۴۰ درصد سرطانها با تغییر سبک زندگی مهار می شوند

۴۰ درصد سرطانها با تغییر سبک زندگی مهار می شوند
  • 1396/9/25
  • مهری ایران دوست
  • 0

همه ی ما می دانیم که برخی از سبک های زندگی بخصوص می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، اما در مطالعه ای جدید به این موضوع پرداخته شده است که تنها با ورزش بیشتر، مصرف کمتر مشروبات الکلی، ترک کردن دخانیات یا تغییرات دیگر در سبک زندگی، از چه تعداد مرگ و میرهای ناشی از سرطان می توان جلوگیری کرد.

گویا آی تی – محققان با کاوش در آمارهای رسمی کشور استرالیا در سال ۲۰۱۳ متوجه شدند که ۳۸ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان – که تعداد کل آن ها ۱۶۷۰۰ نفر در سال است- تنها با کاهش و کنترل عوامل خطر قابل پیشگری هستند.

در صدر فهرست این عوامل، استعمال تنباکو است که عامل ۲۳ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان محسوب می شود، در حالی که رژیم غذایی نامناسب، چاقی و عفونت ها هر کدام عامل تنها ۵ درصد از این مرگ و میرها هستند. محققان امیدوارند با این مطالعات مشخص کنند که با انجام اقدامات پیشگیرانه می توان جان چند نفر از افراد را نجات داد.

یکی از محققان این پروژه، دیوید وایت مَن از موسسه ی تحقیقاتی پزشکی برگوفر QIMP در استرالیا می گوید:” سرطان شایع ترین عامل مرگ و میر در استرالیا محسوب می شود. این بیماری تنها در سال ۲۰۱۳ جان ۴۴۰۰۰ نفر را گرفته است و غم و اندوه بسیاری برای سایر افراد ایجاد کرده است.”

“در حالی که بیماری سرطان در بسیاری از موارد اجتناب ناپذیر است، این مطالعه بر موضوعی تأکید می کند که مدت ها است از آن اطلاع داریم: اینکه عامل سرطان همیشه خصوصیات ژنتیکی یا بدشانسی نیست.”

از میان دیگر عوامل “قابل اصلاح” موثر در ابتلا به این بیماری- یعنی عواملی که می توانیم در مورد آن ها کاری انجام دهیم- تابش اشعه ماوراء بنفش مسئول ۳٫۲ درصد از مرگ و میرها (۱۳۹۰ نفر) است و مصرف الکل ۲٫۴ درصد (۱۰۳۷ نفر)، کمبود فعالیت های فیزیکی روزانه حدود ۰٫۸ (۳۵۷ نفر)، و عوامل تناسلی یا هورمونی حدود ۰٫۴ از مرگ و میرهای ناشی از سرطان را رقم می زنند.

اگر متوجه نشده اید که مجموع این درصدها چگونه به بیش از ۳۸ درصد می رسد، باید بدانید که برخی از این عوامل به طور همزمان در یک فرد وجود دارند و موجب ایجاد سرطان می شوند.

در آمار های مربوط به مردان و زنان تفاوت هایی وجود دارد به طوری که مجموع این ۸ عامل مسئول ۴۱ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان در میان مردهای استرالیایی هستند، در حالی که این رقم برای زنان حدود ۳۴ درصد است.ُ

وایت من می گوید:” درصد مرگ و میرهایی که ناشی از سرطان بوده و قابل پیش گیری هستند در مردان بیش از زنان است زیرا به طور متوسط مردان بیشتر دخانیات و الکل مصرف می کنند، زمان بیشتری را در معرض تابش آفتاب قرار دارند و رژیم غذایی مناسبی هم ندارند.”

هم چنین داده ها نشان می دهد سرطان هایی که بیشترین احتمال و امکان پیشگیری را دارند عبارتند از: سرطان ریه و روده، ملانومای پوستی، سرطان کبد و سرطان معده.

البته این اطلاعات و آمار به آن معنا نیست که با افزایش مصرف الکل، شما قطعا به سرطان مبتلا خواهید شد- درست همان طور که ترک کردن مصرف الکل نمی تواند تضمین کند که شما هرگز به این بیماری مبتلا نمی شوید. موضوع بسیار پیچیده تر از این ها است، اما این عوامل می توانند خطر ابتلا به سرطان را در هر مورد بالاتر یا پایین تر ببرند.

برای مثال در مورد مصرف دخانیات، در  افرادی که از این مواد استفاده می کنند ابتلا به سرطان ریه حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد بیشتر از سایر افراد است. ضمنا در افرادی که شاخص BMI آن ها بیش از حد بالا است (مبتلا به چاقی هستند) احتمال ابتلا به سرطان های کلیه یا کبد دو برابر بیشتر از سایر افراد است.

عوامل متعددی در ابتلا به بیماری سرطان موثر هستند، اما نکته ی اصلی در این مطالعه آن است که مدیریت عوامل خطرساز می تواند در تعداد بالایی از موارد تغییراتی ایجاد کند. این تحقیقات از مطالعه ی دیگری که در سال ۲۰۱۴ در آمریکا انجام شد پشتیبانی می کند. در مطالعه ی ذکر شده عنوان شده بود که ۲۱ درصد از مرگ و میرهای سالانه ی ناشی از سرطان قابل پیش گیری هستند.

و البته که در مورد بیماری سرطان با این شیوع بالا و احتمال مرگ و میر زیاد، ما هر سال با مرگ هزاران نفر مواجه هستیم. موسسه ی تحقیقات پزشکی برگوفر QIMR راهنمایی رایگان را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در اختیار عموم قرار داده است.

وایت من می گوید:”افراد می توانند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و مرگ و میر ناشی از آن، کارهای بسیاری انجام دهند. در این رابطه حتی تغییرات بسیار کوچک می تواند تعداد افرادی را که به دلیل ابتلا به سرطان دچار مرگ زود رس می شوند تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهد.”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *