ساخت بزرگراه خورشیدی در کشور چین

ساخت بزرگراه خورشیدی در کشور چین
  • 1396/10/7
  • سمیه شماعی زاده
  • 0

چین قصد دارد تا بزرگراه خورشیدی با طول ۱٫۲ مایل یا ۲ کیلومتر احداث کند. در این بزرگراه قرار است از پانل های خورشیدی برای تولید برق مورد نیاز هر آنچه که در این بزرگراه قرار دارد و همچنین خودرو های برقی در حال حرک بر روی این بزرگراه استفاده شود. مهندسان شرکت کننده در ساخت این بزرگراه امیدوارند تا از این پانل های خورشیدی به زودی برای تامین انرژی مورد نیاز ماشین های الکترونیکی که در این بزرگراه حرکت می کنند استفاده کنند.

این بزرگراه قرار است در شهر Jina Ring  احداث شود. در شهر Jina حدود ۷ میلیون نفر ساکن هستند. این شهر به عنوان مرکز فناوری در حمل و نقل شناخته شده است. همچنین در این شهر کارخانجات تولید ماشین های سنگین بسیاری وجود دارد. در بزرگراه خورشیدی که قرار است در این شهر تا پایان دسامبر سال آینده احداث شود، کامیون های نیمه سنگین نیز می توانند عبور و مرور داشته باشند.

برای ساخت بزرگراه فتوولتائیک، مهندسان چینی از ۳ لایه استفاده می کنند. بالاترین لایه از این سه لایه با سیمان شفاف پوشیده خواهد شد. ظاهر این سیمان شبیه به آسفالت خواهد بود. در لایه بعدی پانل های خورشیدی قرار داده می شود که کار آن ها جذب اشعه های خورشیدی است. در زیر این پانل های خورشیدی نواری از مواد ایزولاسیون قرار داده می شود که باعث می شود در مقابل خطرات طبیعی از این پانل ها و سطح بزرگراه محافظت کند.

علاوه بر اینکه این بزرگراه می تواند به عنوان تامین کننده منبع انرژی محسوب شود، می تواند مکانی برای قرار دادن پانل های حرارتی که گرمای آن ها از سطح سیمان روی سطح بزگراه عبور می کند باشد. نقش این پانل های گرمایی در زمستان برای آب کردن برفهای روی سطح جاده بسیار کاربردی است.

متاسفانه احداث بزرگراه های خورشیدی در دنیا هوز چندان متداول نیست اما از سال ۲۰۱۴ میلادی در بسیاری از کشورهای دنیا اقداماتی در زمینه ساخت چنین بزرگراه هایی انجام شده است. به عنوان مثال یکی از این بزرگراه های خورشیدی اخیرا در هلند افتتاح شده است.

شهر Jina در چین یکی از آلوده ترین شهرهای این کشور محسوب می شود. میزان مرگ و میز ناشی از آلودگی هوا در این شهر متاسفانه تا ۶ درصد افزایش داشته است. یکی از اهداف راه اندازی و احداث این بزرگراه در این شهر Jina مقابله با آلودگی هوا و کاهش آلاینده های هوا در این شهر است.

راه اندازی بزرگراه های خورشیدی در بسیاری از موارد با صرف هزینه ها هنگفت و در عین حال بهره وری پایین همراه بوده است. اما دولت چین امیدوار است احداث بزرگراه خورشیدی مزبور بتواند راهی باشد برای یافتن راه حل های مناسب در احداث جاده های خورشیدی کم هزینه با بهره وری بالا.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *