۸ قابلیت فوق العاده و پنهان کروم که باید آن ها را فعال کنید

۸ قابلیت فوق العاده و  پنهان کروم که باید آن ها را فعال کنید
  • 1396/10/4
  • زهرا معبودی
  • 0

تقریبا چند سالی بود که مرورگر گوگل کروم در میان مرورگرهای اینترنتی حسابی حکومت می کرد. اما با معرفی کوانتوم، این مرورگر کمی تا قسمتی احساس پیری می کند. 

گویا آی تی: کروم سعی دارد خوبی هایش را بیشتر جلوه دهد از این رو اخیرا با انتشار مقاله ای به کاربران یاد داده اند که ۸ تنظیمات برتر و پنهان آن را تست کنند تا از با کروم بودن لذت ببرند. من این لیست را برای شما ترجمه کرده ام تا بتوانید با کمک آن ها کماکان امورات خود را با کروم بگذرانید.

زمانی که برای اولین بار کروم را نصب می کنید یا حتی آن را بروز رسانی می کنید تغییراتی وجود دارد که هنوز دست نخورده مانده اند. شاید سال ها یوزر کروم بوده باشید اما از این ویژگی ها اطلاعاتی نداشته باشید به همین دلیل لازم است که یک بار هم که شده این مطلب را تا به انتها بخوانید.

تغییر رفتار Flash

Flash این روزها برای خودش یک پا شر درست کرده است. ادوبی بیش از هر چیز تلاش دارد تا Flash را سر به نیست کند اما برخی مرورگر ها کماکان آن را مورد تعظیم قرار می دهند. از زمانی که HTML5 روی کار آمده تقریبا وب سایت های جدید از تکنولوژی استفاده می کنند که نیاز به فلش پلیر برای نمایش برخی از بخش های سایت ها ندارند. اما اگر شما هم می خواهید این قابلیت فلش را روی مرورگر کروم خود غیر فعال کنید می توانید به مسیر chrome://plugins/ بروید و در زیر  Adobe Flash Player. لینک موجود را غیر فعال کنید.

فلش پلیر

البته اگر می خواهید به صورت دستی گاهی آن را فعال کنید و یا آن را غیر فعال کنید می توانید به مسیر زیر بروید:

ettings > Show advanced settings > Privacy > Content settings > Plugins

در این مسیر روبروی گزینه Let me choose when to run plugin content یک دکمه رادیویی وجود دارد که باید آن را انتخاب کنید. اگر این کار را انجام دهید، این قابلیت پخش فلش نیز مثل سایر پلاگین های کروم مثل  Chrome PDF Viewer  به طور اتوماتیک بلوک می شود و شما با کمک یک کلیک می توانید آن را فعال کنید.

میانبرهای کیبرد برای افزونه ها

گوگل کروم به شما اجازه می دهد که افزونه هایی را نصب کنید. البته این قابلیت برا کوانتوم با اختلالاتی مواجه شده است اما علاوه بر نصب افزونه شما این قدرت را دارید که بتوانید به کمک کیبرد افزونه ها را مدیریت کنید.

برای اینکه از قابلیت شورت کد ها برای افزونه ها استفاده کنید می توانید از طریق بخش تنظیمات، افزونه ها را پیدا کرده و صفحه متعلق به آن را باز کنید یا اینکه مستقیما روی  chrome://extensions  کلیک کنید. در صفحه افزونه ها Keyboard Shortcuts  را پیدا کنید و با فعال کردن آن دیالوگ باکسی که باز می شود را مد نظر قرار داده و نسبت به ایجاد میان بر ها اقدام کنید:

Keyboard Shortcuts

برای هر افزونه می توانید این قابلیت را جداگانه راه اندازی کنید و یک کلیک به خاطر ماندنی را ایجاد کنید و بعد OK را بزنید و از آن به بعد، به کمک این کد های کوتاه، کار خود را انجام دهید.

تنظیمات خاص برای هر افزونه

زمانی که یک افزونه را نصب می کنید به طور اتوماتیک آن ها را به منظور انجام کارهایی فراخوانی کرده اید. اما اگر بدانید که این افزونه ها به طور خاص تر نیز قابل برنامه ریزی هستند قطعا برای تست کردن و تجربه آن ها حریص تر خواهید شد. بدین منظور توصیه ما این است که به صفحه افزونه ها بروید و هر کدام از افزونه ها را باز کنید و گزینه ای لینک دار به صورت OPTION را در زیر آن ها پیدا کنید.

به تناسب نوع افزونه ای که نصب کرده اید در این بخش امکانات متعددی قرار می گیرد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید و با یکی دو تا کلیک یا تیک گذاری، عملکرد افزونه را تغییر دهید. در زیر این بخش عبارتی وجود دارد به نام ALLOW IN INCOGNITO که می توانید به کمک آن از این قابلیت افزونه در حالت پرایوت مرورگر نیز استفاده کنید.

قابلیت کنترل مرورگر از طریق والدین

اگر شما از سیستمی استفاده می کنید که فرزندانتان هم از آن استفاده می کنند می توانید به کمک قابلیتی که این مرورگر دارد، نظارت خوبی بر استفاده بچه های تان از مرورگر داشته باشید. البته باید اکانت اختصاصی supervised برای آن ها فعال کنید.

supervised

روال کار نیز ساده است و بدین منظور باید به مسیر Settings > People > Add person بروید و فرد جدید را اضافه کنید. به این منظور می توانید عکس و نام جدید برای فرزند خود ایجاد کنید. در ادامه باید گزینه Control and view the websites this person visits from را تیک دار کنید و تنظیمات لازم برای سایت های مجاز را انجام دهید. 

وقتی که تنظیمات لازم را انجام دادید می توانید به کمک هر دیوایسی اکانت را مورد بررسی و نظارت قرار دهید. برای این منظور لازم است که از طریق  chrome.com/manage اقدام کنید.

ایجاد رمز عبور در کروم

در این بخش کمی حول محور بخش chrome://flags خواهیم بود. البته چیزهایی که در این بخش وجود دارد تجربی هستند و گاهی ممکن است کار کنند و گاهی ممکن است شما را اذیت کنند. اما به طور معمول این ویژگی ها کارکرد خود را دارند و خوب است که در مورد آن ها چیزهایی بدانید.

هر زمانی که شما از  chrome://flags استفاده می کنید در حقیقت باید مرورگر را مجددا راه اندازی کنید تا بتوانید قابلیت های جدید را در اختیار گیرید. من توصیه می کنم که به منظور ریستارت مرورگر در چنین تنظیماتی، به راحتی مرورگر تان را ببندید و از اول باز کنید.

رمز در کروم

اگر می خواهید کسی وارد مرورگر شما نشود بهترین کار این است که برای مرورگر خود یک پسورد جاسازی کنید. بدین صورت می توانید به راحتی مرورگر را قفل کنید و از دستبرد دیگران آن را حفاظت کنید. خوبی این ویژگی این است که خود کروم از رمز عبور ایجاد شده مراقبت می کند.

برای ایجاد رمز عبور به مسیر chrome://flags  بروید و در آن جا Enable password generation را جستجو کنید و آن را فعال کنید. با انجام این کار سری بعد وقتی خواستید یک اکانت جدید بسازید، به شما پسورد جدید ارائه می شود که می توانید از پسورد مورد نظر برای مدیریت حساب خود استفاده کنید. 

البته ممکن است چند بار این کار را انجام دهید و برای تان هیچ گونه پسوردی تولید نشود. کمی در این باره ممارست داشته باشید تا به هدف خود برسید.

صرفه جویی در حافظه و فضای ذخیره سازی

اگر فکر می کنید که فضای ذخیره سازی تان به قدری است که نیاز به توجه اساسی دارد می توانید کروم را به گونه ای مورد استفاده قرار دهید تا تب ها را مورد بررسی قرار دهد و آن دسته از تب هایی که اولیت کمتری دارند را از دامنه خارج کند. برای اینجام این قبیل تنظیمات نیاز دارید تا  chrome://flags را راه اندازی کنید.

البته با کمک این ویژگی نباید نگران از دست رفتن تب ها باشید چرا که می توانید در وقت نیاز، به آن ها مراجعه کنید و آن ها را مجددا RELOAD کنید.

chrome://discards

به کمک chrome://discards شما می توانید به راحتی به طور دستی روی تب ها نیز مدیریت داشته باشید.

تکمیل اتوماتیک فیلد ها

شما ممکن است روزانه بخواهید چند جا در سایت های مختلف ثبت نام کنید. بهترین کار برای صرفه جویی در زمان این است که به کمک یک قابلیت جدید در این مرورگر، موارد دلخواه را به طور اتوماتیک در فرم ها پر کنید و این کار را کروم خودش انجام می دهد. برای این منظور به مسیر chrome://flags بروید و در آن جا  Show Autofill predictions را فعال کنید. 

ذخیره اتوماتیک سایت ها برای مشاهده در حالت آفلاین

کروم قابلیتی دارد که به شما کمک می کند نسخه ای از وب سایت ها را ذخیره کنید و هنگام قطعی اینترنت یا برق یا هر چیزی که به اختلال در اتصال می انجامد آن نسخه از وب سایت ها را آفلاین بررسی کنید. بدین منظور به مسیر  chrome://flags بروید و در آن جا Enable Show Saved Copy Button را فعال کنید. در این بخش از منوی باز شونده گزینه Primary را انتخاب کنید و مرورگر خود را مجددا راه اندازی کنید. 

در چنین شرایطی هنگام مشاهده یک وب سایت اگر دسترسی به نت از بین برود با پیام زیر روبرو می شوید:

و بعد شما می دانید که به جای بستن پنجره یک راه خوب پیش رو دارید و آن هم کلیک بر دکمه آبی رنگ با عنوان SHOW saved copy است.

در این جا دو نکته است که باید بدانید.

اگر از بخش Enable Show Saved Copy  عبارت Secondary را انتخاب کنید به جای دکمه آبی رنگ گزینه Show Saved Copy را مشاهده خواهید کرد.

اگر گزینه ی  Enable Offline Auto-Reload Mode یا Only Auto-Reload Visible Tabs را انتخاب کنید با این دکمه آبی رنگ اصلا مواجه نمی شوید و هنگام نیاز به راحتی به صفحه کچ شده و ذخیره شده منتقل خواهید شد.

برای اینکه کاربری بهتری از کروم داشته باشید تا کنون چه قابلیت هایی را مورد بررسی قرار داده اید  و از آن ها استفاده کرده اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *