ویژگی ها و تغییرات جدید در Android 8.0 Oreo ( بخش اول )

ویژگی ها و تغییرات جدید در Android 8.0 Oreo ( بخش اول )
  • 1396/9/11
  • زهرا معبودی
  • 0

جدیدترین نسخه سیستم عامل تلفن همراه گوگل به نام Android 8.0 Oreo نام گرفته است و به زودی به دستگاههای Nexus و Pixel متصل می شود. این نسخه ویژگی های جدیدی دارد که واقعا مثال زدنی هستند و می توان گفت این ویژگی ها تنوع بسیاری از بکار گیری این دیوایس بوجود آورده اند.

گویا آی تی: اگر شما دارای یک دیوایس غیر گوگلی اندرویدی نظیر Galaxy S8 or OnePlus 5 دارید، باید مدتی منتظر باشید تا نسخه های اندروید جدید برای سایر دیوایس های غیر گوگلی نیز ارائه شود اما اگر شما صاحب یک نکسوس یا پیکسل هستید می توانید با مطالعه ادامه این مقاله در مورد ویژگی های جدید اندروید ۸ اطلاعاتی کسب کنید.

۱- طراحی مجدد و جدید منوی تنظیمات

اولین المان بصری و کاملا واضح که به صورت کاملا واضح نسبت به اندروید نوقا در اندروید ۸ به نظر می رسد، طراحی جدید در منوی تنظیمات است. به عنوان مثال شما در اندروید جدید قادر خواهید بود تا توضیحاتی که با رنگ خاکستری کمرنگ در زیر هر گزینه قرار داده شده را به خوبی مشاهده کنید. در حالی که از این توضیحات در اندروید نوقا خبری نبود.

علاوه بر این، navigation menu  کناری در اندروید نوقا در این نسخه از اندروید حذف شده است.

اما سایر گزینه های مهم به خوبی چیدمان شده اند تا بتوان به آن ها دسترسی داشت و به سهولت آن ها را به کار گرفت.

اندروید نوقا

در بالا تصویری از تنظیمات در اندروید نوقا مشاهده می کنید. و اما در زیر تصویری از اندروید ۸ آورده شده است:

اندروید 8

۲- بازبینی مدیریت فایل ها

برنامه مدیریت فایل به صورت متعدد و البته با کیفیت ها و امکانات های متعددی در بازار وجود دارد، اما برنامه مدیریت فایل اندروید، که به صورت بومی روی آن قرار داده شده، یک برنامه ساده است که به پای خیلی از نرم افزارهای قوی نمی رسد اما از آن برای جستجو و بررسی فایل های ذخیره شده و برنامه های نصب شده استفاده می شود. حداقل اینکه برای جستجو و پیدا کردن و انتقال و به طور کلی مدیریت فایل به صورت ساده به کارتان می آید. اما در این نسخه از اندروید با بازبینی هایی که روی این نرم افزار داخلی انجام شده شاهد تغییراتی هستیم. هر چند این بررسی ها و اصلاحات صورت گرفته، آن را به پای  Solid Explorer و FX File Manager  نمی رساند اما حداقل برای جستجو و حذف و انتقال فایل ها هنوز مناسب است:

بازبینی مدیریت فایل ها

بازبینی مدیریت فایل ها

۳- ایجاد محدودیت هایی در Battery-Saving  به صورت پس زمینه

باور کنید یا نه Android Oreo تنها اندرویدی است که مساله ی مصرف باتری اپلیکیشن ها در پس زمینه را به طور کامل حل کرده است. قابلیت Doze Mode که با اندروید ۶ معرفی شد و در اندروید نوقا بهبود یافت، حالا در اندروید ۸ ارتقا یافته به طوری که برای مصرف باتری، برای اپلیکیشن هایی که در پس زمینه نیز فعال هستند محدودیت های قوی در نظر گرفته است.

این توسعه ها به اندروید کمک می کند تا با بکارگیری مفید و بهینه از نرم افزارهایی که نیاز به فعالیت خاموش دارند، مصرف باتری بهبود پیدا کنند. مثلا می توان برنامه ها را به گونه ای تنظیم کرد که بتوان آن ها را هر چند ساعت بروز رسانی کرد و این یعنی نهایت رعایت مصرف باطری. اما اگ به دنبال این هستید که چگونه برنامه های خود را در اندروید ۶ از حالت Doze خارج کنید می توانید روی لینک یاد شده کلیک کنید.

۴- نوتیفی اختصاصی برای Snooze

در اندروید ۸ یک قابلیت ویژه وجود دارد و آن هم این است که برای اولین بار در دنیای اندروید شما می توانید قابلیت Snooze را شخصی سازی کنید. البته این میزان شخصی سازی دارای اپشن های متعددی نیست اما شما می توانید مدت زمان Snooze و حتی نوتیفی آن را تغییر دهید. زمانی که زنگ هشدار برنامه ای به گوش می رسد و شما وقت ندارید به آن رسیدگی کنید، به مدت ۱۵ دقیقه اندروید به شما فرصت می دهد و به حالت Snooze تغییر وضعیت می دهد. اما اگر تا ۱۵ دقیقه شما کار خود را انجام ندادید، زنگ Snooze به گوش می رسد.

Snooze

۵- تغییراتی در بکارگیری اسکنر اثر انگشت

در گوشی های Pixel و Pixel XL  این قابلیت وجود دارد که کاربر قادر خواهد بود برای توسعه بخش نوتیفی ها، و باز کردن آن ها، انگشت خود را در بخش اسکنر اثر انگشت به پایین بکشد. البته این قابلیت به دیوایس های نکسوس نیز اضافه شد اما حالا دارای تغییرات بیشتری است. در حال حاضر در اندروید ۸ شما قادر خواهید بود که علاوه بر سوایپ به سمت پایین، این موضوع را به طور افقی نیز برای اقداماتی بر روی اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار دهید. البته این تنظیمات از پیش باید توسط اپلیکیشن خاص مورد تنظیم قرار گیرد.

۶- روشن کردن وای فای به طور اتوماتیک

افرادی که به وای فای در محل کار و در مدرسه دسترسی ندارند از این قابلیت استقبال می کنند. زمانی که شما قصد رفتن به محل کار دارید دسترسی خود را به وای فای قطع می کنید و این اپلیکیشن را خاموش می کنید. این کمک می کند که گوشی شما شارژ بیشتری نگهداری کند. اما وقتی که به منزل بر می گردید باید حواستان باشد که وای فای را روشن کنید. در اندروید ۸ شما قادر خواهید بود که با فعال کردن شناسایی موقعیت و محل، به اندروید بفهمانید که چه زمانی در منزل هستید. با این شناساندن، وقتی شما از محل کار به خانه بر می گردید، به طور اتوماتیک موقعیت شناسایی شده و وای فای فعال می شود. بدین صورت می توانید بدون نیاز به روشن کردن دستی وای فای، آن را فعال کنید. برای این منظور باید برای تنظیمات مسیر  Network & Internet -> Wi-Fi -> Wi-Fi preferences را دنبال کنید. در این جا گزینه ای به نام Turn on Wi-Fi automatically وجود دارد که باید آن را فعال کنید.

روشن کردن وای فای به طور اتوماتیک

۷- توسعه میزان ذخیره سازی حافظه

زمانی که حافظه شروع به پر شدن می کند شما می توانید با بررسی این بخش متوجه شوید که حافظه در گیر چه برنامه هایی است اما این قابلیت در اندروید ۸ با حفظ جایگاه خود، برخی تغییرات اساسی را شامل شده به طوری که می توانید حالا با دسته بندی هایی مفید تر، میزان وضعیت حافظه درگیر را مشاهده کنید. از جمله دسته بندی های یاد شده “Games” و Movie & TV Apps می باشند. وقتی که شما وارد هر دسته شوید می توانید فایل های متناسب با آن دسته و برنامه های متناسب با آن دسته را مشاهده کنید.

توسعه میزان ذخیره سازی حافظه 

توسعه میزان ذخیره سازی حافظه 

۸- حالت Picture-in-Picture

Picture-in-Picture یکی از قابلیت های دوست داشتنی در اندروید ۸ است که به شما کمک می کند تا بتوانید نمایشگر را هنگام بکارگیری فیلم و نظیر آن برای مشاهده ی سایر بخش ها نیز بکار بگیرید. در این حالت می توانید فایل در حال پخش را به گوشه ای از نمایشگر مینیمایز کنید و یک بررسی کوتاه برای مشاهده ی سایر اجزای قابل پخش و جایگزینی داشته باشید.

۹- تغییرات جدید در منوی باتری

یک سری تغییرات ظاهری سودمند در منوی باتری به وجود آمده که مثلا شما می توانید اطلاعات در مورد میزان ذخیره سازی و نظیر آن را به طور واضح تر و به سرعت بیشتری بخوانید. همچنین در انتها المانی وجود دارد که به شما می گوید که چند درصد از میزان مصرف باتری به نمایشگر و چقدر به شبکه های تلفن همراه ارتباط دارد.

۱۰- توسعه قابلیت Notification Channels

این قابلیت در گذشته به شما کمک می کرد که بتوانید برخی از نوتیفی های اپلیکیشن ها را برنامه ریزی کنید. مثلا می توانستید به راحتی نوتیفی های جیمیل شخصی و کاری را از یک دیگر متمایز کنید اما حالا می توانید در اندروید ۸ مدیریت بهتری بر آن ها داشته باشید و برخی تنظیمات اضافه مثل خاموش کردن نوتیفی ها در ساعات خاص ( مثلا نوتیفی کاری در منزل ) و یا خاموش کردن و عدم نمایش نوتیفی برای دسته ای خاص یا اینباکس خاص را فعال کنید.

۱۱- افزودن کدک های Hi-Fi Bluetooth

به کمک قابلیت های جدیدی که گوگل به اندروید ۸ افزوده که موسوم به کدک های Hi-Fi Bluetooth است شما قادر خواهید بود که از کیفیت بهتر صدا هنگام استفاده از هدفون های بلوتوثی بهره مند شوید.

۱۲-Arrow Key & Tab Navigation

اکنون برنامه های اندرویدی می توانند در کروم بوک اجرا شوند اما برای این موضوع عدم همخوانی هایی بین کیبرد و تاچ اسکرین بهینه شده ی اپلیکیشن ها بوجود خواهد آمد. بدین منظور اندروید ۸ دارای قابلیت های کلید های جهت دارد و تب هایی است که این معضل ها را حل می کند. این ویژگی ها ممکن است برای استفاده در کروم بوک یک سری محدودیت ها داشته باشد اما برای کسانی که از گوگل تی وی استفاده می کنند بسیار خوشایند خواهد بود و کاربری آن ها را راحت تر خواهد کرد.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *