۵ مرحله بخش بندی فهرست مشترکان ایمیل مارکتینگ

۵ مرحله بخش بندی فهرست مشترکان ایمیل مارکتینگ
  • 1396/9/20
  • مهدی پیوندی
  • 0

مبارکا باشد! بالاخره به هر زحمتی که بود توانستید فهرست بزرگی از مخاطبان هدف خود تهیه کنید. اما حالا چه باید کرد؟ اگر به دنبال جلب توجه کاربرانی هستید که اینباکس شان میدان رقابت کسب و کارهای مختلف است، بعید است که ارسال انبوه ایمیل با محتوای عام بتواند کاری را از پیش ببرد. اما چگونه می توانید مشتریان را با مخاطب قرار دادن آنها به صورت انفرادی درگیر کنید؟ البته که به کمک تهیه و توسعه یک استراتژی صحیح و منطقی برای بخش بندی مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ تان!

بخش بندی یا Segmentation ایمیل یکی از بهترین روشها برای ایجاد رابطه با مخاطب و افزایش نرخ تبدیل است. از این طریق می توانید به کمک محتوای شخصی سازی شده و مرتبط با مخاطب هدف به شکل هوشمندانه تری با وی تعامل داشته باشید. اگرچه که شاید داده های برنامه ایمیل مارکتینگ شما و روشهای متنوعی که برای بخش بندی می توانید از آنها استفاده کنید گیج کننده و طاقت فرسا باشد، اما توجه و پیروی از مراحل زیر می تواند به ساده سازی این فرآیند کمک کند:

 

  1. محور اطلاعات را مشخص کنید

اولین مرحله برنامه ریزی برای بخش بندی فهرست مشترکان تان این است که ببینید که کدام ترکیب از اطلاعات درباره مشتریان شما می تواند تاثیر بیشتری روی رفتار خرید آنها داشته باشد. شما می توانید مواردی مانند ویژگی های جمعیتی (سن، جنسیت، درآمد)، میزان فعالیت (ایمیل های شما را پیوسته باز می کنند، غیرفعال هستند یا به تازگی اشتراک خود را فعال کرده اند)، و رفتار (اخیرا خرید کرده، سبد خرید خود را رها کرده، پس از مشاهده محصول آن نسبت به خرید آن اقدام نکرده اند) را مد نظر قرار بدهید و بررسی کنید که کدام اعمال و ویژگیهای مشتری می توانند رفتار وی را بهتر پیش بینی کنند.

 

  1. چه اطلاعاتی را در اختیار دارید و هنوز نیازمند چه اطلاعاتی هستید

پس از شناسایی داده هایی که بیشترین اهمیت را دارند، باید ببینید که کدام بخش از اطلاعات مورد نیاز را در اختیار دارید و کدام بخش ها هنوز حلقه مفقوده به شمار می روند. برای پیداکردن این حلقه های مفقوده چند گزینه در پیش رو دارید. شما می توانید:

  • استنباط کنید: برخی اطلاعات را بر اساس رفتار مشتری می توان استنباط کرد. به عنوان مثال، اگر یک کاربر مرتباً روی سوهان ناخن کلیک می کند و ۹۷ درصد خریداران سوهان ناخن خانم هستند، می توان اینطور برداشت کرد که این کاربر مونث است.
  • بپرسید: شما می توانید با ارسال یک پیام برای کاربر به همراه یک فراخوان به عمل خاص برای بروزرسانی تنظیمات یا شرکت در یک نظرسنجی، مستقیماً اطلاعات مورد نیاز را از مشترکان خود دریافت کنید. به منظور تشویق کاربران به انجام عمل مورد نظر می توانید از یک مشوق مانند یک کد تخفیف ۱۰ درصدی استفاده کنید.
  • برونسپاری: شما می توانید به شخص یا شرکت ثالثی رجوع کنید و کسب اطلاعات مورد نیاز را به آنها بسپارید تا تصویر کامل تری را از مخاطبان تان در اختیار شما قرار بدهند.

  1. شخصیت یا پرسونا (persona) تعریف کنید

پس از آنکه اطلاعات لازم را به دست آوردید وقت آن فرا می رسد تا برای گروه های مختلف مخاطبان خود شخصیت یا پرسونا درست کنید. این کار به شما کمک می کند تا درک بهتری از گروه های مختلف مخاطبان خود به دست بیاورید و شخصی سازی های دقیق تری را انجام بدهید. پرسوناها بسته به کسب و کار و حوزه فعالیت آن متفاوت هستند، بنابراین روی اطلاعاتی تمرکز کنید که برای برند شما اهمیت دارد. با خلق و توسعه پرسونا بهتر می توانید مشتریان را با محتوا، پیام و زمان بندی مناسبی که به مذاق شان خوش می آید هدف قرار دهید.

 

  1. تولید محتوا

پس از تأیید گروه های مورد نظر، مرحله بعدی تولید محتوای مناسب برای هر یک از آن گروه ها است. اگر بخش بندی خود را به نحو احسن انجام بدهید، اما محتوای خاصی که متناسب با هر گروه باشد را در اختیار نداشته باشید، تلاش های شما به ثمر نخواهد نشست.

 

  1. امتحان و مرور کنید

و بالاخره لازم است که به طور پیوسته روی نتایج کار نظارت داشته باشید و مرتباً امتحان و آزمایش کنید. تعیین پرسونا و تولید محتوایی که به دل پرسوناهای مختلف می نشیند غالباً به آزمون و خطا نیاز دارد. استراتژی های محتوایی خلاقانه مختلف را به بوته آزمون بگذارید. با سنجش نتایج از همان ابتدا قادر خواهید بود که روی شاخص ها نظارت داشته باشید و روند کار را پیگیری کنید. به علاوه باید به این نکته نیز توجه داشت باشید که بخش بندی ایمیل کار مداومی است که تا وقتی که از ایمیل مارکتینگ کمک می گیرید و مخصوصاً همینطور که اطلاعات بیشتری راجع به مخاطب خود کسب می کنید باید انجام شود.

 

با طی کردن این مراحل ساده و بخش بندی مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ خود می توانید شاهد تاثیرات بسیار مثبتی بر کمپین ایمیل مارکتینگ خود باشید. به خاطر داشته باشید که بخش بندی باید بخشی از استراتژی همه افرادی باشد که به دنبال بهره برداری از قدرت ایمیل مارکتینگ هستند و با در نظر گرفتن پتانسیلی که بخش بندی فراهم می کند، هیچ چیز غیرممکن نیست!

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *