباره تأخیری که از اجرای فاز اول تا دوم ایجاد شده و اینکه آیا برنامه زمانبندی مشخصی برای اعمال سیاستهای رجیستری بر برندهای گوشی تلفن همراه وجود دارد؟، نیز گفت: قطعا برنامه زمانبندی مشخصی وجود دارد و همانطور که می‌دانید در فاز اول به سمت ثبت شناسه پنج درصد گوشی که از مبادی رسمی، ۹۵ درصد گوشی که به صورت غیررسمی وارد کشور شدند و نهایتا گوشیهایی که در حال حاضر در شبکه اپراتورهای تلفن همراه فعال است، رفتیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه در فاز اول باید یکبار کلیه گوشیهای فعال در کشور را ثبت می‌کردیم، یادآور شد: در فاز دوم، اعمال مرحله‌ای طرح رجیستری از برند “اپل” آغاز می‌شود و بیش از ۴۵ روز تا اعمال سیاستهای این طرح بر سایر برندها طول نخواهد کشید.

 

وی افزود: مردم تا ۱۴ آذر ماه هر گوشی که خریداری کنند، حتی اگر از برند اپل باشد با مشکلی مواجه نمی‌شوند و به عبارت دیگر هر مدلی از هر گوشی مجاز شناخته می‌شود اما از آغاز روز ۱۴ آذر، شناسه تمامی گوشیهایی که خریداری می‌شود باید در گمرک ثبت شده باشد در غیر این صورت امکان سرویس‌دهی به آنها وجود ندارد.

وزیر ICT گفت: متقاضیان خرید گوشی، زمانیکه مدل مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند باید سیم‌کارتشان را در آن قرار دهند تا پیامکی برایشان ارسال شود و از وضعیت رجیستری به آنها اطلاع دهد؛ اگر پیامک به آنها گفت که گوشی مورد نظر رجیستر نشده ۳۰ روز مهلت خواهند داشت تا برای ثبت شناسه گوشی خود به گمرک مراجعه کنند و حق گمرکی و مالیات آن را پرداخت کنند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین افرادی که توریست هستند و مدت زمان حضورشان در کشور کمتر از ۳۰ روز است، نیازی به رجیستری گوشی ندارند زیرا این مدت ۳۰ روزه استفاده بدون رجیستری برای همه مهیا است اما اگر بخواهند بیش از این زمان در کشور حضور داشته باشند، باید گوشی خود را رجیستر کنند.

 

بنابراین علاقمندان به خرید برند اپل بهتر است در همین مدت زمان کمتر از یک هفته اقدام به خرید محصول موردنظرشان کنند تا بعدا اگر گوشی‌شان از مبادی قانونی وارد کشور نشده بود در پروسه زمانبر ثبت شناسه در گمرک گیر نیفتند.

البته این هشدار شامل تمامی متقاضیان خرید گوشی است؛ هر چند که به معنی خرید محصول قاچاق نیست اما بهتر است در مدت زمانی که وجود دارد اقدام به خرید کرد تا بعدا گرفتار پروسه‌های در نظر گرفته نشد کما اینکه ممکن است اجرای این طرح در بدو فاز دوم با خطاهایی مواجه شود که آن هم مقوله زمانبر و سخت دیگری خواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *